هر آنچه در مورد شغل فروشنده باید بدانید

نوشته شده توسط

باجاب

هر آنچه در مورد شغل فروشنده باید بدانید

برای آشنایی با شغل فروشنده و معرفی شغل فروشنده در ابتدا باید با مفهوم فروش آشنایی داشته باشیم.

 فروش چیست ؟

 به تحلیل های رفتاری و روان شناختی و عصبی بین کسی که چیزی را می فروشد و عاملی که فروخته می‌شود، فروش می گویند.

فروش موفق چیست ؟

در فروش موفق باید هنری به کار گرفته شود و نیز تکنیک های فروش حرفه ‌ای فرا گرفته شود تا فروشنده بتواند جنس،کالا، خدمات و هر چیزی را به فروش برساند.

 در ابتدای مقاله ی معرفی شغل فروشنده می ‌خواهیم گذری به مفهوم بازاریابی داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت فروشنده را به خوبی روشن کنیم. بازاریابی فرآیندیست برنامه ریزی شده که در ارتباط با شکل‌گیری کالا و خدمات، قیمت ‌گذاری آن ها و ترویج ایده های مرتبط به آن ها می باشد.

که یکی از وظایف فروشنده در بحث فروش و بازاریابی می باشد. به بیان ساده بازاریابی علمی است که ترفند هایی را به فروشندگان یاد می‌دهد تا بتوانند کالا و یا خدمات خود را به خوبی بفروشند .آن مهارت ها و ترفند ها چه می باشند؟

ترفند ها و مهارت های مهم فروش در شغل فروشنده

۱- مهارت کلامی برای فروش حضوری

یکی از وظایف شغل فروشنده خوب، داشتن مهارت کلامی می باشد. یک فروشنده خوب باید بتواند مزیت ‌ها و خوبی های کالا و خدماتش را به مشتری نشان دهد. صرفاً صحبت کردن و گفتن و تعریف کردن برای این کار کافی نمی باشد. علاوه بر مزیت ها باید بتواند معایب جنس و یا کالا و خدماتش را به مشتری بگوید. یکی از وظایف فروشنده خدمات این است که باید اشرافیت کامل و دانش کافی از خدمات داشته باشند تا بتوانند به مشتریان ارائه دهند.

(به عنوان مثال) در معرفی شغل فروشنده بیمۀ عمر بیمه گر یا بازاریاب بایستی اطلاعات کافی از دانش بیمه داشته باشد. زیرا مشتری سوالات متفاوتی از فروشنده می پرسد. به عنوان مثال:

 چند سال باید حق بیمه پرداخت کنم؟

زمان بازنشستگی کی می باشد؟

 چه کسانی را می‌توانم پس از فوت به عنوان ورثه انتخاب نمایم؟

 آیا علاوه بر پوشش فوت مزیت های دیگری برای من دارد؟

 محدودیت سنی بیمه ی عمر تا چند سال است؟

 این ها همه سوالاتی است که یک مشتری از فروشندۀ بیمه عمر سوال می کند. و بایستی بازاریاب یا فروشنده بتواند به خوبی به سوالات مشتری پاسخ دهد. پس دانش کافی در فروش خدمات امری لازم و ضروری می باشد.

۲ - تن صدای رسا برای فروش حضوری و تلفنی

 یک فروشنده یا بازاریاب که در عرصه ی خدمات و یا فروش کالاها به صورت حضوری و یا تلفنی فعالیت می‌کند باید تن صدای رسایی داشته باشد. تن صدای خوب اثرات قابل توجهی را می تواند بر روی مخاطب داشته باشد.

 بر طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات لحن صدا ۳۸ درصد از میزان اثرگذاری در ارتباطات را در بر می گیرد. در حالی که کلام فقط ۷ درصد از میزان اثرگذاری بر مخاطب را در بر می گیرد.

اگر در حوزه ی فروش تلفنی در شرکت ها و کارخانه ها فعالیت می کنید بایستی بتوانید لحن صدای خوبی را به مخاطب انتقال دهید و با صدای گرفته و خشن نمی‌توانید با مخاطب ارتباط بگیرید. پس یکی از وظایف فروشنده تلفنی ارتباط گیری با مخاطب با تن صدای رسا می باشد. حتی گاهاً مشاهده گردیده است که مشتری از محصول و خدمات راضی می باشد ولی نمی تواند به فروشنده اعتماد کند، اشکالات کار در این است که فروشنده هماهنگی میان کلمات و تن صدا و نحوه ی ارتباط چشمی را رعایت نکرده است. پس به این مرحله باید توجه ویژه داشت.

۳- زبان بدن برای فروش حضوری

 یکی از وظایف فروشنده یادگیری زبان بدن می باشد. کوچک و بزرگ کردن چشم ها، حرکت دادن حالت دست ها، فرم ایستادن، راه رفتن، نشستن، آراستگی ظاهر، نحوه ی لباس پوشیدن، میزان لبخند زدن در حین صحبت، همه این ها عواملی است که باید توسط فروشنده رعایت گردد تا مشتری را برای خرید محصول ، کالا و خدمات جلب کند.

برای فروشندگان خیابانی و یا به عبارتی دست فروشان رعایت این نکته کاملا ضروری می باشد. زیرا آن ها فقط با قدرت کلام و زبان بدن می توانند مشتری را برای خرید جذب کنند.

 ۴ - شناسایی رقیبان برای فروش های حضوری تلفنی و اینترنتی

در همه نوع کسب و کاری باید بتوانید رقیبان را شناسایی کنید. یکی از وظایف فروشنده این است که به شناسایی رقبا بپردازد و پس از شناسایی بایستی بتواند یک ویژگی متفاوت با آن ها را برای فروش محصولات و خدمات خود ارائه دهد. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در زمینه ی فروش کالا و محصولات فعالیت می کند.

فروشگاه های اینترنتی بسیاری در ایران مشغول به فعالیت می باشند. ولی دیجی کالا توانسته است رقیبان را به خوبی شناسایی کند. با ایجاد قسمت نظرات در سایت و حذف نکردن نظرات مخالف توانسته است به مشتری قدرت انتخاب بدهد. این یکی از ویژگی‌ های متمایز سایت دیجی کالا می باشد.

۵- انتخاب مکان مناسب برای فروش حضوری

 یکی از وظایف شغل فروشنده در فروش حضوری انتخاب مکان مناسب می باشد. باید بتواند مکان مناسبی را متناسب با نوع کالاهایی که می فروشد و یا خدماتی که عرضه می‌کند داشته باشد. به عنوان مثال یک فروشندۀ  لوازم یدکی نمی تواند در یک پاساژ تجاری پوشاک مغازه تهیه کند و بایستی با هم صنفان خود و یا در یک خیابانی خاص که مختص این کارهاست مغازه تهیه کند.

 ۶- زیباسازی نمای سایت و اپلیکیشن برای فروش های اینترنتی

 فروش اینترنتی یکی از سخت ‌ترین انواع کسب و کار ها می باشد. یکی از وظایف شغل فروشندۀ کالا و خدمات اینترنتی این است که به زیبا سازی ظاهر سایت خود بپردازد. عاملی که مخاطبان آنلاین را جذب می‌کند جذابیت ظاهری سایت می باشد.

 اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید بایستی برای کار خود به نسبت دیگر فروشندگان وقت بیشتری بگذارید. حتی کالا های تان را عکاسی کرده و رتوش نمایید. نکات بهینه سازی سایت را اجرایی کنید. ایرادات و نواقص سایت را برطرف کنید. کالاها را در دسته بندی مناسب قرار دهید، و از همه مهم تر از ترکیب رنگ جذاب در ظاهر سایت خود استفاده کنید.

 این عوامل همگی از وظایف فروشنده و یا مالک وب سایت می باشد که بایستی این کار ها را توسط افراد متخصص در سایتش به خوبی انجام دهد.

 ۷- رعایت حداقل قیمت در فروش

 مهمترین عامل در فروش موفق تنظیم نمودن حداقل قیمت در فروش می باشد. مهمترین عامل در فروش موفق تنظیم نمودن حداقل قیمت در فروش می باشد. نه گران فروشی و نه ارزان ‌فروشی.

 باید قیمت متعادل را به دست آورد و آن را به بازار عرضه کرد. یکی از وظایف شغل فروشنده آگاهی از تعادل قیمت در بازار می باشد. برای فروش بیشتر لازم است که قیمت را حداقل نمود.

برای ورود به شغل فروشندگی به چه مدارکی احتیاج داریم ؟

برای ورود به شغل فروشندگی لازم نیست که در رشته ی خاصی تحصیل کرده باشید. البته در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازاریابی و مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، در برخی دانشگاه های کشور تدریس می شود. و برخی برند ها و شرکت های بزرگ برای جذب کارشناس فروش نیاز به کسی دارند که در این رشته تحصیل کرده باشد و سابقه کار مرتبط داشته باشد. در مقطع دکترا نیز در برخی دانشگاه های کشور رشته ی مدیریت بازاریابی تدریس می شود.

 برخی برند ها و شرکت های بزرگ برای جذب کارشناس فروش نیاز به کسی دارند که در این رشته تحصیل کرده باشد‌ و سابقه ی کار مرتبط داشته باشد. در مقطع دکترا نیز در برخی دانشگاه های کشور رشتۀ مدیریت بازاریابی تدریس می شود.

کسی که فارغ التحصیل دکترای بازاریابی باشد می تواند به عنوان استاد دانشگاه در این رشته فعالیت کند و نیز یک شرکت بازاریابی و فروش تاسیس کند یا به عنوان یک فروشنده در کمپانی های بزرگ فعالیت کند. از دیگر کار هایی که یک بازاریاب یا فروشنده می تواند انجام دهد:

مدیر تیم سازی فروش _ فروش مویرگی_ بازاریابی اینترنتی_ بازاریابی دهان به دهان_بازاریابی شبکه ای و غیره می باشد.

یکی از وظایف فروشنده در برند های تجاری همانند برند هایی که لوازم جانبی برای دیگر شرکت ‌ها تولید می‌کنند اصول مذاکره می‌باشد.

 یک فروشنده باید بتواند یک جلسه تشکیل دهد با نماینده‌ های برند های اصلی به بحث و تبادل نظر بنشیند. به نتیجه گیری مطلوب برسد و در آخر قرارداد همکاری تنظیم نموده و آن را امضا کند.

این شغل مسئولیت بسیار زیادی دارد و کسی که در این عرصه فعالیت می‌کند باید صبوری و مسئولیت ‌پذیری بالایی داشته باشد. شغل فروشندگی مناسب افراد برون گرا است، زیرا برون گراها اجتماعی ترند، بیشتر با افراد نشست و برخاست دارند و نیز ریسک پذیر تر اند. با توجه به شرایط بازار که در برخی فصول سال برخی محصولات عرضه نمی‌شود یک فروشنده باید بتواند جایگزین مناسبی برای محصولاتش پیدا کند یا مثلا اگر در حیطه‌ی پوشاک فعالیت می‌کند باید پوشاک مختص همان فصل را عرضه کند. به عنوان مثال یک فروشنده مانتو فروشی باید در فصول سرد سال به عرضه ی پالتو بپردازد.

 فروشندگانی که با کارفرمای خویش کار می‌کنند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

 یکی از وظایف شغل فروشنده ای که برای کارفرمایش کار می کند، رعایت اصل صداقت، ادب و امانت داری می باشد. برند های بزرگ که در زمینه ی فروش فعالیت می‌کنند دارای ساختار سلسله مراتبی می باشند.

مدیر_ معاون_ اعضای هیئت مدیره_ مدیر فروش و کارمندان فروش

 به ترتیبی که در بالا ذکر شد توجه کنید از آخر به اول هر شخص باید از مقام بالایش تبعیت کند. برخی شرکت ‌های بزرگ همانند کمپانی اپل دارای چند هزار کارمند فروش می باشند و در مقابل، مکان فعالیت اقتصادی وجود دارد که یک کارفرما و یک فروشنده آن را اداره می‌کند. همانند سوپر مارکت های کوچک و یا مغازه های خرده فروشی. به کسی که در این مکان ها کار می کند شاگرد می گویند.

رعایت آداب معاشرت و تبعیت پذیری از مقام مافوق امری بسیار ضروری می باشد. هم برای کارفرما هم برای فروشنده.

در صورتی که اختلاف نظری بین این دو فرد و یا کارمندان بخش فروش یک برند پیش آمد، بایستی با صحبت و گفت وگو مشکل را حل کنند. و از هرگونه دعوا بی احترامی بی ‌حرمتی و جار و جنجال دوری کنند.

درآمد یک فروشنده چقدر میباشد؟

درآمد را در قسمت آخر معرفی شغل فروشندگی ذکر می کنیم.

 درآمد یک فروشنده بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال فروشنده ای که در مغازه ی خرده‌ فروشی کار می کند با فروشنده که حیطه کاری ‌اش گسترده است و حتی مجبور است برای انجام کار هایش به کشور های دیگر سفر کند کاملاً متفاوت می باشد. در ایران درآمد فروشندگی در صنوف مختلف کاملاً متغیر میباشد.

 دسته ی اول)

 در فروشگاه های کوچک و مغازه های کوچک که به ارائۀ کالا و خدمات می پردازند، درآمد فروشنده بسیار پایین می باشد. در فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای کمی بیشتر و در کارخانه ها و شرکت های پخش و فروش محصولات، درآمد کارشناسان فروش بهتر از فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی ها می باشد.

دسته ی دوم)

اما اگر فروشنده بخواهد به صورت خویش فرمایی کار کند درآمدش از دسته اول بهتر می باشد.

 بنابر وقتی که می گذارد درآمد کسب می‌کند. میزان درآمد در کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای حضوری کاملا نسبی است و نمی‌توان گفت که درآمد کدام یک بیشتر است.

 نکته پایانی در مورد شغل فروشنده

اگر که می خواهید در این شغل پیشرفت کنید باید مهارت ‌های ارتباطی را به خوبی فراگیرید. کتاب های بزرگان کسب و کار همانند برایان تریسی و وین دایر و غیره را مطالعه کنید. مطالعه ای بر روش های بازاریابی و کسب درآمد داشته باشید. مسئولیت پذیری خود را بالا ببرید و وضعیت بازار را به خوبی شناسایی کنید، زیرا این شغل با کارمندی کاملاً متفاوت است باید حتی مهارت فروش را بلد باشید.

که اگر کارفرمای تان تعدیل نیرو کرد بتوانید شغل دیگری در این زمینه پیدا کنید. برای برون گراها این شغل مناسب است، خصوصاً فروشندگی حضوری. ولی برای درون گراها فروشندگی اینترنتی و بازاریابی اینترنتی مناسب تر می باشد. البته باید ترفند های فروش اینترنتی را بلد باشید. امیدواریم که بر اساس روحیات و شرایط خود بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و در آن موفق شوید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی