آشنایی با مشاغل بازاریابی

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل بازاریابی

فعالیت های تولید محصولات تا قبل از خروج از کارخانه یک مورد مهم سیستم است و خروج محصولات از کارخانه و فروش آن نیز از دیگر موارد مهم این سیستم است، که بازاریابی در قسمت دوم بسیار تاثیر گذار است.

استخدام مشاغل بازاریابی

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مشاغل بازاریابی

مفهوم ارزش و ارزش یابی محصولات در فضای بازاریابی جایگاه خود رادارند؛ اما قبل از این جایگاه باید به این نکته اشاره کنیم که مشتری و مصرف کننده نیاز به آگاهی و اطلاع از محصول دارند. به مجموع فعالیت هایی که به اطلاع رسانی به مصرف کننده و یا مشتری صورت می گیرد و یا به طور کلی، اقدامات و فعالیت هایی در فضای کسب و کار که جریان کالا را از  درب خروجی تولید تا دست مصرف کننده را هدایت می کند را می توانیم تعریف جامعی از بازاریابی کنیم. بازاریابی با استفاده از دانش و هنر فعالان خود به محصول خود شخصیت می دهد. شاغلان در بازاریابی تحت تأثیر تکنولوژی قرار گرفته و هر کدام که در این فضا و شبکه های اجتماعی فعالیت های ارزنده ای داشته باشند، پیروزتر خواهند بود. شاغلان بازاریابی علاوه بر تأثیر بر فروش می توانند بر روی اعتبار از دست رفته یک کالا هم تأثیر داشته و اعتبارش را برگرداند. شاغلان بازاریابی مشتریان را در اولین اولویت خود قرار می دهند و با هر تلاشی که شده سعی می کنند محصولات خود را به آنها معرفی کنند و سپس با فعالیت های کلیدی بری پیش بردن اهداف خود به طور دائم تلاش می کنند. هر کس که با کسب و کار ارتباط دارد باید با بازاریابی آشنایی داشته باشد. شاید کیفیت و دیگر فاکتورها در فروش بسیار مهم باشند اما برای رسیدن به هدف به زمان زیادی نیاز دارند در صورتی که شاید با یک بازاریابی و مدیریت بازاریابی مدت رسیدن به همان نقطه در روش سنتی خیلی کمتر باشد که این امر، اهمیت بازاریابی و هنر شاغلان بازاریابی را نشان می دهد. شاغلان در بازاریابی عمدتاً دو هدف را دنبال می کنند ابتدا جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم و دوم افزایش در فراوانی خریدهاست. ولی باید گفت شاغلان در این زمینه حتماً باید با برنامه باشند. فیلیپ کاتلر در کتابش که در مورد بازاریابی است می گوید: موفقیت در بازاریابی اتفاقی نیست بلکه حاصل برنامه ریزی و اجرای دقیق برنامه های مختلف است. شاغلان بازاریابی به افراد و سازمان مربوطه محتوا می دهند. نتایجی از موفقیتشان را برای اینکه موفق بودنشان را نشان دهند ارائه می دهند. شاغلان بازاریاب در همه زمینه ها چه به صحبت های مستقیم چه به صورت مجازی در حال جذب مشتری و اطلاع رسانی هستند و همیشه باید در کنار جامعه و سطح فرهنگی جامعه قدم بردارند. شاغلان بازاریابی و فروش مانند چرخ های ماشین یک سیستم هستند و نبود هر کدام باعث توقف ماشین می شود.

مشاغل بازاریابی چیست ؟

انسان‌ها از دیرباز توجهاتی به فن بازاریابی داشته‌اند. حال این که ممکن است در تداول امروزی این واژه با آن آشنا نبوده‌اند. اما از گذشته های بسیار دور در جهت ظهور و بروز کالا و خدمات خود از این فن استفاده می‌نموده اند.

اما رفته‌رفته و با رشد جوامع بشری و نیز ایجاد ابزارهای مختلف تولید و راه‌اندازی خطوط تولید که به واقع موجب تولید انبوه کالا گردید، باعث شد که بیش از پیش نیاز به فن و دانشی در جهت کشف بازارهای جدید جهت فروش این کالاها احساس گردد. و این موضوع خود موتور محرکی در جهت ایجاد رشته‌ای علمی در زمینه بازاریابی شد.

از طرفی دیگر بسیاری از خدماتی که توسط انسان‌ها ارائه می‌شد نیز تنوع و تکثیر یافت و بدین سبب نیازی دیده می‌شد که افراد در جهت برجسته سازی کالا و خدمات خود تلاشی وافر نمایند. پس از مدتی بسیاری از جوامع پا را فراتر نهاده و بخش‌هایی مستقل با متخصصانی که در این جهت تلاش می‌کردند، ایجاد گردید.

امروزه وظیفه کشف و پیدا کردن بازارهای جدید و حفظ بازارهای قبلی آنچنان حیاتی و مهم می‌نماید که بودجه‌های بزرگی جهت رشد و توسعه فن بازاریابی هزینه می‌گردد. در سال‌های اخیر حتی این دانش با استفاده از روانشاسی اجتماعی و متخصصان این حوزه وارد عرصه ای نوین شده است و آن هم عرصه‌ی مهندسی و جهت دادن به ذائقه و نیازهای جوامع است. در حقیقت امروزه فن و دانش بازاریابی اولین محل اثرگذاری خود را اذهان آحاد جامعه دانسته و تلاشی وافر در جهت، ایجاد نیازهایی جدید ولو کاذب متمرکز نموده است.

حیطه‌های شغلی موجود در مشاغل بازاریابی

مدیر بازاریابی

اصولا حیطه مشاغل بازاریابی ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با موضوع روابط عمومی داشته و اگر فردی دارای روابط اجتماعی بالایی است و از حضور در حیطه‌های شغلی که به طور منظم نیاز به مراودات و ارتباطات کلامی و اجتماعی با مردم دارد، احساس خوشایندی دارد یکی از بهترین فرصت های شغلی برای وی کارشناس یا مدیر بازاریابی است.

به واقع مدیر بازاریابی سعی در یافتن مناسب‌ترین روش جهت معرفی و ترویج کالا، محصول و خدماتِ نهاد یا سازمانی است که برای وی کار می‌کند. گاهی نیز مدیر بازایابی تمام این برنامه‌ریزی‌ها و اعمال را برای شرکت خود انجام می‌دهد. حال بدین منظور یک مدیر بازاریابی می‌بایست توانایی ها و مهارت هایی در جهت انجام هر چه بهتر این وظایف داشته باشد.

یکی از محوری ترین و اساسی ‌ترینِ این مهارت‌ها، توانایی هایی در حیطه مدیریت به منظور راهبری و دمیدن روح تازه در تیم یا تیم تحت هدایت خود است. از دیگر ویژگی ها می‌توان به ذهنی خلاق و خوش‌فکری و نیز توان ذهنی بالا به منظور مویریت افکار و اعمال در شرایط های بحرانی.

البته همانند حیطه‌های شغلی دیگر به منظور نیل به جایگاه مدیریت بازاریابی، فرد می بایست تجربیاتی در همه زمینه های بازاریابی از بازاریاب و کارشناس بازاریابی و برخی حیطه‌های دیگر را در کارنامه خود داشته باشد. مدیر بازاریابی به منظور نیل به سمت اهداف از پیش تعیین شده دسته ای از اقدامات را انجام می‌دهد که از آن قبیل می‌شود مواردی را تیتروار ذکر نمود؛

مطالعه درمورد رخدادها و شرایط بازار، افکارسنجی و ذائقه سنجی از علایق و سلایق مشتریان، بررسی مرتب در جهت رصد استراتژی و اقدامات رقبا در بازار، تدوین تاکتیک‌ها و استراتژی‌های نوین و مدون در جهت نحوه تبلیغ و ترویج محصولات، کالا یا خدمات خاصی که شرکت وی یا کارفرما تولید می‌نماید.

تهیه و تنظیم همه وسائل نوین تبلیغاتی اعم از کلیپ، عکس، مقاله، بروشور، آگهی و غیره در زمان مناسب و نیز با نحوه عملکرد مناسب و نوین.

نظارت بر نحوه نگهداری اطلاعات و مشتریان و حصول اطمینان از حفظ حریم شخصی مشتریان.

برگزاری جلساتی مرتب در زمینه یافتن اسپانسرهای مناسب و مطرح جهت تامین بار مالی و انبوهی دیگر از اقدامات که تفاوت های یک مدیر بازاریابی در سطوح بالا را با یک مدیر بازاریابی میان رده رقم می‌زند.

مدیر‌فروش

در واقع یک مدیر فروش، در جهت هدایت و نیز نظارت بر گروه‌ها و تیم های فروش فعالیت نموده و بر عملکرد و بازدهی آن‌ها توجه شایانی دارد. مدیر فروش ضمنا به منظور نیل به سمت اهداف شرکت در جهت پروسه مشخص نمودن هدف های کوتاه،متوسط و بلند مدت فروش، بررسی و نیز تحلیل اطلاعات بدست آمده از بازار، گسترش دوره‌ها و برنامه های آموزشی در جهت بالا بردن آمادگی و دانش نمایندگان فروش تلاش می‌نماید.

میزان و وسعت مسئولیت هایی که بر عهده مدیران فروش قرار می‌گیرد ارتباط مستقیمی با بزرگی و یا کوچکی سازمان، نهاد و یا شرکتی دارد که این دسته از مدیران در آن‌ها مشغول بکار بوده و ایفای نقش می‌نمایند. البته گاها مسئولیت های فرعی نیز برعهده مدیران فروش گذارده می‌گردد که از این قبیل می‌توان به اموری چون ارزیابی و به کارگیری نیروهای متقاضی جدید و نیز آموزش آنها اشاره نمود.

در حقیقت مدیر فروش با عرضه روش‌هایی در جهت ارتقا کارکرد و عملکرد نماینده یا نمایندگان فروش علاوه بر اثر مثبت در خروجی کارهای ایشان، موجب بهبود شرایط کلی سازمان یا نهاد می‌شود. یک مدیر فروش در ارتباطی دائمی و مستمر با پخش‌کنندگان و نیز واسطه ها است و داده‌های لازم را از فعالیت های آنان  استخراج نموده و با بررسی و تحلیل اطلاعات و داده‌ها کارکنان و تیم مدیریتی را در جهت نیل به اهداف شخصی و سازمانی یاری می‌رساند.

کارشناس تحقیقات بازار

در واقع یک کارشناس تحقیقات بازار به بررسی و تحلیل وضعیت بازارهای مختلف اعم از محلی، منطقه‌ای، و گاها جهانی پرداخته و شرایط و نحوه واگذاری یا فروش یک کالا، محصول و یا خدمات را بررسی می‌نماید. به بیان دیگر کارشناسان تحقیقات بازار به سازمان ها یا نهادها در جهت مشخص نمودن نوع محصولات مورد اقبال جامعه، جامعه‌ی هدف و تعیین بازه‌ی قیمت یاری رسانده و نظرات کارشناسی را پس از تحقیقات و تحلیل‌ها به مدیران بالا دستی ارائه می‌نمایند.

کارشناسان تحقیقات بازار در مورد مقولاتی چون آمارهایی در زمینه جمعیت ، علایق و سلایق، ترجیح و نیازها و نیز عادت ها و رفتارهای مشترک در خرید مشتریان داده‌هایی گردآوری و تحلیل می نمایند. از راه های کسب این اطلاعات می‌توان به پر کردن پرسشنامه، انجام مصاحبه، نمونه گیری تصادفی، نظرسنجی و غیره اشاره نمود.

در واقع این کارشناس‌ها جایگاه شرکت یا سازمان در بازار فروش را با تحقیقات و تحلیل عملکرد رقیبان و بررسی قیمت ، میزان فروش و طرق مختلف بازاریابی مورد استفاده آن‌ها، مشخص می‌نمایند. با اتکا بر این داده ها می‌توان بازارهای بکر و نحوه قیمت گذاری را مشخص نماید.

بازاریاب املاک

 یکی دیگر از مشاغل مهم این حوزه است که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند. در این شغل هم مانند سایر مشاغل بازاریابی فرد اقدام به پیدا کردن مشتری‌های گوناگون برای خرید، فروش و اجاره ملک می‌کند و در ازای مشتریانی که پیدا می‌کند و نوع معامله کمیسیون دریافت می‌کند.

بخش زیادی از این کار در فضای مجازی و با آگهی‌های مختلف خرید و فروش املاک صورت می‌گیرد و تنها بخش بسیار کمی از آن به صورت حضوری است. افرادی که علاقمند به این حوزه هستند و توانایی وارد شدن به معامله و یا اقناع دیگران را دارند می‌توانند وارد این شغل پردرآمد شوند. در حال حاضر اقبال به این افراد توسط املاکی‌ها بسیار زیاد شده است اما باید عنوان کرد که این شغل برای همه سودآور نخواهد بود.

تحصیلات لازم جهت ورود به حیطه مشاغل بازاریابی

در حیطه شغلی مدیر بازاریابی بیشتر دانش‌آموختگان رشته مدیریت بازرگانی، گرایش  بازاریابی و نیز رشته‌های مدیریت مالی، دولتی، صنعتی، اجرایی. در حیطه شغلی کارشناس تحقیقات بازار نیز باید گفت دانش آموختگان رشته هایی چون؛ مدیریت، آمار، علوم اجتماعی و ریاضیات کاربردی می‌توانند با آموزش‌هایی وارد این حیطه شغلی گردند.

در بسیاری از کشور‌های جهان رشته دانشگاهی بازاریابی وجود دارد اما در کشور ما با وجود برخی از شرکت‌های هرمی هنوز این رشته وارد دانشگاه‌ها نشده است به همین دلیل هم بسیار نابسامان است. برای ورود به این مشاغل نیازی به مدرک تحصیلی خاصی هم ندارید چرا که در موراد زیادی مشاهده شده که تخصص جای تحصیلات را گرفته خصوصا برای شرکت‌های خصوصی اما حداقل مدرکی که به شما شانس بیشتری خواهد داد کارشناسی رشته‌های فوق است.

وضعیت اشتغال و بازارکار

از منظر اشتغال به دلیل جدید بودن این حیطه شغلی به نسبت سایر زمینه ها، ظرفیت‌های خوبی در این حیطه وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها و نهادها به تازگی و طی سال‌های اخیر اهمیت بازاریابی با استفاده از شیوهای نوین را دریافته اند.

از منظر درآمد نیز باید اشاره نمود که مشاغلی چون مدیریت بازاریابی چون ذیل مشاغل مدیریتی تعریف می‌شوند دارای حقوق و مزایای نسبتا خوبی هستند. در حیطه مشاغل کارشناس فروش و کارشناس تحقیقات نیز میزان درآمدی هم سطح با میزان متوسط حقوق وجود داشته و دارد.

اگر به صورت استخدام رسمی شوید حقوقی حدود دو میلیون تومان دریافت خواهید کرد اما اغلی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به صورت پورسانتی حقوق می‌گیرند. در بعضی از مواقع ممکن است درآمد یک بازاریاب به بیش از ده میلیون تومان در ماه هم برسد و البته این موضوع ابزاری برای تبلیغات در این دسته شغلی هم شده است. علاقمندان باید در نظر بگیرند که ورود به این کار و کسب درآمد بالا نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد و تجربه ثابت کرده است که مناسب همه نیست.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی