بررسی استخدام و شرایط کار مدیر فروش و بازاریابی

نوشته شده توسط

باجاب

بررسی استخدام و شرایط کار مدیر فروش و بازاریابی

بدون تردید، افزایش میزان فروش یک سازمان یا شرکت در پرتو وجود مدیر فروش و بازاریابی معنا و مفهوم پیدا می کند. به عبارت دیگر، مدیر فروش و بازاریابی اصلی ترین عامل برای دستیابی یک واحد کسب و کار به میزان فروش بالا می باشد. بر همین اساس، بسیاری از حوزه ها و عرصه های مختلف تولیدی و صنعتی فرآیند جذب و استخدام مدیر فروش مجرب را در دستور کار قرار می دهند.

برخورداری از یک مدیر فروش فعال و توانمند در حوزه هایی مانند شرکت های تولید کننده مواد آرایشی و بهداشتی و صنایع تولیدی غذایی به نحو مشهود و ملموس احساس می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که بر هر کسب و کاری دستیابی به میزان فروش بالا، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. بدون اغراق، میزان فروش مطلوب و بالا علاوه بر بقای کسب و کار، زمینه مناسب برای توسعه آن را فراهم می آورد. از سوی دیگر، مدیر فروش و بازاریابی یکی از ابزارهای لازم برای محقق ساختن این امر می باشد. به همین جهت، بسیاری از متولیان کسب و کار به منظور تضمین فروش محصولات و خدمات خود، بر روی جذب مدیر فروش و بازاریابی حساب ویژه ای باز می کنند. امروزه شناخت بازار و جلب نظر و متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات یا استفاده از خدمات، از عناصر مهم و حائز اهمیت برای رقابت در عرصه کسب و کار می باشد. برآورده نیازها و توقعات مشتریان میتواند بستر مناسب برای گسترش یک کسب و کار را مهیا سازد. برای جامعه عمل پوشاندن به این نیاز و کمک به رشد و توسعه یک مجموعه، مدیر فروش و بازاریابی تاثیر مطلوب و بسزایی از خود برجای می گذارد. ناگفته نماند که در عصر حاضر مدیر فروش و بازاریابی در عرصه های مختلف، جایگاه حائز اهمیت و مهمی را به خود اختصاص داده است.

بررسی استخدام و شرایط کار مدیر فروش و بازاریابی

اهمیت استخدام و جذب مدیر فروش و بازاریابی

از بخش فروش یک مجموعه به عنوان عامل و منبع بقا و کسب و کار نام برده می شود. عدم رعایت تمهیدات مناسب در این زمینه، میتواند یک سازمان را متحمل هزینه های گزاف و اضافی نماید. جذب مدیر فروش و بازاریابی با هدف رونق، توسعه و بهبود برنامه فروش و بازاریابی هر سازمان یا شرکت صورت می گیرد. ناگفته نماند که استخدام مدیر فروش در زمره دغدغه ها و تصمیمات حساس و در عین حال سرنوشت ساز هر واحد کسب و کار به شمار می آید. بدون تردید، جذب یک مدیر فروش توانمند و توانا میتواند یک کسب و کار را در مسیر موفقیت و توسعه رهنمون سازد. در سوی مقابل، بهره مندی از یک مدیر فروش و بازاریابی ناکارآمد میتواند زمینه مناسب برای متمایل شدن هر مجموعه را به سمت شکست و تحمیل خسارت های جبران ناپذیر فراهم آورد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که یکی از اهداف بسیار مهم برای جذب مدیر فروش تعیین استراتژی ها و اهداف فروش به منظور دستیابی به موفقیت و رونق میزان فروش یک مجموعه است. همچنین مدیریت تیم فروش و ایجاد انگیزش و آموزش از طریق مدیر فروش و بازاریابی عملیاتی می گردد. شایان ذکر است که تجربه، تخصص، ویژگی های شخصیتی و واحد شرایط بودن مدیر فروش میتواند در میزان فروش یک سازمان یا شرکت تغییر و تحولات مثبت و ارزنده ای را بنیان گذارد. تعیین اهداف تیم فروش، ارائه راهکارهای مناسب برای رسیدن به اهداف، هدایت مؤثر تیم فروش، نظارت بر فرآیند جذب کارشناس فروش، پیاده سازی و اجرایی کردن راهبردهای فروش و تعامل برقرار کردن با مشتریان، بخشی از وظایف مهم مدیر فروش و بازاریابی به شمار می رود. در حال حاضر نیاز شرکت ها به عقب نماندن از قافله رقبا و سهولت رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مورد نظر، از علل مهم جذب مدیر فروش و بازاریابی تلقی می گردد.

اهمیت استخدام و جذب مدیر فروش و بازاریابی

صلاحیت های لازم برای تصدی شغل مدیر فروش و بازاریابی

طراحی برنامه ریزی منسجم و مستمر یکی از شرایط لازم و در عین حال مهم برای شغل مدیر فروش و بازاریابی محسوب می شود. بدون اغراق، رسیدن به میزان بالای فروش و اعتلا و توسعه یک کسب و کار، با انجام یک برنامه ریزی حساب شده و منسجم به بهترین نحو امکان پذیر می گردد. یک مدیر فروش موفق باید آشنایی لازم با شاخصه های مهمی مانند محصول، بازار و مشتری را داشته باشد. در پرتو اشراف داشتن بر این موارد و با استفاده از ابزارهای فروش میتوان موجبات رضایت صاحبان کسب و کار را فراهم آورد. تحلیل و روانشناسی بازار از دیگر ضوابط لازم برای مدیر فروش و بازاریابی محسوب می شود. مدیران فروش با شناخت نبض بازار و ارائه تحلیل های مناسب، میتوانند تا حدی تغییر و تحولات بازار را حدس بزنند. آشنایی با مفاهیم بازاریابی و مارکتینگ، برای تصدی شغل مدیر فروش و بازاریابی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. چراکه یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به هدف و جلب رضایت مشتری استفاده از نقشه راه بازاریابی می باشد. لازم به ذکر است که ارتباط و تعامل مؤثر با مشتری میتواند گام بلندی برای محقق ساختن برنامه فروش و بازاریابی یک شرکت به شمار رود. مهارت تصمیم گیری قاطعانه از دیگر شرایط لازم برای مدیر فروش و بازاریابی تلقی می گردد. این امر در اتخاذ تصمیمات مهم برای تیم فروش و آینده یک کسب و کار بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. مهارت های تحلیل اطلاعات و داده، توانایی ارتباطی عالی و توانایی برنامه ریزی استراتژیک، از دیگر شرایط موردنیاز برای تصدی شغل مدیر فروش و بازاریابی به حساب می آید. همچنین، سازمان دهی صحیح نیروی فروش، اعتماد به نفس بالا، توانایی حل مسائل، روابط عمومی قوی، آشنایی با فنون مذاکره به صورت حضوری و تلفنی و توانایی انجام کار تیمی ، از دیگر پارامترهای لازم برای حرفه مدیر فروش و بازاریابی قلمداد می گردد.

صلاحیت های لازم برای تصدی شغل مدیر فروش و بازاریابی

وضعیت استخدام و بازار کار مدیر فروش و بازاریابی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در پرتو وجود مدیر فروش و بازاریابی، بازده فروش به میزان 60 درصد افزایش پیدا می کند. این در حالی است که بازده فروش بدون وجود مدیر فروش، تنها 20 درصد افزایش داشته است. این امر به خوبی اهمیت استخدام و جذب مدیر فروش و بازاریابی برای مجموعه های تولیدی و صنعتی را گوشزد می نماید. در سال های اخیر و با توجه به توسعه و گسترش واحدهای تولیدی، فرصت های شغلی متنوعی برای مدیر فروش ایجاد شده است. بر همین اساس، میتوان نتیجه گرفت که در طی این سال ها بازار کار مدیر فروش و بازاریابی از رونق مناسبی برخوردار می باشد. همچنین بررسی سایت ها و آگهی های استخدام و مراکز کاریابی، به خوبی بر این امر صحه می گذارد. شایان ذکر است که امکان همکاری یک مدیر فروش در همه سازمانها یا مراکزی که به تولید محصول یا کالایی مشغول هستند، مهیا می باشد. از آنجایی که موضوع فروش ضامن بقا و رشد یک مجموعه محسوب می شود، این امر تقاضا برای جذب مدیر فروش و بازاریابی را افزایش داده است. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که هر جا محصول و خدماتی برای معرفی و ارائه وجود داشته باشد، نیاز به یک مدیر فروش مجرب بیش از پیش احساس می شود. همچنین به علت گستردگی و وسعت بازارهای فروش در گوشه و کنار کشور، یک مدیر فروش و بازاریابی به منظور رسیدگی به امور محوله به سراسر کشور اعزام می گردد. ناگفته نماند که ساعت کاری مدیران فروش غالبا مطابق با قوانین و ضوابط مجموعه مزبور می باشد. لازم به ذکر است که میزان حقوق و مزایای مدیر فروش و بازاریابی غالبا به صورت حقوق ثابت همراه با پورسانت پرداخت می گردد. این پرداختی ها متناسب با سیاست ها و اهداف هر شرکتی متفاوت و متغیر است.

وضعیت استخدام و بازار کار مدیر فروش و بازاریابی

بازار کار مدیر فروش و بازاریابی در دیگر کشورها

شغل مدیر فروش و بازاریابی در کشور آمریکا در ردیف شغل های پردرآمد و مطلوب قرار دارد. از آنجایی که این کشور یکی از قطب های اقتصادی دنیا محسوب می شود، رونق واحدهای تولیدی و به تبع آن تولید کالاها و محصولات متنوع را با خود به همراه دارد. بر همین اساس، بسیاری از شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ، به منظور معرفی و فروش محصولات تولید شده درصدد جذب مدیر فروش و بازاریابی بر می آیند. لازم به ذکر است که متوسط درآمد سالانه در کشور آمریکا رقمی برابر با 60000 دلار می باشد. این در حالی است که میزان درآمد یک مدیر فروش در این کشور رقمی در حدود 150000 دلار برآورده شده است. ناگفته نماند که یک مدیر فروش دارای تجربه کار کمتر از 5 سال، درآمدی در حدود 115000 دلار دارد.

مدیر فروش و بازاریابی در کشور کانادا همواره در زمره مشاغل پر تقاضا و پر رونق به شمار می آید. به عبارت دیگر، دومین شغل پر تقاضا در این کشور به مدیر فروش و بازاریابی اختصاص پیدا می کند. متوسط درآمد سالیانه برای این قشر رقمی در حدود 70000 الی 100000 دلار می باشد. البته در تعیین میزان حقوق و درآمد افراد تجربه و تخصص کاری، فاکتوری مهم و حائز اهمیت تلقی می گردد. بهره مندی از متوسط درآمد بالا، در کنار ثبات و پایداری اقتصادی، کشور آلمان را به یک مکان مناسب برای مدیر فروش و بازاریابی مبدل نموده است. در این کشور برای مدیران فروش و بازاریابی فرصت های شغلی مناسب و درخور توجهی وجود دارد. بر این اساس، متوسط درآمد سالیانه یک مدیر فروش و بازاریابی در این کشور برابر با 134000 یورو می باشد.        

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی