نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای

نوشتن رزومه کار به معنای پر کردن کاغذ نیست که فکر کنید هر چقدر آنرا بیشتر سیاه کنید عملا کارفرما فکر می کند که خیلی توانایی دارید خیر. رزومه کوتاه و مختصر و نوشتن توانایی ها و مهارت های کارجویان بیشتر مد نظر کارفرمایان است.

اگر به دنبال شغل هستید و به سایت آگهی استخدام مراجعه کرده اید و پس از چند روز آگهی استخدامی که مرتبط با شغل و رشته تحصیل خودتان است پیدا کرده اید و فکر میکنید مناسب شماست حال نوبت ارسال رزومه کاری است. رزومه به معنای سندی است که در آن اطلاعاتی از شخصیت، تحصیلات، سوابق شغلی خود ارائه می دهید تا کارفرما بتواند شما را بیشتر بشناسد. قطعا یک رزومه حرفه ای می تواند باعث جذب کارفرمایان شود و عملا راه را برای جذب شما راحتر کند. در نوشتن رزومه کاری باید یک سری نکات و اصول را رعایت کنید و از نوشتن اغراق و همچنین کلمات دروغ بپرهیزید.

استخدام مشاغل اداری

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مشاغل اداری

نوشتن رزومه کار به معنای پر کردن کاغذ نیست که فکر کنید هر چقدر آنرا بیشتر سیاه کنید عملا کارفرما فکر می کند که خیلی توانایی دارید خیر. رزومه کوتاه و مختصر و نوشتن توانایی ها و مهارت های کارجویان بیشتر مد نظر کارفرمایان است.

هنگام نوشتن رزومه کاری دقت کنید

قبل از اینکه رزومه کاری خود را بنویسید ابتدا این نکته را بگوییم که یک ساختار دقیق برای نوشتن رزومه وجود ندارد و شما می توانید آنرا روی کاغذ، به صورت PDF یا صفحه شخصی یا حتی خیلی حرفه ای تی‌شرت چاپ کنید. قطعا اگر متن رزومه کاری پر از غلط املایی، آدرس ایمیل غیر شخصی، ساختار بد باشد مورد پسند کارفرمایان نیست بنابراین بهتر است به فکر نوشتن رزومه کاری حرفه ای باشید تا بتوانید احتمال استخدام شدن خود را بالا ببرید.

روزمه کاری حرفه ای چه کمکی به ما می‌کند؟

برخی از افراد بیشتر کسانی که در زمینه شغل کامپیوتری، تولید محتوا، دورکاری هستند معمولا با  نوشتن روزمه کاری غریب هستند و همیشه متن را در شبکه های اجتماعی برای کارفرمایان می فرستند که این کار کاملا غیر حرفه ای است.

از نوشتن رزومه در رسانه های اجتماعی اجتناب کنید

شاید فکر میکنیم اینکه سریعا از طریق واتساپ به کارفرما پیام دهیم و به صورت متن پر بار رزومه کاری خود را بفرستیم عملا سرعت کار استخدام شدن بالا می رود. خیر عملا شما به یک فرد نامنظم تبدیل می شوید که توانایی نوشتن رزومه کاری را ندارید. پس بهتر است همین حالا نسبت به نوشتن رزومه کاری اقدام کنیدو تمرین کنید تا بتوانید یک متن رزومه کاری خوب را بنویسید که کارفرما با دیدن آن سر وجد بیاید.

نکاتی که هنگام نوشتن رزومه کاری حرفه ای باید انجام دهیم

طول رزومه چقدر باشد؟

یک رزومه معمولا بیش از دو صفحه A4 نیست و در مقابل CV سندی دو یا چند صفحه است که در آن ریز تاریخ سوابق درج می شود.

در نوشتن رزومه نیازی به ثبت تاریخ دقیق سوابق کاری شما نیست هرچند برای تحقیق کارفرما بهتر است شماره ای از کارفرمای قبلی در رزومه بگذارید.

انواع مختلف رزومه کاری

دو نوع رزومه داریم که بصورت کلی به صورت دقیق تاریخ سوابق کاری و تحصیلی باید بنویسید و دیگری براساس مهارت شما باید نوشته شود.

  1.  به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه،حتما باید تاریخ دقیقی از سوابق شغلی و تحصیلی خود را بنویسید . چنین رزومه ای قابل فهم و زندگینامه گونه است که برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی دارند مفید تر است.
  2. بر اساس مهارت (Skills-based): این گونه روزمه ها برای موقعیت های خاص شغلی است که در آن تنها براساس مهارات ها و سوابق کاریتان تمرکز می کنید  و برای شغل مدیریتی بسیار کار آمد است.

اطلاعات شخصی در رزومه فراموش نکنید

نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) جزو اطلاعات شخصی کارجویان محسوب می شود که با گذاشتن یک عکس که در آن لبخند زده اید تکمیل می شود.

نوشتن مدارک تحصیلی

در قسمت تحصیلات بهتر است مقطع تحصیلی خود را بنویسید و اگر مدرکی دیگر دارید کافیست به آن اشاره کنید.

سوابق شغلی را دقیق بنویسید

قطعا استخدام کارجویی که سابقه کاری دارد خیلی بهتر است ازکسی که از صفر شروع می کند. این دیدگاه تمامی کارفرمایان است پس بهتر است اگر سابقه کاری دارید حتما این بخش را به دقت پر کنید. سعی کنید مهارت های خود را براساس سابقه شغلی که داشته اید بنویسید مثلا شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

علایق و دستاوردهای شما نشان از شخصیت شماست

برخی از کارجویان کلا این بخش را زیاد جدی نمی گیرند و تنوع را به کار نمی برند کاملا اشتباه می کنید. مثلا نوشتن علایق فردی چون مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمع‌آوری تمبر نشان از گوشه گیری شما دارد که کارفرما سریعا آنرا متوجه می شود. پس بهتر در نوشتن علایق دقت کنید و تنوع را به کار ببرید.

نوشتن مهارت هایی که  هر کارفرمایی انتظار آنرا دارد

قطعا مهمترین بخشی که کارفرما به آن توجه می کند بخش مهارت هاست که هر چقدر تعداد آنها زیاد باشد قطعا روند استخدام شما را راحت تر خواهد کرد.

آنچه که کارفرمایان از کارجویان انتظار دارند:

  1. تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
  2. توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  3. توانایی جستجو در اینترنت
  4. تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

ویژگی های یک رزومه حرفه ای

  1. خوانا بودن رزومه با توجه به نوع و اندازه فونت
  2. نداشتن غلط املایی و دستور زبانی در رزومه
  3. کوتاه یا مختصر بودن و در عین حال وجود اطلاعات مفید در رزومه کاری
  4. بخش بندی مناسب رزومه کاری
  5. رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد

در رزومه کاری این اشتباهات را انجام ندهید

  1. کوتاه و طولانی بودن متن رزومه کاری برای کارفرما مناسب نیست.
  2. از نوشتن متن رزومه با فونت های غیر رسمی اجتناب کنید و حتما ایمیل رسمی به نام خود را بنویسید.
  3. از نوشتن کلمات ثقیل و دشوار اجتناب کنید و تا حد ممکن متن ساده ای بنویسید.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی