آشنایی با مشاغل گردشگری

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل گردشگری

از گردشگری می توان به عنوان تزریق پول نامرئی نام ببرییم و یکی از صنعت های بسیار مهم در اقتصاد هر کشوری، همین گردشگری است.

 زیرا مقصد گردشکر جز اسکان او هیچ هزینه ای نکرده و به ازای تمامی خدمات خود هزینه دریافت می کند.کلیه جاذبه های طبیعی،بناهای تاریخی،محیطی که شاید از نظر جوی متفاوت باشد، تجربه یک خطر و ....تجربه اش برای خیلی ها شیرین و لذت بخش است و لمس این تجارب برای گردشگران هزینه ای دارد.گردشگر برای سفر به کشور یا منطقه خاص که معمولا برای تفریح،استراحت،افزایش آرامش جسمی و روحی،برای تحصیل و آموزش، درمان و یا.... آماده و چمدان های خود را می بندد. گردشگر از زمانی که از خانه خود بیرون می آید تا زمانی که دوباره به خانه خود برگرد باید هزینه کند که از جمله آنان می توان به هزینه برای غذا،حمل ونقل،خرید سوغاتی و اسکان نام ببریم که این هزینه ها مستقیماً به جیب میزبانان وارد میشوند. گردشگری به خارج از کشور با امنیت رابطه مستقیم دارد به طور یقین هیچ گردشگری کشوری که سرشار از آپشن های گردشگری باشد اما در آن درگیری باشد را برای سفر انتخاب نمی کند.اما گردشگران از جاذبه های طبیعی و یا دیگر موارد که ارزش حداقل یکبار دیدن را دارند اطلاعی ندارند و باید به آنها اطلاع رسانی شود. در بسیاری از کشورها و مناطق افرادی هستند که فقط سنت، جاذبه ها و فرهنگ های کشور خود را به دیگران معرفی می کنند که به آنان مشاغل گردشگری نسبت می دهیم.شاغلان گردشگری از کسی که در فضای مجازی تبلیغ و اطلاع رسانی می کند تا کسی که گردشگران را اسکان داده و میزبان آنان است اطلاق می شود. هر چه تعداد گردشگر پذیر بودن یک کشور بیشتر باشد مشاغل بیشتری ایجاد می شود. گردشگری به سه صورت انجام می شود؛ سفر شهروندان یک کشور از شهری به شهر دیگر،سفر شهروندان کشورهای مختلف به یکدیگر و یا سفر سایرین کشورها به یک کشور.شاغلان گردشگری کشوری در این زمینه ها موفق هستند که هر سه تای این موارد را به صورت موازی پیش ببرند. برخورد و رفتار شاغلان همراه گردشگر تاثیر به سزایی در این که گردشگران علاوه بر اینکه برای آخرین بار نباشد که به آنجا سفر می کنند برای آنجا تبلیغ کنند و دیگران را تشویق به سمت میزبان خود بکنند دارند.شاغلان گردشگری قبل از هر چیزی باید با آداب و رسوم به خصوص غذاهای آنان آشنا باشند تا بتوانند دیدگاه های مثبتی در ذهن آنها به وجود آورند و تا جایی که می توانند آنها را از سفرشان به آنجا راضی کنند به طوری که هنوز نرفته برنامه سفر بعدی را هماهنگ کنند.ایران جزو بهترین کشورها در همه موارد لازم برای گردشگری است اما متأسفانه در صنعت جذب گردشگری همچنان عقب هستیم و شاغلان در این صنعت عملکرد راضی کننده ای ندارند. فرانسه با 85 میلیون نفر، آمریکا با 78 میلیون و اسپانیا با 68 میلیون نفر جذب گردشگر در سال، از کشورهای موفق این صنعت هستند که اسپانیا با پیشرفت 7/0 درصدی در حال پیشی گرفتن از دو کشور دیگر است. شاغلان کشور با الگو گرفتن از این کشورها می توانند به این صنعت و همچنین اقتصاد کشوری کمک بکنند.

مشاغل گردشگری چیست ؟

از گذشته‌های دور انسان‌ها به منظور تامین نیازهای خود و انجام برخی از امورات سفر می‌کرده‌اند. این سفرها یا برای تامین کالای مورد نیاز یک قبیله، شهر و کشور بود یا برای تامین نیازهای شخصی افراد و خانواده شان انجام می‌پذیرفت. در گذر زمان و دگرگونی در روابط و سطح زندگی انسان‌ها، مفهوم سفر تغییراتی یافت. حال دیگر انسان‌ها به منظور دیدن زیبایی‌ها و بهره‌مندی از جاذبه‌های مذهبی، فرهنگی و محیط زیستی وارد شهرها و کشورهای مختلف می‌شدند. این مفهوم را تداول امروزی این واژه گردشگری گویند. گسترش گردشگری زمینه ایجاد مشاغل جدیدی تحت عنوان مشاغل گردشگری را فراهم نمود.

طی تحولات صورت گرفته در جوامع بشری، این بنیان نیز رفته رفته دگرگون شده و صورت‌بندی‌های جدیدی به خود گرفت‌‌. به بیان دیگر مفهوم گردشگری از یک عنوان ذیل سفرهای عمدتا مذهبی، سیاحتی به مفهومی عمیق و گسترده مبدل گردید. امروزه شاخه ای از علوم به بررسی علمی مقوله گردشگری پرداخته و سالانه تعداد زیادی از دانش‌آموختگان این رشته را جهت انتقال تجربیات علمی، پژوهشی خود روانه بازارکار مشاغل گردشگری می‌نماید.

به واقع امروزه گردشگری به یک صنعت بزرگ تبدیل شده تا آنجا که بسیاری از کشورها سنگ بنای برنامه‌های توسعه‌ای خود را صنعت گردشگری قرار می‌دهند. از این نمونه ها می توان به برخی از کشورهای همسایه اشاره نمود که در طی یک دهه با بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های گردشگری خود، آن چنان رونقی به اقتصاد خود بخشیدند که طی دهه‌های پیش از ممکن نبود. همین امر زمینه توسعه روز افزون مشاغل گردشگری و استقبال بیشتر علاقمندان به این رشته و شغل را نیز فراهم نموده است.

همان‌طور که ذکر گردید تبدیل شدن مقوله به ظاهر ساده‌ی گردشگری به یک صنعت،  تحولات شگرفی را در این زمینه پدید آورده و موجب ایجاد یک اقتصاد پویا حول موضوع گردشگری شده و مشاغل زیادی را نیز در برمی‌گیرد.

از طرفی دیگر موضوعی که بر مقوله تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت شده، علاوه بر بحث افزایش ناوگان حمل نقل عمومی و خصوصی، تغییر در سبک زندگی بسیاری از انسان‌هاست تا جایی که سفر و گردشگری در سبد اصلی بسیاری از خانوارها در دنیا قرار گرفته است و بدان توجه می‌گردد.

این تغییر در سبک زندگی و نوع نگاه انسان‌ها به مقوله سفر از زمره مهم‌ترین دلایل انقلاب به وجود آمده در مفهوم گردشگری است. حال از زاویه‌ی دیگر نیز می‌توان مسئله را بحث گذاشت و آن هم ابعاد مختلف گردشگری است. گردشگردی دارای زمینه‌ها و ابعاد گوناگونی است که در یک تقسیم بندی موجز می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

اکوتوریسم:

موضوع مورد توجه اکوتوریسم طبیعت گردی است و آن دسته از گردشگرانی که گردشگری زیست محیطی را مورد توجه دارند، در این حیطه قرار می گیرند. یکی از دلایل مهم برای گردشگری هم معمولا اکوتوریسم های موجود در نقاط مختلف جهان هستند. اکوتوریسم‌ها معمولا زمینه بهتر و بیشتر برای ایجاد مشاغل مختلف گردشگری ایجاد می‌کنند.

گردشگری تجاری:

موضوع حادث در گردشگری تجاری سفرهایی است که اشخاص به نیت شرکت و استفاده از بازارها، همایش و رویداد‌های صنعتی انجام می‌هند‌. عمدتا در کشور‌های توسعه یافته‌ای چون ژاپن، آلمان، آمریکا و چین چنین نمایشگاه‌ها و جاذبه‌هایی وجود دارد به طوری که سالانه هزاران نفر بازدید کننده دارند. در سال‌های اخیر کشور‌های در حال توسعه نیز تحرکاتی در این خصوص داشته‌اند. گردشگری تجاری معمولا امکان کمتری برای مشاغل گردشگری ایجاد کرده است اما به طور کلی در مسئله اشتغال نقش اساسی دارد.

گردشگری مذهبی:

موضوع گردشگری مذهبی همانطوری که از عنوان آن نیز برمی‌آید مربوط به حضور افراد معتقد به ادیان و مذاهب مختلف در محل‌های مورد احترام آن مسلک و مذهب می‌گردد. یکی از بی نظیر ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان همین مکان‌های گردشگری هستند. سالانه میلیون‌ها نفر برای زیارت به مکه و مدنیه و یا به کشور‌ها عراق و ایران و حتی بسیاری از شهر‌های جنوب شرق آسیا و ایتالیا و آمریکای جنوبی می‌روند. جاذبه‌های مذهبی برای بسیاری از کشور‌ها و بعضی از شهر‌ها درآمد بسیار زیادی دارد و اقتصاد و اشتغال در آن وابسته به این اماکن مذهبی است. مشاغلی که حول گردشگری در شهر‌های مانند مکه در عربستان، کربلا در عراق و مشهد در ایران شکل گرفته‌اند تقریبا درصد قابل توجهی از مشاغل را به خود اختصاص داده‌ است.

گردشگری ورزشی:

این نوع از گردشگری نیز که در دهه‌های گذشته رونق بسیاری یافته است مربوط به حضور علاقمندان، جهت تماشای رویدادهای بزرگ ورزشی چون المپیک و جام‌جهانی است که از قضا اقتصاد پویایی را نیز پیرامون خود ایجاد نموده است. بی دلیل نیست که بسیاری از کشور‌ها دست به رقابت‌های فشرده برای میزبانی دارند. گردشگری مذهبی می‌تواند علاوه بر معرفی سایر جنبه‌های گردشگری یک کشور درآمد چند میلیون دلاری برای هر شهر در مدت زمان کوتاهی داشته باشد.

انواع مشاغل در حیطه گردشگری

راهنمای گرشگردی

از ابتدایی‌ترین ملزومات این حیطه شغلی می‌توان به توانایی بالا جهت برقراری ارتباط با دیگران و نیز لذت بردن از معاشرت و هم آوایی با اشخاص و افرادی است که معمولا آن‌ها را نمی‌شناسید. به واقع می‌توان گفت که راهنمای تور یا راهنمای گردشگری فردی است که اطلاعاتی نسبتا کامل و جامعی از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی یک منطقه یا مناطقی دارد. وی تمام این اطلاعات را باید با حوصله و جذابیت به طرزی قابل فهم، برای گردشگران بازگو نموده و پاسخگوی سوالات‌شان باشد.

به بیان دیگر راهنماي گردشگری فردی است كه عموما اطلاعات و شناخت بسیار خوبی در ارتباط با ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و حافظه دسته جمعی مردم یک منطقه داشته و به آشنایی جامعی نسبت به مقولات مختلفی چون مناسک، آداب و رسوم، عادات و مقررات یک منطقه دست یافته است.

مجموعه مباحث مطروحه در راهبری و راهنمایی گردشگران و مسافران بسیار اساسی جلوه نموده ‌و مورد بهره‌برداری قرار مي گيرد. یک راهنمای تور همواره همراه با افراد گروه سفر کرده و در مسائل مختلفی مسافران را راهبری و راهنمایی نموده و داده‌های مورد نیاز گردشگران را در اختیارشان می گذارد.

از منظر حجم کاریِ پیش‌روی یک راهنمای گردشگری نیز باید عنوان نمود که راهنمای گردشگری طی سفر غالبا باید در کنار مسافران بوده و قاعدتا گاهی از ساعات ابتدایی روز تا اواخر شب مشغول بکار خواهد بود. البته بصورت کلی باید عنوان نمود که پیک کاری راهنمای گردشگران در زمان‌هایی از سال که تعطیلاتی پیش رو بوده و یا در فصول خاصی از سال است و اصولا در برخی دیگر از برهه‌ها و فصول حجم کاری بسیار کاهش خواهد یافت.

 در برخی از موارد البته شغل راهنمای گردشگری یک شغل نیمه‌وقت بوده و افراد در کنار این حیطه‌ی شغلی معمولا در بخش‌های دیگر نیز اشتغال دارند. این شغل یکی از پرکاربرد‌ترین و بهترین مشاغل گردشگری به حساب می‌آید که نیاز به تخصص‌های بسیار بالایی هم دارد.

کارمند آژانس مسافرتی

به واقع کارمند آژانس مسافرتی نسبت به فروش بلیط‌ تورها، که ممکن است این تورها داخلی با خارجی باشند مبادرت می‌نماید. در حقیقت کارمند آژانس مسافرتی می‌بایست اطلاعات لازم و کافی در زمینه انواع مختلف بلیط‌ها، تورها و دیگر امکانات موجود در آژانس مسافرتی از جمله تخفیفات داشته و این اطلاعات را به فراخور در اختیار مشتریان و متقاضیان قرار دهد.

اگر یک کارمند آژانس مسافرتی آشنایی و اطلاعاتی راجع به مناطق، شهرها وکشورهایی که تورهای خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است داشته باشد، بسیار بهتر می‌تواند مشتریان را متقاعد نموده و یا ابهامات ذهنی آن‌ها را برطرف نماید.

در کنار جمیع شرایط ذکر شده قاعدتا فرد می‌بایست به لحاظ روابط اجتماعی در سطح بالایی قرار داشته و با تکنیک‌های ارتباط گیری با انواع تیپ‌های شخصیتی آشنا باشد. البته طبق قاعده‌ای نانوشته و مرسوم معمولا خانم‌ها این موقعیت شغلی را در اختیار می‌گیرند.

مدیر تور گردشگری

افراد زیادی با توجه به سیاحت‌هایی که داشته‌اند و یا امکاناتی که در اختیار دارند اقدام به تاسیس دفاتری برای فرستادن تور‌های مختلف گردشگری می‌کنند. تور‌های مذهبی، ورزشی، تفریحی و غیره. از سوی دیگر تخصص هم زمینه به وجود آمدن این شغل را فراهم کرده‌ است. افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت کرده‌اند و در خصوص هزینه ها و مواردی چون فرهنگ و غیره اطلاعاتی به دست آورده‌اند اقدام به تاسیس چنین دفاتری می‌کنند. هر چند این شغل می‌تواند نوسانات زیادی داشته باشد اما یکی با پرستیژ ترین مشاغل این حوزه به شمار می‌رود.

هتلداری

هتلداری را هم می‌توان از مشاغل گردشگری دانست. چرا که فلسفه وجود هتل حضور پر تعداد گردشگران است. از این رو در شهر‌های مختلف که امکان حضور توریست‌ و گردشگر بیشتری وجود دارد، هتل‌های مجللی ساخته می‌شود که آماده ارائه خدمات به مشتریان است. در خود هتلداری نیز مشاغل گردشگری دیگری به وجود آمده است که همگی به واسطه حضور توریست در هتل‌هاست.

وضعیت بازارکار و اشتغال در حیطه مشاغل گردشگری

از منظر ظرفیت‌های شغلی بسته به این که اشخاص در کدام یک از مناطق فعالیت می‌نمایند، تفاوت‌های محسوسی قابل ذکر است. اگر در مناطق یا شهرهایی که دارای جاذبه‌های طبیعی،  تاریخی، فرهنگی، تمدنی و غیره است مشغول به فعالیت باشید، قاعدتا ظرفیت بسیاری مناسبی برای کسب درآمد فراهم خواهد بود، به همان میزان که شهر یا منطقه مذکور در رده پایین‌تری از منظر اهمیت و جاذبه‌های مورد توجه گردشگران قرار گیرد ظرفیت‌های شغلی کمتر و اصولا درآمد کمتری را عاید افراد مشغول در حیطه خواهد نمود.

از نظر میزان درآمد نیز می‌توان گفت که راهنمای گردشگری و یا کارمند آژانس مسافرتی که هر دو ذیل مجموعه‌ای مشخص فعالیت می‌نمایند درآمدی ثابت و بین بازه حداقل دستمزد و متوسط دستمزد دریافتی‌هایی خواهند داشت.

اما راهنمای گردشگری که با تورهای معتبر خارجی و یا منفردا فعالیت می‌نماید درآمدهای بسیار بیشتری را می‌توان عاید خود سازد زیرا این افراد بعضا حقوق خود را با ارزهای مختلف خارجی طلب نموده و با توجه به شکاف قیمتی ارزش پول ملی با ارزهای خارجی درآمد‌های بسیار خوبی را به خود اختصاص می‌دهند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی