شاخص رژ لب و کفش پاشه بلند چیست ؟

نوشته شده توسط
سعید قدرتی

در شرایط بیماری خاص کرونا، و رکود و تعطیلی بازار سرمایه و صنعت، بحران اقتصادی خاصی را تجربه خواهیم کرد، این بحران جهانی بوده و اغلب کشورهای جهان آن را تجربه خواهند کرد، در این مقاله با چند مدل اقتصادی که حاکی از رکود خواهد بود، آشنا خواهید شد .
استخدام در کفش فروشی
برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.
شاخص بیگمک :
شاخص اقتصادی، نرخ مبادله ارز، درکشورهای مختلف بر اساس قیمت ساندویچ همبرگر بزرگ بیگمک شرکت مک دونالد، مقایسه میکند. با استفاده از این شاخص و بررسی قدرت خرید، این نشانگر توضیح میدهد که چگونه ارزش یک واحد پولی افزایش یا کاهش واقعی یافته است. مجله اکونومیست همه ساله این شاخص را منتشر و رابطه معناداری بین قیمت دلاری بیگمک و GDP سرانه برقرار میکند. اکونومیست اظهار میکند مقایسه قیمتها منطقی نیست چرا که هزینه کارگر در کشورها ی مختلف متفاوت است. همبرگر بیگمک در بیش از ۱۰۰ کشور عرضه میشود. مطابق شاخص سال 2011 میلادی ارزش آن در آمریکا ۴/۰۷ دلار و در چین ۲/۲۷ دلار بود و این بدان معناست که ارزش یوان چین با شاخص برابری قدرت خرید ۴۴ درصد از دلار آمریکا کمتر است.

شاخص پوشک کودک چیست ؟
هزینه پوشک کودک یکی از اولین هزینههایی است که در دوران رکود کاهش بشدت کاهش مییابد. به گزارش موسسه اد ایج این کاهش مصرف، به شکل افزایش چشمگیر فروش کرمهای سوختگی پاها حتی در زمانی که میزان تولد نوزادان کاهش یافته بود خود را نشان خواهد داد. مطابق این گزارش، فروش پوشکهای یکبار مصرف ۱۰ درصد کاهش و فروش کرم سوختگی ۲/۸ درصد افزایش داشته است. مطابق این گزارش، متاسفانه والدین تعداد دفعات عوض کردن پوشک بچه در طول روز را کمتر خواهند کرد .
شاخص کنسرو لوبیا چیست ؟
در شرایط خاصو دشوار اقتصادی، مصرفکنندگان و مردم به غذاهای کنسروشده روی خواهند آورد. به عنوان مثال، مطابق با این گزارش در سال 2009 میلادی، قیمت کنسرو لوبیای پخته شده در بریتانیا 23 درصد افزایش یافت و مردم ترجیح دادند بجای غذا خوردن در رستورانهای عادی و یا لوکس، به مصرف کنسرو های آماده اشتیاق داشته باشند .
شاخص اقتصادی کفش پاشنه بلند
هنگام افت شدید اقتصاد، پاشنهها بلندتر خواهند شد. مصرفکنندگان در این حالت برای فرار از وضعیت بد اقتصادی به کالاهای فانتزی روی میآورند. برای مثال در طول دهه 1920 و در زمان رکود، بلندی پاشنههای کفشها بیشتر شد. در تازهترین مورد هم کفشهای پاشنه بلند در بحران 2009- 2008 رواج یافت و بلافاصله با بهتر شدن وضعیت اقتصادی در 2011- 2010 پاشنهها کوتاهتر شدند .
شاخص اقتصادی آسمانخراش چیست ؟
ساخت آسمانخراشها قبل از رکود شروع شده و سپس با آن همزمان میشوند به ویژه هنگامی که ساختن یک ساختمان جدید در حال اجرا باشد. علاوه بر این هر چه آسمانخراش بلندتر باشد بحران بیشتر است. بانک بارکلی این پدیده را در شاخص آسمانخراش بارکلی بررسی و پیگیری میکند. در طول دوران رکود اقتصادی، سه مورد از مرتفعترین آسمانخراشها در حال ساخت بودند که شامل ساختمان وال استریت، ساختمان کرایسلر و ساختمان امپایر استیت میشد .
شاخص رژ لب
لئونارد لودر مدیر شرکت لودر شاخص رژلب را در سال میلادی ۲۰۰۱ معرفی کرد. تا بدین منظور افزایش فروش محصولات آرایشی را در شرایط یحرانی اقتصادی شرح و توصیف کند. بر این اساس، مصرفکنندگان هنگامی که از آینده اطمینان ندارند به خرید محصولاتی مانند رژلب اشتیاق پیدا خواهند کرد. و خرید محصولات گرانتر مانند کیفدستی و کفش را از سبد خرید خارج میکنند . نکته جالب جایگزین شدن رژلب با لاک ناخن است. طبق گزارش موسسه NPD درتحقیقات بازار از نیمه اول سال 2008 فروش لاک ناخن ۶۵ درصد افزایش یافت . همچنین فروش رژلب پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بیش از دوبرابر شد.
شاخص لباسزیر مردان
در هنگام مشکلات اقتصادی مردان به منظور صرفهجویی لباس زیر کمتری خواهند خرید. موسسه تحقیقاتی مینتل برآورد کرد که فروش لباسزیر مردان در سال 2009 برای اولین بار از سال 2003 به بعد به میزان ۲/۳ درصد کاهش یافت. به هر حال، کسی قرار نیست لباسزیر آنها را ببیند. حتی آلن گرین اسپن رئیس سابق فدرال رزرو این نظریه را تایید میکند. به گفته وی از آنجایی که افراد محدودی لباسزیر مردان را میبینند، این کالا اولین قلمیست که مردان در زمان رکود از آن دور میشوند. مطابق یک تحقیق تازه، از ماه آگوست فروش لباسزیر مردان ۷/۹ درصد در آمریکا افزایش یافته است و موسسات تحقیقاتی اعتقاد دارند این افزایش بیانگر آن است که اقتصاد در مسیر درستی قرار گرفته است.