اشتباهات رایج در نوشتن رزومه

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

اشتباهات رایج در نوشتن رزومه

با بزرگترین اشتباهات رزومه نویسی آشنا شوید و با برطرف کردن آن سعی کنید بهترین متن رزومه کاری را بنویسید تا شانس بیشتری برای استخدام شدن داشته باشید.

پیدا کردن شغل با توجه به روحیه، شخصیت و مهارت هر فرد شاید سخت باشد، اما شما می توانید وقت کافی بگذارید و در سایت های کاریابی به دنبال آگهی استخدام باشید، با گلچین کردن آگهی های استخدام مرتبط با رشته و مهارت خود حال نوبت نوشتن رزومه کاری حرفه ای است که برای طی کردن روند و فرآیند استخدام مهم است. نوشتن رزومه کاری حرفه برای استخدام می تواند به شما کمک کند تا جزو افراد برگزیده باشید که برای مصاحبه کاری و شغلی با شما تماس بگیرند. شاید غلط املایی و دستوری عمده ترین اشتباه در نوشتن متن روزمه باشد اما امروزه یک سری اشتباهات رایج در نوشتن رزومه کاری رخ می دهد که شاید زیاد مهم نباشد اما از دید کارفرما خیلی مهم است.

تاثیر نوشتن رزومه کاری حرفه ای بر روند استخدام

تمامی کارجویان برای اثبات توانایی و مهارت های لازم برای استخدام شدن در شرکت یا سازمان باید حتما یک متن رزومه بنویسند. رزومه هر شخص به معنای میزان توانایی، مهارت و سابقه کاری و موفقیتی است که در شغل های قبلی داشته است. شما با نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه ای می توانید کارفرما را متاثر کنید.

قطعا در رزومه کاری نباید دروغ بنویسید و همچنین علاوه بر نداشتن غلط املایی باید خوانایی بالایی در متن رزومه وجود داشته باشد و به جای نوشتن وظایف خود در مشاغل قبلی به نوشتن دستاوردهایی که قبلا داشته اید اشاره کنید.

اشتباهات رایجی که در نوشتن رزومه کاری نباید انجام دهید

کلی گویی نکنید

هر شخص و کارجو حتما برای توضیح دادن به کارفرما باید متن کاملی در قالب دو صفحه از دستاوردها،اطلاعات شخصی و شرکت هایی که قبلا در آن کار کرده است بنویسد کلی گویی به معنای نادیده گرفتن آن از سمت کارفرمایان است.

از نوشتن اطلاعات نادرست اجتناب کنید

شک نکنید کسی که آگهی استخدام منتشر می کند به دنبال پیدا کردن یک فرد کارآمد و مفید باداشتن مهارت ها و توانایی های بالاست پس در صورت تایید رزومه کاری شما و فراخواندن برای مصاحبه کاری درمورد شما تحقیق خواهند کرد. با این اوصاف بهتر است در نوشتن اطلاعات خود دقت کنید و از نوشتن اطلاعات نادرست چون اسم شرکت،تاریخ استخدام در آنها و.. اجتناب کنید زیرا ممکن است مچ شما گرفته شود.

به جای نوشتن وظایف، دستاوردهایتان را بنویسید

اینکه شما در شغل های قبلی چه وظایفی داشته اید به درد کارفرمایان نمی خورد بهتر است دستاوردهای خود را بنویسید، به طور مثال اگر مسئول خرید یاتدارکات یک شرکت بوده اید بهتر است با نوشتن آمارهای دقیق از سودی که به شرکت رسانده اید بنویسید یا اینکه اگر فروشنده بوده اید بهتر است با نوشتن اینکه سومین فروشنده برتر شرکت بوده ام کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهید.

اگر به زبان انگلیسی یا زبان دیگری مسلط هستید، یا اگر در محل کار قبلی از شما تقدیر شده است بهتر است اینها را ذکر کنید چون این گزینه ها باعث می شود شما نسبت به افراد دیگر در اولویت قرار بگیرید.

از نوشتن کلمات کلیشه ای اجتناب کنید

کلماتی کلیدی چون اینکه ارتباطات قوی دارم، به کارم متعهد هستم یا موارد این چنینی امروزه از  دید کارفرما مهم نیست چون به آنها کلمات کلیشه ای گفته می شود و اکثر کارجویان با نوشتن این عبارات سعی می کنند کارفرما را متاثر کنند بنابراین بهتر است به جای این جملات ازدستاوردهای خود بنویسید.

متن رزومه مرتب و خوانا باشد

شاید برای بعضی از کارجویان نوشتن تمام سوابق، مهارت ها و دستاوردها در دو صفحه کم باشد بخاطر همین سعی می کنند با فونت ریز همه مطالب را در داخل این دو صفحه جای دهند. خیالتان را راحت کنیم این دسته از رزومه ها قابل قبول نیست و در نگاه اول رد خواهد شد.

غلط املایی و دستوری نداشته باشید

شاید با چند بار نگاه کردن به متن رزومه متوجه نشوید که از لحاظ دستور زبان جملات و کلمات شما اشتباه است بنابراین پیشنهاد می کنیم که آن را به یک فرد معتبر بدهید تا متوجه غلط های املایی و دستوری متن شما شوند.

نیازی به وارد شدن به جزییات نیست

شاید فکر کنید هر چقدر سابقه کاری بیشتری داشته باشم ازدید کارفرما مورد قبول هستم،خیر. باید بیشتر مشاغل مرتبط با آگهی استخدام را در آن بنویسید. اینکه شما الان رزومه برای آگهی استخدام حسابدار فرستاده اید و قبلا سابقه کار در آشپزخانه را داشته اید معقول نیست که آنرا در این رزومه به کار ببرید، بنابراین حواستان را جمع کنید.

نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای

رزومه محلی برای پر کردن و سیاه کردن آن نیست بلکه باید بتوانید تمامی مهارت ها، دستاوردهای خود را با دقت و خوانایی بالا بنویسید تا بتوانید شانس بالایی برای استخدام شدن داشته باشید.

  1. از نوشتن رزومه کاری در شبکه های اجتماعی خودداری کنید.
  2. در نوشتن متن رزومه دقت کنید.
  3. اطلاعات شخصی را فراموش نکنید.
  4. مدارک تحصیلی را با دقت بنویسید.
  5. نوشتن سوابق شغلی خیلی مهم است.
  6. اگر دستاوردی دارید حتما ذکر کنید.
  7. متن رزومه نباید غلط املایی داشته باشد و در عین حال اطلاعات مفیدی داشته باشد.

نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی