بررسی شغل کارشناس کارگزینی

نوشته شده توسط

باجاب

بررسی شغل کارشناس کارگزینی

از دیگر مشاغل بسیار مهم در اکثر ارگان ها و سازمان های دولتی و یا خصوصی، بحث جذب نیرو و کارگزینی است. انتخاب نیرو و قرار دادن افراد مناسب در جایگاه شغلی بر اساس میزان مهارت و قابلیت های فردی بسیار مهم است. در این مقاله سعی داریم همه جوانب مربوط به این شغل را مورد بررسی قرار دهیم تا اطلاعات کامل تری را در ارتباط با این شغل دریافت نمایید، با ما همراه شوید.

تعریف شغل:

 در واقع شغل کارشناس کارگزینی شامل مجموعه ای از پست های سازمانی است که مسئولین این پست ها با نظارت مقام های مافوق خود مسئول انجام وظایف کارگزینی بر مبنای نوع پست سازمانی را هستند. به هر حال در هر سازمان و ارگانی یک سیستم تحت عنوان اطلاعات منابع انسانی و یا کار گزینی مشغول به فعالیت است. این سیستم با بررسی میزان مهارت و اطلاعات هر فرد به جذب نیروی جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و هم چنین پاداش دادن به کارکنان و فراهم نمودن محیطی سالم و پویا از جمله فعالیت هایی است که یک کارشناس کار گزینی در جایگاه شغلی خود انجام می دهد.

استخدام کارشناس کارگزینی

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام کارشناس کارگزینی

در واقع واحد کارگزینی زیر مجموعه بخش مدیریت منابع انسانی به شمار می آید و در بخش کارگزینی پرونده های استخدامی کارکنان شرکت ها و سازمان ها مورد بررسی قرار می گیرد. هر کارفرمایی از طریق کارگزینی می تواند اطلاعات بسیار خوبی در این زمینه برای استخدام کارکنان جمع آوری نماید و بر اساس همین اطلاعات نیز عملکرد های آن ها را نیز مدیریت نماید. در اصل اکثر کسب و کارها از نقطه شروع تا پایان خود به منابع انسانی و هم چنین استخدام افراد جدید نیازمند هستند. پس باید در این زمینه اطلاعات بسیار مفیدی را جمع آوری نموده و این اطلاعات را نگهداری و مدیریت نمایند. بنابراین برای عملکرد بهتر و دوری از سردرگمی هایی که روش سنتی سندهای کاغذی برای سازمان ها ایجاد نموده، امروزه برای تمامی این عملیات در قالب سیستم های نرم افزاری برای بالا بردن حداکثر کارایی از سیستم های نرم افزاری برای پیشرفت در کار استفاده می نمایند.

شرایط احراز شغل:

  • هر فردی که تصمیم دارد در این موقعیت شغلی مشغول به فعالیت گردد باید در زمینه تحصیلی مدیریت دولتی با گرایش های مختلف، مدیریت در زمینه گرایش های سیاستگذاری بخش عمومی، مدیریت فناوری، منابع انسانی، مدیریت سیستم ها، مدیریت مالی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، بازرگانی، بیمه، مدیریت سیستم و بهره وری، مدیریت آموزشی، مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک، مدیریت MBA، امور دولتی، مدیریت دفتری، اقتصاد در گرایش های مختلف مانند اقتصاد اسلامی، اقتصاد و معارف اسلامی، حسابداری و حسابرسی، معارف اسلامی و دیگر رشته های مربوط موفق به کسب مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد و یا دکترا شود.
  • داشتن مهارت در زمینه کامپیوتر و تسلط بر ICDL
  • دوره های آموزشی از جمله نظام مدیریت منابع انسانی در بخش دولت، دستورالعمل ها و آیین نامه های قانون مدیریت خدمات کشوری، آیین نگارش و مکاتبات اداری را باید گذرانده باشد.

وظایف و مسئولیت های شغل

کارشناس کارگزینی در این واحد مسئول انجام دادن فعالیت هایی از جمله:

  • صدور و هم چنین ثبت اطلاعات کارمندان در نرم افزار کارگزینی است
  • مسئول ثبت و صادر نمودن حکم کارگزینی نیروهای قراردادی، پیمانی و رسمی است
  • صادر کردن حکم کارگزینی تغییر ضریب
  • رسیدگی به فرم های استخدامی برای اطمینان بیشتر از درستی آن ها
  • رسیدگی به پیشنهادات و تقاضاهای مربوط به استخدام و هم چنین تبدیل وضعیت استخدام، مرحله ترفیع، بازنشستگی و تعیین برقراری حقوق بازنشستگی و یا وظیفه انجام دادن امور مربوط به تعاون و بیمه و هم چنین رفاه کاری کارمندان
  • رسیدگی به برقرار کردن حق و حقوق مربوط به فرزندان، ارائه مدرک و یا قطع نمودن آن ها بعد از دریافت مجوز از بخش مدیریت
  • ارائه مجوز پایان کار به نیروها بعد از هماهنگی با مدیریت ناظر
  • انجام دادن امور مربوط به فعالیت های نیروهای جدید الاستخدام از نظر تکمیل فرم مشخصات، اعلام شروع به کار و هم چنین تعیین محل فعالیت آن ها
  • پیگیری نامه های ارجاعی از سمت رئیس مافوق
  • انجام دادن مسئولیت های مربوط به بخش مالی برای پرداخت حق مسکن، بن غیر نقدی، کمک هزینه های شیرخوارگان از جمله حق شیر و حق لباس
  • تکمیل لیست اضافه کاری کارمندان و ارجاع این لیست به واحد مافوق
  • بررسی و ارسال لیست حقوق بخش های زیرمجموعه جهت امور مالی شرکت
  • بررسی انجام وظایف مربوط به امور مربوط به محموله تحت نظارت مافوق
  • گزارش ماهانه و اعلام آن به مافوق مربوطه
  • درج مرخصی های ساعتی، روزانه و ماموریت های پرسنل در نرم افزار ورود و خروج
  • درج اطلاعات کارمندان در نرم افزارهای پرسنلی و هم چنین نرم افزار ورود و خروج آن ها
  • انجام دادن وظایفی از جمله اعلام مانده مرخصی پرسنل واحدها به صورت مجزا
  • بررسی نیاز نیروهای جدید و پیگیری برای استخدام این نیروها در پست های سازمانی
  • بررسی و مطالعه قوانین و مقررات استخدام و هم چنین بخش نامه های مربوطه

مهارت های لازم برای شغل

هر فردی که قرار است در آینده شغلی خود وارد این حرفه گردد باید در این موارد دارای مهارت باشد:

  1. درک مکاتبات: فهم جملات و هم چنین نوشته های موجود در گزارشات ارسالی در مورد انجام کار
  2. گوش دادن به صورت فعالانه: توجه به آن چه که کارمندان می گویند، زمان گذاشتن برای درک این سخنان، نکات مطرح شده در این مورد، پرسیدن سوالات هوشمندانه و قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب
  3. مهارت سخنوری: مهارت داشتن در این زمینه منجر به انتقال اطلاعات مفید به سایر کارکنان می گردد.
  4. مدیریت کردن زمان: مهارت داشتن در مدیریت زمان برای خود و سایرین
  5. مهارت در نوشتن: مهارت در این زمینه منجر می گردد که نیاز های افراد به درستی به مافوق انتقال یابد
  6. نظارت و سنجش اطلاعات: بررسی و سنجش کارایی شخصی، دیگران و هم چنین سایر سازمان ها برای پیشرفت در زمینه فعالیت های اصلاحی

دانش های مورد نیاز برای ورود به شغل

از جمله اطلاعات و دانش هایی که برای کسب شغل کارشناس کارگزینی مورد نیاز است شامل:

  • علم مدیریت منابع انسانی: علم روش های جذب کارکنان و هم چنین نحوه گزینش، کارآموزی، حقوق و مزایا، مذاکره و روابط نیروهای کاری و هم چنین سیستم های اطلاعات کارمندان
  • علم کامپیوتر و الکترونیک: این علم شامل آگاهی و دانش در ارتباط با تخته مدارها، پردازشگرها، تراشه ها و هم چنین وسایل الکترونیکی، سخت افزارها و نرم افزارها، برنامه نویسی و برنامه های کاربردی است
  • امور دفتری: این زمینه نیز شامل آگاهی و دانش در ارتباط با سیستم های اداری و مدیریتی مانند نرم افزارهای واژه پردازی، کار با پرونده های کارمندان، بررسی سوابق تندنویسی و نسخه برداری و هم چنین طراحی فرم ها و مکاتبات اداری
  • زبان فارسی: شناخت ساختار و محتوای فارسی هم چنین معانی و املای درست واژگان و قواعد ترکیب و دستور زبان
  • نظارت و هم چنین مدیریت: این علم نیز شامل مهارت در کسب و کار و مدیریت اصول مربوط به برنامه ریزی راهبردی، اختصاص دادن منابع، مدلسازی منابع انسانی، فنون رهبری، روش های تولید و هم چنین هماهنگ سازی افراد با دیگر منابع

سبک کاری در شغل کارگزینی

در شغل کارشناس کارگزینی یک سری سبک های کاری موجود است که می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. دقت به جزئیات: برای انجام دادن مسئولیت های مربوط به این شغل نیاز به دقت نمودن به جزئیات مربوط به این شغل در انجام دادن وظایف کاری می باشد.
  2. قابل اعتماد بودن: این نوع شغل نیاز به جلب اعتماد دیگران، مسئولیت پذیری و هم چنین عمل به تعهدات کاری فرد دارد.
  3. صادق بودن در انجام امور: فرد برای انجام مسئولیت های کاری خود نیاز به داشتن درستکاری در انجام دادن امور دارد.
  4. مستقل بودن: این شغل نیاز به خلاقیت و روش های جدید برای انجام کارها دارد در ضمن باید در زمان انجام امور نیز تا حدودی در این زمینه نظارت داشت و از تسلط خوبی در انجام کارها برخوردار باشد.
  5. تیمی کار کردن: این شغل برای انجام دادن درست مسئولیت های کاری نیاز به برقراری ارتباط با دیگران و سایر همکاران دارد
  6. داشتن دغدغه ذهنی برای دیگران: این نوع از شغل برای تامین نیازهای دیگران نیاز به داشتن روحیه همکاری دارد.

ارزش های شغل کارشناس کارگزینی

از جمله ارزش های شغلی که می توان در ارتباط با کارشناس کارگزینی بیان نمود شامل:

  • ارتباطات: مشاغلی که در این زمینه شغلی می توانند ارزش تلقی شوند، ارتباط با دیگران و ارائه خدمت به آن ها در یک محیط کاملا دوستانه و غیر رسمی است که نیازهایی که می توان متناسب با این ارزش ها بیان نمود شامل: همکاری، ارزش های اخلاقی و خدمات اجتماعی است.
  • پشتیبانی: مدیریت در پشتیبانی کارکنان بسیار تاثیر گذار است و نیازهای متناسب با این ارزش شغلی را می توان در مواردی از جمله: سیاست های سازمانی، نظارت های فنی و نظارت بر ارتباطات انسانی قلمداد نمود.
  • حس استقلال: حس استقلال در شغل کارگزینی می تواند با امکان تصمیم گیری شخصی در کار فراهم گردد و از جمله نیاز هایی که برای ایجاد این ارزش نیاز است می توان به داشتن خلاقیت، پاسخگویی به نیازهای افراد دانست.
  • شرایط کاری: در صورتی این مورد را می توان جزو ارزش های شغلی قلمداد کرد که بتواند برای فرد یک امنیت شغلی و شرایط مناسبی را به لحاظ کاری فراهم آورد. از جمله پیش نیازهایی که برای این شغل ضرورت دارد شامل: حقوق و مزایا، امنیت و شرایط کاری می باشد.

مطلب تکمیلی:

با مباحثی که در این مقاله در ارتباط با شغل کارشناس کارگزینی بیان شد متوجه شدیم که از شرایط شغلی حساسی برخوردار است و فردی که در این موقعیت مشغول می شود باید دارای دقت و تمرکز بالایی باشد تا بتواند به تمام مسئولیت های شغلی خود عمل نماید. امیدواریم با ارائه مطالب این مقاله در مورد موقعیت شغل کارگزینی توانسته باشیم  در انتخاب مسیر شغلی آینده شما تاثیرگذار باشیم.   

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی