شرح وظایف مدیر تولید کارخانه

نوشته شده توسط

باجاب

شرح وظایف مدیر تولید کارخانه

مدیر تولید کارخانه مسلط بر امور تولید، کیفیت، بازار، برند: ماهیت شغل مدیر تولید کارخانه، بیانگر حداکثر ابتکار است، و به عنوان شغلی که در تحت تاثیر قرار دادن مشتری، برای خرید کالای تولیدی موثر است تعریف می شود. زیرا کالای تولید شده، زیر نظر مدیر تولیدی که به مباحث بازار و بازار بین الملل، گروه های هدف، نیازهای پنهان و آشکار مشتریان، مسلط باشد به مراتب کالایی با ارزش تر و مورد پسند تر خواهد بود.

طراحی کارکنان فروش، و نقش های مدیریتی در شرکت ها و سازمان ها، نیاز به تعریف اهداف مورد توجه مجموعه دارد. به نظر می رسد با توجه به حساسیت نقش مدیر تولید کارخانه، که با کالای تولید شده و کیفیت آن رابطه مستقیمی دارد و  باید نحوه استخدام  مدیر تولید کارخانه، طبق اصول انتخاب صحیح و شایسته منابع انسانی، مد نظر قرار بگیرد.

استخدام مدیر تولید

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مدیر تولید

بهتر این است که برای استخدام مدیر تولید کارخانه، علاوه بر شرح وظایف به طور شفاف، ماهیت فردی و شخصیت فردی نیز مورد توجه و منشا تصمیم گیری قرار بگیرد. آشنایی مدیر تولید کارخانه با وظایف و چارچوبی که دارد اعم از سنتی و مدرن باید با سطح سواد، بینش و آگاهی وی متناسب باشد. امروزه وجود فناوری و تکنولوژی روز دنیا، موجب شده است تا شرکت ها و کارخانجات تولیدی با انعطاف پذیری بیشتری وارد بازار شوند، و تفویض اختیار به مدیران میانی و عملیاتی از جمله مدیر تولید کارخانه، را در دستور کار خود قرار دهند. لذا دیگر مانند گذشته یک مدیر میانی و یا  یک مدیر عملیاتی،  فقط چشم انتظار دستورات ارسالی از راس هرم نخواهد بود بلکه باید قادر باشد به سرعت و به دقت در نقاط بحرانی و مشکل ساز بهترین تصمیم را با اطمینان و در راستای اهداف کارخانه و مدیران عالی اخذ کند. بنابراین آگاهی  و توان ریسک پذیری باید در ماهیت وجودی مدیر تولید کارخانه به روشنی یافت شود.

مفهوم تولید و یا گرایش به تولید، یکی از قدیمی ترین مفاهیم در فعالیت های اقتصادی است در واقع  اگر معامله را واحد اندازه گیری بازاریابی بدانیم  و برای تعریف آن از داد و ستد بین دو نفر یا بیشتر صحبت کنیم در نهایت پیوستاری خواهیم داشت که یک سر آن تولید، میانه آن معامله، و سر دیگر آن فروش کالا را نشان می دهد.

وظایف مدیر تولید کارخانه

گرایش به بهبود کارایی تولید، در شرح وظایف مدیر تولید کارخانه:

فرایند تلاش برای تولید کالا در راستای توجه به نیاز مشتریان، در صورتی که فایده مورد انتظار مشتری را برآورده کند قطعا زیر نظر یک مدیر تولید کارخانه، که سواد و دانش بازار و مشتری را می داند به موفقیت قابل توجهی خواهد رسید. مدیر تولید باید فعالیت خود را صرف بهبود هر چه بیشتر کارایی تولید و توزیع مناسب و وسیع بداند. این روزها گسترش فناوری و تکنولوژی، مشتریان آگاهی نسبت به گذشته پرورنده است لذا راضی نگه داشتن این مشتریان آگاه، نیاز به دانش عمیق مدیر تولید کارخانه دارد. امروزه مفهوم کالای تولیدی برای مشتریان و بازار، یعنی بهترین کیفیت، کارایی یا ویژگی های نو، بنابراین تنها راه موفقیت و جلب نظر مشتری در این بازار آگاه، بهبود دائمی محصول است.

اگرچه ذکر این نکته لازم است که  تولید کنندگان و یا مدیران تولید، هرگز نباید خود را اسیر بیماری نزدیک بینی بازاریابی کنند، این اشتباه بزرگی است که صرفا توجه خود را به وجود فیزیکی کالا، معطوف کنند و از ارائه راه حل برای برطرف کردن نیاز مشتری غافل بمانند. به عبارت دیگر مشتریان با خرید کالای تولیدی به دنبال یک مزیت برتر هستند که فایده کالا و ارزش کالا را بیشتر از هزینه پرداختی برای خرید این کالا درک کنند.

نقش یک شرکت و یا کارخانه تولیدی تعیین نیازها، خواسته ها و ارزش های بازار هدف و در نهایت تطبیق کالای تولیدی برای ارضای ان ها به گونه ای بهتر از دیگر رقبا ست.

به نظر می رسد مدیر تولید کارخانه، مانند یک بازاریاب حرفه ای باید نیازهای خریداران را بشناسد. تولید، ارایه و در نهایت مصرف کالا فرایندی است که از کارخانه شروع می شود. کانون توجه در کارخانه تولیدی، محصولات است. حال آنکه مدیر تولید کارخانه، خالق این محصولات است بنابراین وی نیز ناخودآگاه در مرکز توجه قرار می گیرد. مسلم است که در ادامه این راه، محصولات تولیدی با ابزاری مانند تبلیغات بازاریابی، فروشندگی و واسطه گری  به دست مصرف کننده نهایی می رسند. در نقطه پایانی راه سودآوری از طریق مشتری و افزایش فروش، مد نظر کارخانه است.  ارزیابی طبق روندی اصولی صورت می گیرد از ابتدای راه تا انتهای راه باید ارزیابی شود، گزارشات و اطلاعات لازم به مدیران عالی ارسال گردد، در صورت رضایت و سودآوری و یا خدایی نکرده عدم رضایت مشتریان و زیان وارده به کارخانه، یکی از مدیرانی که نقش پررنگی در این مسیر ایفا کرده است مدیر تولید کارخانه است، که در صورت رضایت مورد تقدیر و درصورت عدم رضایت مشتری مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

گرایش به بهبود کارایی تولید، در شرح وظایف مدیر تولید کارخانه

حقیقت نقش مدیر تولید کارخانه:

هدف از ذکر این مطلب واقعیتی است که در جریان تولید محصول وجود دارد و حقیقتی است که نقش مدیر تولید کارخانه را به زبانی ساده و شفاف بیان می کند. در ادامه تیتروار تا حدودی با وظایف مدیر تولید کارخانه آشنا خواهیم شد. اگرچه این وظایف با توجه به ابعاد کارخانه، تعداد کارمندان، تعداد محصولات تولیدی، تنوع محصولات، و  اهداف کارخانه و .... می تواند متفاوت باشد، ولیکن  آنچه مسلم است اصول مدیریت  بر وظایف تمام مدیران، از جمله مدیر تولید کارخانه نیز، سایه افکنده است.

  • هدایت و سازماندهی کلیه امور تولید و نظارت بر تحقق آنها هم جهت با اهداف کارخانه
  • ایجاد ارتباط مستمر بین کارکنان تولیدی و مدیران تولید
  • تسلط بر استفاده از مدل های کمی و کیفی جهت بررسی بازار  و پیش بینی میزان  تولید و فروش
  • دارای ذهن ایده پرور در تولید محصولات کاملا جدید و یا محصولات ارتقا یافته
  • توانایی کارخانه با توجه به زیرساخت های فناوری موجود در ارائه محصول یا خدمات
  • استراتژی دقیق و هماهنگ واحدهای تولیدی در جهت نیل به برنامه تولید از قبل تعیین شده
  • برآورد کیفیت مواد اولیه و رعایت قوانین استاندارد مرتبط با محصول تولیدی
  • شرکت در جلسات و مباحث مربوط به کیفیت محصول  و استراتژی تولید
  • تخمین مواد اولیه در روند تولید با توجه به تقاضای بازار و گروه هدف
  • برقراری ارتباط بلند مدت و بازاریابی رابطه مند با تامین کنندگان و عرضه کنندگان مواد اولیه
  • توسعه محصول و توسعه بازار همراه با برآورد مالی
  • نظارت بر بسته بندی کالای تولیدی با توجه به نوع کالا و بازار مصرفی
  • کنترل امور مربوط به تحویل به موقع محصول، به درخواست خریداران
  • کنترل موجودی مواد اولیه، کالای نیمه ساخته شده و کالای ساخته شده
  • دارای اعتماد به نفس قوی و با انگیزه
  • تصمیم گیری به سرعت و به دقت، در مواقع اضطراری و بحرانی
  • دارا بودن شخصیت کاریزماتیک و داشتن قدرت رهبری
  • آشنایی با بکارگیری مهارت های انسانی
  • تقسیم کار صحیح بین زیردستان در واحدهای تولیدی
  • پیگیری مستمر و دائمی اقدامات اصلاحی و یا پیشگیرانه با هدف بهبود وضعیت
  • شناسایی به موقع مشکلات و ایرادات موجود در برنامه تولید، و توان رفع موانع و محدودیت های مسیر
  • نگهداری و تعمیرات تجهیزات مربوط به سیستم تولید
  • آشنایی با زیرساخت های فناوری و تکنولوژی روز دنیا مرتبط با کالای تولیدی
  • دارا بودن فرهنگ تغییر و سازش،  برای پذیرش تحول تکنولوژی در دوره های مختلف
  • دارای روحیه انعطاف پذیری، شجاعت در پذیرفتن اشتباه و تلاش ممتد برای بهبود آن
  • دارای ذهنی باز و خلاق برای درک مباحث روز و تقاضای متغیر مشتریان و بازار
  • پذیرش و استقبال از تجهیزات مدرن، بدون تعصب و جانبداری از باورهای کهنه گذشته، و تلاش برای یادگیری تکنولوژی های جدید و بروز
  • ارزیابی عملکرد تک تک واحدهای تولیدی، در فرایند تولید کالا و در ادامه ارزیابی ضایعات موجود در مسیر
  • ارایه تاکتیک های کاربردی، برای نحوه تولید کالای موجود و یا ایجاد تولید خطوط جدید کالا
  • ارتباط کاری موثر با سایر واحدها از جمله واحد خرید،  واحد فروش،  واحد بازاریابی، و  واحد تدارکات
  • جلوگیری از وقفه در عملیات خط تولید با تاکید و توجه به امور موجودی انبار
  • آموزش دوره ای  نیروی کار مطابق با علم و دانش روز و مرتبط با سیستم تولیدی کارخانه و یا استفاده از منابع انسانی متخصص و کاربلد در  نقاط حساس مسیر تولیدی
  • تحلیل زمان و بودجه تخصیصی به منظور رسیدن به اهداف برنامه تولید، منطبق بر اهداف کارخانه و مدیران عالی
  • تصمیم گیری در خصوص جایگزین کردن  تجهیزات پر مصرف و فرسوده، با تجهیزات مدرن و کم مصرف
  • نقش پررنگ مدیر تولید کارخانه در هماهنگی بین ظرفیت تولید، ظرفیت تجهیزات و ظرفیت منابع انسانی
  •  نگرش کلی  مدیر تولید کارخانه، از برنامه تولیدی کارخانه درباره منحصر به فرد بودن محصول، تنوع محصول، طرح و ویژگی های محصول، اندازه و نحوه بسته بندی محصول، و  مرجوعی ها
  • تشخیص و درک وضعیت کنونی بازار با توجه به کسب داده های مناسب از پیشینه بازار، محصول و رقبای بازار
  • تحلیل نقاط قوت و ضعف درون بخشهای تولیدی و سایر بخش ها به ویژه  بخش خرید، فروش  و بازاریابی
  • ارزیابی حجم فروش کنونی و پیش بینی حجم فروش در آینده، با توجه به سهم بازار و شرایط بازار

حقیقت نقش مدیر تولید کارخانه

دریافت اطلاعات حیاتی متکی به دانش مدیر تولید کارخانه دارد:

افزایش پیچیدگی های کسب و کار، و بهبود توانمندی های رایانه، دو دلیل مهم برای اینکه مدیریت نیاز به دریافت اطلاعات دارد. از طرف دیگر دانش در استفاده از رایانه و سواد استفاده از اطلاعات، جز جدایی ناپذیر دانش مدیریت می باشند. مدیر تولید کارخانه، با قدرت شناخت چگونگی استفاده از اطلاعات، در هر یک از مراحل فرایند تولید، خون تازه ای را به مسیر تزریق می کند، و این حیات برنامه تولیدی تعیین شده را، پیش از پیش تضمین خواهد کرد.

یک مدیر لایق و شایسته، کاردان و متخصص،  با تدبیر خود اطلاعات گمراه کننده را جدا کرده و برنامه خود را مبتنی بر اطلاعات مرتبط و معتبر پایه ریزی می کند. لازم است بگوییم که در عصر فراصنعتی دانش و افراد متخصص سرمایه ای با ارزش محسوب می شوند. حذف داده های نامربوط و به عبارتی دیگر پالایش داده ها و حذف داده های تکراری می تواند قالب زمانبندی بهتری را در اختیار مدیر تولید کارخانه قرار دهد. به نظر می رسد دوره کاغذ بازی و تسلیم، در برابر اوامر بی چون و چرای افرادی که در راس هرم قرار دارند سپری شده است. هم اکنون دسترسی به اطلاعات جامع از بازار و مشتریان در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید بسیار موثرتر است از پروندها و یا کاغذهایی که روزها از این اتاق به آن اتاق برای امضا و یا مهر رد و بدل می شوند.

تشخیص نواحی بحران زا و استثنائات مسیر تولید، توان و قدرتی ارزشمند است که در نقش مدیر تولید کارخانه تعریف شده است. اگر چه لازم است یادآور شویم درجه خوب بودن و کارکرد بالای یک مدیر تولید کارخانه، بستگی به مجموعه ای از عوامل مانند تجهیزات متناسب با کالای تولیدی، لیاقت و مهارت فنی نیروی انسانی مشغول در واحد تولیدی، و سایر واحدهای مرتبط با برنامه تولید، حمایت و پشتیبانی مدیر عالی،  و در نهایت و از همه مهمتر تجهیز "سیستم اطلاعات مدیریت " در تمامی واحد های کارخانه.

مدیر تولید کارخانه برای تحقق  اهداف کارخانه، باید بر روند تحقیقات بازاریابی، گردآوری داده ها  و تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به یک وضعیت خاص،  واقف باشد. توجه به خریداران عمده کالای تولید شده، و درک نیاز های آنها، برند کالای تولیدی را در جایگاه بهتری قرار خواهد داد. تکنیک های فنی، باید هماهنگ با نرم افزار و سخت افزار های سیستم تولیدی پیش رود، عقب ماندن از قافله مدرنیته چیزی جز حذف کالا در پی نخواهد داشت. مدیر تولید کارخانه با ذهنی خلاق باید کالای جانشین را نیز مد نظر قرار دهد.

در صورتی که  دانش مدیر در حد بالایی باشد، به خوبی می تواند سطوح مختلف تقاضا در سطح کارخانه، سطح صنعت، فروش خط کالا، فروش شکل کالا، و فروش قلم کالا را تخمین بزند، البته این تخمین با توجه به انواع بازار و در سه سطح بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد. تمرکز بر سهمیه فروش، حجم فروش مورد انتظار شرکت، توان بالقوه فروش، برآورد توان بالقوه بازار، و  برآورد تقاضای آتی، اساسا ابزار مدیریتی هستند که به وسیله آنها یک مدیر تولید کارخانه، می تواند قدرت مانور و دانش خود را نشان دهد.

استخدام مدیر تولید کارخانه، با در نظر گرفتن موارد ذکر شده میتواند گامی موثر و اساسی در موفقیت کالای تولیدی، اعتبار برند و نام تجاری محصول تولید شده گردد. چه بسا جایگاه ذهنی قدرتمندی که یک کالا کسب کرده است، در سایه نقش پررنگ مدیر تولید کارخانه، مدیر بازاریابی، مدیر فروش و هماهنگی سایر واحدها با تمرکز بر بازاریابی یکپارچه، به وقوع پیوسته است.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی