بررسی شغل محتوا نویس

نوشته شده توسط

باجاب

بررسی شغل محتوا نویس

به دلیل پیشرفت تکنولوژی سایت های بسیار زیادی وجود دارند که از طریق تولید محتوا کسب درآمد می کنند، شغل تولید محتوا از جمله مشاغل پر درآمدی است که در بین مردم از استقبال بسیار خوبی برخوردار است. در صورتی که فرد محتوا نویس در زمینه کاری خود محتوایی با کیفیت خوب تولید نماید می تواند از درآمد نسبتا خوبی برخوردار شود. این شغل در کشور ما نیز در این چند سال اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده و افراد زیادی به این شغل مشغول هستند. در ادامه در این مقاله می خواهیم اطلاعات کاملتری در ارتباط با شغل محتوا نویس ارائه دهیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی شغل

در کل تولید محتوا به چهار دسته تقسیم می شود که می توان به: متنی، گرافیکی، ویدئویی، تصویری و صوتی تقسیم نمود. فردی که در شغل محتوا نویس مشغول به فعالیت می گردد باید توانایی تولید محتوا در انواع محتواها را داشته باشد و یا اینکه در یکی دو مورد به صورت حرفه ای مشغول گردد. به صورت معمول اگر در محتوای متنی و در نرم افزارهایی مانند ویرایش عکس تسلط داشته باشد می تواند در این حرفه موفق شود. یک محتوا نویس می تواند در سایت هایی از جمله دیجی کالا، مگ و زومیت و سایت های دیگر تولید محتوا نماید. یک تولید کننده محتوا باید از اطلاعات خوبی برخوردار باشد و در عین حال از قدرت ترجمه نیز برخوردار باشد. محتوانویس باید به خوبی درک کند که مخاطب به دنبال چه مطلبی است و بنا بر اطلاعاتی که دارد مطلب را با ریتم خوانا بنویسد و زمانی که مطلب تمام شد باید نوشته را بازبینی نماید و در صورتی که از دیدگاه خود مشکلی نداشته باشد در آن زمان است که می تواند مطلب خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. محتوا نویس باید در زمان تولید محتوا اصول سئو را نیز در نظر داشته باشد و این بدان معنا است که به گونه ای عمل نماید که گوگل و سایر موتورهای جستجو محتوا را تایید نمایند و آن را در سایت در رتبه خوبی قرار دهند. اصول سئو بدین دلیل است که سرورهای جستجوی گوگل متن ها را با یک سری علائم متوجه می شوند و استفاده از اصول سئو در متن موجب می گردد که گوگل این علائم را بشناسد و تشخیص دهد که متن از لحاظ محتوایی غنی است. به هر حال برای اینکه بتوان در این شغل مشغول به فعالیت شد باید تخصص و تجربه لازم را بدست آورد و هم چنین مهارت نویسندگی خود را افزایش داد. از تخصص تولید محتوا اغلب برای محتوای وب سایت ها، شبکه های اجتماعی استفاده می شود.

مهارت های مورد نیاز شغل محتوانویس

چنانچه فردی بخواهد در این زمینه شغلی فعالیت داشته باشد باید دارای مهارت هایی از جمله تمرکز، خوب فکر کردن، قدرت خلاقیت باشد. یک تولید کننده محتوا فقط یک فرد کپی رایتر نیست باید اهل مطالعه باشد و بتواند در حوزه کاری خود محتوایی خاص و عالی ارائه نماید. از دیگر مهارت هایی که نیاز است که تولید کننده محتوا مسلط باشد، اصول بهینه سازی برای گوگل است. باید به نگارش زبان فارسی مسلط باشد و استفاده از اینترنت را به خوبی بداند و در ضمن با اصول نشانه گذاری را نیز به خوبی آشنا باشد. باید توانایی ویراستاری را نیز داشته باشد و بتواند به خوبی با نرم افزارهای آفیس کار کند. چنانچه محتوا نویس بخواهد در زمینه تولید محتوای فیلم و صوت نیز فعالیت داشته باشد باید توانایی ویرایش و کار با نرم افزارهای ویرایش فیلم و صوت را نیز داشته باشد.

دلیل ایجاد تولید محتوا چیست؟

به دلیل پیشرفت تکنولوژی ضرورت تولید محتوای دیجیتال بسیار بالا است و اغلب افرادی که در این زمینه به صورت تخصصی فعال هستند از درآمد خوبی برخوردار هستند. این نکته را باید در نظر داشت که تولی محتوای دیجیتال نسبت به سایر محتواها آسان تر است و فرد می تواند به راحتی با مراجعه به اینترنت و جستجو در گوگل محتوای مورد نیاز را تولید نماید و برای تولید محتوای دیجیتال نیازی به مطالعه کتاب نیست. این روزها مردم به مطالعه کتاب های صوتی و دیدن فیلم های آموزشی علاقه بیشتری نشان می دهند. به همین دلیل است که محتوای دیجیتال نسبت به قبل رواج یافته است و این بهترین فرصت است که برای مخاطبین محتوا ایجاد نمود و این محتوا نیز باید از لحاظ کیفیت از سطح نسبتا بالایی برخوردار باشد.

مزایای تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا دارای مزایایی گوناگونی است که می توان این گونه بیان نمود: تولید محتوا نسبت به سایر کسب و کارهای اینترنتی از ریسک کمتری برخوردار است. به عنوان مثال در شغل فروشگاه اینترنتی محصولاتی عرضه می شود که دارای ریسک هایی از جمله برگشت خوردن محصول سفارش داده شده و مشکلاتی از جمله اداره پست و... نیز ممکن است به وجود بیاید. ولی در سایتی که فقط محصولات دیجیتالی ارائه می نماید اصلا درگیر چنین مشکلاتی نمی شود زیرا که هیچ محصول فیزیکی در میان نیست و هر چیزی که در وب سایت به فروش می رسد دیجیتال است و هیچ گونه ریسکی به همراه ندارد. از دیگر مزایایی که می توان برای تولید محتوا بیان کرد که از هزینه پایین تری نسبت به سایر کسب و کارهای اینترنتی برخوردار است و وب سایتی که محتوا می فروشد که دارای چه ظاهری باشد و در این گونه از وب سایت ها نیازی به ایجاد چنین سیستم های پیچیده ای نمی باشد. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی باید هزینه زیادی را برای طراحی آن پرداخت نمود و در ضمن باید سرمایه زیادی نیز داشت ولی برای راه اندازی محتوای دیجیتال نیاز به سرمایه زیادی نیست و اغلب با سرمایه بسیار کمی می توان یک وب سایت اینترنتی ایجاد نمود.

توانایی های لازم برای شغل محتوا نویس

برای تولید محتوا نیاز به داشتن تواناهایی در این زمینه است که شامل:

  • تسلط کافی در ارتباط با موضوع: تولید کننده محتوا هیچ گاه نباید اطلاعات خود را در مورد تولید محتوا کامل بداند و باید به دنبال بروز رسانی اطلاعات خود باشد. زمانی که فرد می خواهد در زمینه موضوعی خاصی مشغول به تولید محتوا شود باید در مورد آن موضوع اطلاعات کسب نماید. در ضمن باید بداند که بر روی کدام قسمت از موضوع بیشتر تسلط داشته باشد تا بتواند محتوای بهتری تولید نماید.
  • داشتن تمرکز ذهنی و پرهیز از پراکنده گویی: محتوا نویس باید بر روی بخشی از موضوع تمرکز داشته باشد و بتواند در این زمینه جمع بندی داشته باشد و بعد به سراغ بخش های دیگر برود. پراکنده گویی در موضوع محتوا ذهن مخاطب را خسته می کند و از جذابیت متن می کاهد. اگر ذهن محتوا نویس از تمرکز کافی برخوردار نباشد می تواند در روند تولید محتوا تاثیرگذار باشد و برای اینکه از تمرکز بالایی برخوردار باشد باید به تمام جوانب موضوع تسلط کافی داشته باشد.
  • تسلط بر جزئیات زبان و ویژگی های زبان فارسی: از آن جایی که زبان فارسی یک زبان منعطفی است و از یک ساختاربندی مشخصی برخوردار است. محتوا نویس با مطالعه متن های فارسی اصیل می تواند ذهن خود را با ساختارهای درست جملات آشنا نماید و هر چقدر این ساختارهای درست را بتواند ملکه ذهن خود نماید بهتر می تواند محتوای عالی ایجاد نماید.
  • تسلط به اطلاعات عمومی و تخصصی: هر چقدر در مورد موضوع های مختلف مطلب بخواهد و در این زمینه هر چه بیشتر مطالعه نماید بهتر می تواند محتوای غنی ایجاد نماید. باید در مورد مسائل روز دنیا تسلط داشته باشد تا بتواند به راحتی محتوا تولید نماید. در ضمن علاوه بر اطلاعات عمومی باید در تلاش باشد تا بتواند در چند زمینه مهارت کسب نماید. هر چقدر اطلاعات تخصصی تولید کننده محتوا بیشتر باشد بهتر می تواند محتوایی خاص و برند ایجاد نماید.

چگونه می توان از طریق تولید محتوا درآمد کسب نمود؟

فردی که در شغل محتوا نویس مشغول به فعالیت می شود می تواند با تولید محتوای آموزشی که همیشه مخاطبینی خاص دارد درآمد کسب نماید. به صورت کلی با رعایت نمودن اصولی در این زمینه شغلی می توان درآمد کسب نمود:

  • مشخص کردن موضوع کاری: اولین کاری که باید در زمینه کسب درآمد انجام داد تعیین موضوع کاری است. انتخاب موضوع می تواند به علاقه و تخصص فرد مربوط باشد و زمانی که در زمینه تخصص خود فعالیت می نماید بهتر می تواند محتوا تولید کند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که این موضوع دارای چه مخاطبینی است. برای اطلاع از این موضوع می توان در گوگل سرچ نمود و از این موضوع اطلاع پیدا کرد.
  • افزایش دادن سطح اطلاعات: تا هنگامی که فرد از موضوع کاری خود اطلاعاتی نداشته باشد به راحتی نمی تواند در این زمینه محتوا تولید کند. برای انجام این کار نیز بهتر است سطح مطالعه خود را افزایش داد و با خواندن مقالات موجود در سایت، کتاب های حوزه کاری، ویدئو ها و فایل های آموزشی اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمود. از دیگر راه های افزایش سطح اطلاعات پیگیری نمودن افرادی است که در حوزه کاری محتوا مشغول به فعالیت هستند و در ضمن می توان در سمینارها و کلاس های حضوری نیز شرکت نمود.
  • مشخص نمودن هدف تولید محتوا: تعیین اینکه چه محتوایی تولید شود و چگونه آن محتوا به فروش برسد بسیار مهم است. باید نوع سبک کاری محتوا مشخص گردد و اینکه محتوا به صورت مقاله و یا به صورت اشتراک در سایت به فروش می رشد نیز باید تعیین شود.

 برای دیدن آگهی های کارمند تولید محتوا کلیک کنید 

مطلب پایانی:

در پایان مقاله می توان گفت که شغل محتوا نویس از جمله مشاغل اینترنتی است که به راحتی و بدون نیاز به سرمایه می توان در آن به کسب درآمد پرداخت. نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و با گذراندن دوره های آموزشی می توان در این حرفه مشغول شد. تولید محتوای آموزشی دارای طرفداران بسیاری است و با راه اندازی وب سایت می توان کسب درآمد کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نموده باشید و بتوانید مسیر شغلی خود را انتخاب نمایید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی