آشنایی با مشاغل تبلیغاتی

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل تبلیغاتی

معرفی کردن یک محصول، آگاهی دادن در هر زمینه ای از طریق کشیدن تصویر و یا نوشتن بر روی دیوارها و بیلبوردها و یا از طریق کاتالوگ و... و به طور کلی معرفی بدون واسطه شدن یک شخص به طور فیزیکی تعریف ساده ای از تبلیغات است.

اهمیت تبلیغات به طوری است که از پدیده های مهم جامعه شده و به گونه است که اگر شرکت ها و یا برندها تبلیغات و آن هم تبلیغات به روز نداشته باشند یقیناً در فروش محصول و یا رساندن پیام خود دچار مشکل می شوند. تبلیغات به سه صورت انجام می گیرد: نوع اول تبلیغات آگاه کننده است و جهت معرفی یک مصول و یا ایجاد تقاضا صورت می گیرد، نوع دوم تبلیغات به صورت ترغیب کننده هست، این تبلیغات مشتری را برای خرید وسوسه می کنند، نوع سوم تبلیغاتی است که جهت حفظ مشتری و ارتباط داشتن مشتری با خود است و فعالیت هایی را دنبال می کند که افراد به سمت محصول دیگری جهت گیری نکنند. شاغلان تبلیغات خود دارای یک تیم هستند که یک سری اطلاعات کلی را جمع آوری کرده و متناسب با نیازهای روز و میزان عوامل تأثیر گزار که بر روی دیگر افراد است نحوه ی فعالیت خود را انتخاب می کنند. از جمله مشکلات شاغلان در این زمینه انتخاب نوع پیام، انتخاب نوع رسانه تبلیغی و از همه مهم تر میزان بودجه ای که برای تبلیغات دریافت می کنند را باید نام ببریم.اما اگر هدف تبلیغات و میزان تأثیر تبلیغات سنجیده شوند، مسلماً نتیجه تبلیغات موفق آمیز تر خواهد شد. تبلیغات درست باعث می شود که فروش محصول و یا بهتر بگوییم هدف تبلیغ به خوبی صورت بگیرد که همین امر باعث می شود افراد بیشتری به سمت شما گرایش پیدا کنند. باید این را هم اشاره کنیم که هر چند تبلیغات بر شخصیت و معرفی یک شرکت و یا محصول تأثیر به سزایی دارد اما عوامل دیگری مانند کیفیت محصول، نوع بسته بندی، توزیع و مناسب بودن از نظر قیمت در کنار این فاکتور برای موفقیت یک محصول مهم هستند و هر کدام در استحکام و قوی شدن بازوهای تبلیغات موثر هستند. شاغلان تبلیغ به طور کلی اهداف زیر را دنبال می کنند: اول اعتبار دهی به مجموعه خود،دوم مشتریان را حفظ کرده و آنان را برای خرید بیشتر و استفاده از خدمات تشویق می کنند، سوم در تلاش برای جذب مشتری هستند که خود از دلایل پیروزی و گام برداشتن در مسیر موفقیت است. در مورد حقوق شاغلان باید بگوییم این مجموعه ها یا به صورت درصدی از میزان فروش و یا به صورت قراردادی دستمزد خود را دریافت می کنند.

استخدام در بابل

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام در بابل

 

مشاغل تبلیغاتی چیست ؟

انسان‌ها از گذشته آشنایی‌هایی با مقوله تبلیغات داشته‌اند و به درازای روابط انسانی، این مقوله سابقه داشته و تطور یافته است. اما به واقع تردیدی نیست که به مفهوم و تطور امروزی این واژه با مقوله تبلیغات آشنا نبوده‌اند. در طی این آشنایی هم به واقع هر روزه و در هر برهه‌ای افق‌های جدیدی را کشف نموده‌اند.

در واقع تبلیغات از زمانی شکلی جدی به خود گرفت که توسعه ابزار تولید موجب شد، کالا از مقوله‌ای کمیاب و گاها نایاب به پدیده‌ای فراگیر و انبوه تبدیل گردد. تولید انبوه کالا که با دگرگونی در ابزار و نحوه تولید کالا حادث گردید موجب گسترش حق انتخاب مشتری و به طبع آن رقابت کارخانجات و شرکت‌ها برای جذب مشتری به سمت خود گردید.

بخشی از این رقابت‌ها در قلمرو بهبود کیفیت کالا و خدمات تعریف می‌گردید اما بخش اعظمی از این رقابت در عرصه تبلیغات هر چه بهتر کالا و خدمات خلاصه می گردید. هر شرکتی که از ابزارها و روش‌های خلاقانه‌تری استفاده می‌‌نمود، به همان نسبت به موفقیت‌های چشمگیرتری در بازار عرضه دست می یافت و این امر تا به امروز نیز ادامه یافته و اهمیت خود را از دست نداده است، بلکه اهمیتی دو چندان در عصر جوامع مصرفی یافته است.

به واقع باید گفت تبلیغات مقوله‌ای دو سویه است که می‌تواند همانند لبه‌های یک قیچی عمل نماید.  اگر بسیار و بی‌اندازه از تبلیغات بهره جوییم به راحتی می‌تواند اثرات مخرب زیادی تولید نماید. از طرفی دیگر و در مقابل این امکان، بهره درست، به‌موقع و سنجیده از مقوله تبلیغات می‌تواند آنچنان به بهبود شرایط کمک کند که کمتر عاملی می‌تواند این‌چنین راهگشا باشد. بنابراین می‌توان گفت که نحوه انجام و شرایط تبلیغ است که یک تبلیغ را به حرکتی مثمر‌ثمر و یا یک حرکت منفی و دارای اثرات سو تبدیل می‌کند.

از دیگر سو در بسیاری از کشورها مشاغل زیادی به طور مستقیم ذیل صنعت تبلیغات ایجاد گردیده اند و افراد زیادی در این عرصه اشتغال دارند. طبق برآوردهای انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت‌های شغلی موجود در این عرصه رو‌ به رشد خواهد بود و گویا عرصه‌های جدیدی نیز بر آن اضافه خواهل شد.

این روند رو به رشد را متخصصان در دو عامل کلی  توجیه و توضیح داده‌اند. عامل نخست ادغام روز‌افزون شرکت ها که از آن نمونه می‌توان به آژانس های تبلیغاتی اشاره نمود که به دلیل گسترش و توضیع سهام موجود در بازار، از روش ایجاد هر چه بیشتر خدماتی همچون مطالعه جدی مقولات مربوط به بازار، انجام خرید‌های رسانه‌ای و نیز تسهیلات ایجاد تبلیغات به مشتریان.

عامل دوم کارها و اعمال آژانس‌ها در راستای به وجود آوردن بخش‌ها و واحد‌های بیرون از مرزها بخاطر رونق بسیار زیاد تجارت و نیز بازاریابی بین المللی برای همسو شدن با مشتری‌ها عنوان می گردد.

جهت‌گیری های علاقه‌مندی افراد در زمینه انتخاب شغل در آینده ای نه چندان دور، در حیطه‌های مختلف به سمتی خواهد رفت که آسایش و آرامش شغلی بیشتری حاکم گردد. اما در حیطه‌های فروش و بازار، با حیطه‌های رقابتی و به شدت پیچیده و فشرده تری مواجه خواهیم بود.

حسب همین روند باز هم کارفرمایان همچنان سختگیرانه‌تر و گزینشی‌تر عمل خواهند کرد و برون‌داد چنین صورتبندی‌هایی این خواهد بود مناسب‌ترین، پرانگیزه‌ترین و پرانرژی‌ترین افراد برای هر موقعیت شغلی انتخاب خواهند شد و در بین آنها هر فردی که دارای عالی ترین ویژگی‌های فوق باشد ممتازترین جایگاه را کسب خواهد نمود.

در هر صورت تبلیغات کار بسیار اساسی و خاصی است که برجستگی ها و ویژگی‌هایی در موضوع برنامه ریزی، جمع‌آوری حقایق و نوآوری های فراوانی را طلب می‌نماید و با وجود آورده‌ی مالی محدودی که در شروع کار ممکن است برای فرد داشته باشد‌. اما به دلیل اینکه در حیطه مشاغل تبلیغاتی حساسیت‌های چندانی در مورد شرایط سنی و سابقه کاری وجود ندارد. شرایط پیشروی و کسب تجربه و پیشرفت بسیار در دسترس به نظر می‌رسد.

حیطه‌های شغلی موجود در مشاغل تبلیغاتی

خریداران رسانه

این متخصصان بهترین رسانه را برای افرادی که مشتری نامیده می‌شوند انتخاب و معرفی می‌نمایند. هنگامی که نماینده‌های رسانه با داده‌ها و آمارهایی معین درباره‌ی قیمت‌های پایین و رقم‌های بالای متقاضیان به بنگاه تبلیغاتی مراجعه می کنند، افرادی که خرید می نمایند وظیفه دارند نسبت به بررسی و ارزیابی این مسائل اقدام کنند. آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ و خوش‌نام بزرگ قسمتی از چارت و تشکیلات خود را مامور به تحلیل و پردازش داده‌های بازار اختصاص داده تا استراتژی های موردنیاز جهت انجام برنامه ریزی های بلند مدت با روش های نوین اقدام نماید.

کارشناس تبلیغات

تبلیغات برای بعضی از شرکت‌ها و سازمان‌ها آن قدر اهمیت دارد که اقدام به استخدام مدیر و یا کارشناس تبلیغات می‌کنند این افراد وظیفه معرفی محصولات یک شرکت از طریق رسانه ها و فضای مجازی را بر عهده دارند. به عبارت بهتر کارشناس تبلیغات گوگل مسئول بخش مجازی- تبلیغاتی هر شرکت است. البته این کارشناسان علاوه بر تبلیغات به مدیریت سایت و تنظیم برنامه‌های شرکت، اهار نظر در خصوص نوع و شکل بسته بندی محصولات و تنظیم هزینه‌های سالانه تبلیغات در هر شرکت را هم بر عهده دارند.

معمولا افراد موفق در بخش تبلیغات چه در حوزه هنری و چه در سایر حوزه‌ها اقدام به ایجاد شبکه‌ها و پیج‌های گسترده در فضای مجازی می‌کنند و درآمد خود را از این طریق به دست می‌آورند. گاهی هزینه تبلیغاتی که انجام می‌شود باور نکردنی است. برای مثال در برخی از پیج‌های اینستاگرامی به جز هزینه تولید کلیپ بیش از پنج میلیون تومان بابت یک تبلیغ پرداخت می‌شود و یا افرادی که در حوزه تبلیغات فیلم و موسیقی و کنسرت هستند برای انجام هر تبلیغ ده‌ها میلیون تومان دریافتی دارند.

کارگردان هنری

یک کارگردان هنری فردی است که بار خلاقیت، تیم تبلیغات را به دوش می‌کشد، تمام طرح‌های کپی رایت کنندگان را در قالب یک اثر در مقابل دیدگان نمایش می‌گذارد و طرح‌واره‌ها را خلق می‌نماید. این دسته از هنرمندان طرح و نقش‌های چاپی، نقوش بسته بندی، متون مربوط به تیزرهای تلویزیونی، لوگوها، علایم تجاری و نشانه‌ها را به وجود می آورد، وی همچنین در مورد جزئیات آگهی‌ها نیز اعلام نظر نموده و آنها را طوری که چاپگر توانایی نوآرایی آن را داشته باشد، آراسته می‌نمایند.

کپی رایت کنندگان

این افراد کسانی هستند که نسبت به مشخص شدن منظور دقیق مسائل یا مفاهیم مستتر در تصاویر و مضامین بصری موجود در یک آگهی تبلیغاتی کمک می نمایند. منظور و مراد مضامین را جستجو کرده و با اشتیاق می خوانند و نیز گاها از آنها ایده هایی گرفته و  اقتباس می نمایند. آنان با مشتریان، عرضه کنندگان و هر آنکه بتواند در جهت جلب توجه مخاطب راهنما باشد صبحت می کنند.

مدیر اجرایی حسابداری

به واقع یک مدیر اجرایی حسابداری در نقش  ارتباط‌‌دهنده آژانس و مشتری یا مشتریان محسوب می‌گردد و در حقیقت یک مدیر اجرایی حسابداری ناگزیر باید داده‌های دقیق و کاملی از مقوله بازاریابی و آیتم های موثر در آن داشته باشد. توضیح طرح های مشتری برای گروه های خلاق آژانس و توسعه کامل طرح تبلیغاتی بر عهده آنها می باشد. راضی نگاه داشتن مشتریان در الویت وظایف این بخش بوده و از آنجایی که کار حسابداری روابط گسترده ای را ایجاب می کند، شخصیت، صداقت و سیاستمداری از شاخصه های افراد آن محسوب می شود.

وضعیت بازار‌کار و اشتغال

از منظر ظرفیت های شغلی باید گفت که قطعا و یقینا در این حیطه فضا برای فعالیت هر چه بیشتر فراهم بوده و هست و اگر کسی دارای توانایی یا توانایی های عملی باشد می‌تواند در این راستا موفق عمل نماید و در غیر این صورت نیز می‌تواند مسئولیت و مدیریت یک مجموعه تبلیغاتی را برعهده بگیرد.

از منظر میزان درآمد نیز باید گفت این عامل بستگی به موضوعاتی چون میزان تخصص و حرفه‌ای بودن گروه و تیم دارد اما اگر حالتی میانه و متوسط را در نظر بگیرم می‌توان گفت درآمد خوبی را می‌تواند عاید تیم تبلیعات نماید‌.

البته باید عنوان نمود، که در کشورهای توسعه یافته شرایط این صنعت و اشتغال به مراتب بهتر از کشورهای دیگر است و قاعدتا میزان درآمد‌ها نیز بسیار بیشتر بوده و عایدی بهتری خواهد داشت. اما تبلیغات در عصر رسانه‌ها باعث ایجاد مشاغل جدیدی شده است که هر کسی کمترین توانایی را داشته باشد می‌تواند در این حوزه درآمد به دست بیاورد.

مزایا و معایب مشاغل تبلیغاتی

عده‌ای معتقدند که این شغل سراسر مزایاست. از یک سو می‌توان آن را پاره وقت در نظر گرفت و از سوی دیگر امکان کار غیر حضوری هم فراهم است. درآمد این کار هم بسته وسعت کار افراد بسیار قابل توجه است به همین دلیل بسیاری این دوره را دوره مشاغل تبلیغاتی می‌دانند.
بر هیچکس پوشیده نیست که لازمه رقابت تبلیغات گسترده و صحیح است و با توجه به امکانی که فضای مجازی ایجاد کرده است شرکت‌ها بیش از پیش علاقمند به معرفی محصولات و یا خدمات خود هستند. به همین دلیل هم برای بسیاری از افراد کمترین کار بیشترین درآمد را دارد.

اما معایب این شغل را هم نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند ممکن است میلیون‌ها صرف ساختن یک پیج یا یک سایت کرده باشند اما به راحتی مورد هجوم هکر‌ها قرار بگیرد و یا به دلایلی از دسترس خارج شود. به همین دلیل نمی‌توان بنیان استواری برای این شغل در نظر گرفت و امنیت شغلی چندان در این کار معنا نمی‌دهد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی