آشنایی با شغل رزروشن هتل

نوشته شده توسط

باجاب

آشنایی با شغل رزروشن هتل

در گذشته های دور مشاغل گوناگونی وجود نداشت. شغل ها به شکل واحد و معمولاً فرد می بایست در یک جا حضور فیزیکی داشته باشد؛ ولی امروزه ما شاهد مشاغلی هستیم که نیازی به حضور فیزیکی نیست و در منزل انجام می شود. در این مقاله قصد داریم به حرفه ای بپردازیم که شاید در گذشته هم به کار می رفته است؛ ولی امروزه به شکل جدی تری و در حوزه های گوناگونی انجام می گیرد. شغل رزروشن هتل از جمله مشاغلی است که ما درباره آن توضیحاتی خواهیم داد و حتماً تا پایان مقاله ما را دنبال کنید تا درباره این شغل اطلاعات خوبی را به دست آورید.

برای آشنایی با شغل رزروشن هتل و کلیه کسانی که به این حرفه علاقه دارند توصیه می گردد از راه های درست با این حرفه مواجه گردند. این حرفه تحصیلات آکادمیک دارد و افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند، می توانند از طریق دانشگاه وارد شوند و به عنوان یک متخصص در این حوزه فعالیت نمایند.

استخدام رزروشن هتل

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام رزروشن هتل

معرفی رزروشن هتل

رزروشن هتل شخصی است که با انواع هتل ها آشنایی کامل دارد و به تمامی امکانات آن واقف است. یک رزروشن باید درباره هتل ها، مکان های پیرامون هتل و حتی متل ها آشنایی کافی و وافی داشته باشد. به طور کلی شغل رزروشن هتل از آن دسته شغل هایی است که در ارتباط مستقیم با مردم است. یک رزروشن آگاه و با تجربه می تواند اطلاعات جامعی را در زمینه یک هتل یا متل خوب و مناسب در اختیار میهمانان تازه وارد قرار دهد. به دلیل این که یک رزروشن هر روز با تعداد زیادی از عموم مردم در ارتباط است باید دانش خود را همانند یک معلم به روز کند تا اگر کسی درباره موضوعی در ارتباط با کار او سوالی بپرسد رزروشن به راحتی بتواند جواب سوال آن فرد را بدهد.

طبق آمار انتشار یافته ای از اداره آمار کشور آمریکا شغل رزروشن هتل تا سال 2018 به سمت رشد 14 درصدی خواهد رفت. این بیانیه فرصت بسیار خوبی است برای کسانی که به این شغل علاقه نشان می دهند. 

مهارت های یک رزروشن هتل

یک رزروشن باید به کسانی که وارد هتل می شود کمک نماید تا فرآیند رزرو اتاق مورد نظرشان را انجام دهد. وی باید بتواند به تمامی سوالات میهمانان با آرامش و حوصله پاسخ دهد و نیازهای آنان را مرتفع نماید. آشنایی با شغل رزروشن هتل به میهمانان نیز روش صحیح برخورد با یک رزروشن را آموزش می دهد.   

در زیر با مهارت هایی که یک رزروشن باید داشته باشد آشنا می شویم که عبارت اند از:

  1. درباره شغل خود مطالعه جامع و کاملی داشته باشد و این شغل را درک نماید.

انجام این کار در همه هتل ها متفاوت است. هر هتل اساسنامه منحصر به فرد خود را دارد و یک رزروشن موظف است به آن موارد عمل نماید.

2- توانایی کار در شیفت های گوناگون را داشته باشد.

به دلیل این که اکثر هتل ها شیفت های کاری در زمان های مختلفی از روز را دارند، یک رزروشن هتل به طور کلی باید توانایی بیدار ماندن در شب را داشته باشد.  

3- هر روز در حوزه کاری خود مطالعه را فراموش نکند و دانش خود را افزایش دهد. 

در برخی از هتل ها میهمانان خارجی وارد می شوند. یک رزروشن موفق باید به زبان انگلیسی و عربی آشنایی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی میهمانان خارجی باشد. یک رزروشن موفق بهتر است به اصول حسابداری آشنایی داشته باشد تا در مسایل مالی اگر مواردی اتفاق افتاد به راحتی برطرف نماید.

4- به برنامه های هتل داری و نرم افزار آفیس آشنایی داشته باشد.

بسیاری از هتل ها رزرو میهمانان خود را به شکل اینترنتی و یا به وسیله نرم افزارهایی که توسط برنامه نویسان طراحی شده انجام می دهند. اشراف رزروشن به این برنامه ها لازم و ضروری است.

وظایف رزروشن هتل

در تمامی مشاغل هر فرد باید یک سری وظایف کاری را برای خودش در نظر بگیرد چه آن شغل اینترنتی یا دورکاری باشد یا کار به شکل حضور فیزیکی در محل. اگر در هر کاری هر کس وظایف خود را به نحو احسن انجام ندهد کار شبیه آن اصطلاح عامیانه معروف می گردد که در حقیقت "سنگ رو سنگ بند نمی شود." همان طور که می دانیم به هم ریختگی در تعیین وظایف هر شخص، سرانجام آن کار را به بیراهه می کشاند و سیستم را به هدف غایی خود نمی رساند.

بعد از آشنایی با شغل رزروشن هتل باید وظایفی که یک رزروشن می بایست به آن عمل نماید بیان گردد که آن وظایف عبارت اند از:

  • بعد از ورود میهمانان به هتل، رزروشن بهتر است با یک لبخند مهربانانه و رفتاری محترمانه به استقبال میهمان برود.
  • انجام امور رزرو اتاق برای میهمانان تازه وارد به شکل حضوری، اینترنتی و تلفنی و...
  • گرفتن مدارک شناسایی معتبر میهمانان در هنگام ورود و این که مدارک، توسط رزروشن تعیین اعتبار گردد.
  • میهمانان پس از ارائه مدارک شناسایی معتبر، فرم مشخصات میهمان را باید با کمک رزروشن پر نماید.
  • یک رزروشن درباره آن اتاقی که قرار است به میهمان ارائه دهد توضیحاتی بیان کند و همچنین میهمان را با امکانات رفاهی هتل آشنا نماید.
  • به درخواست های میهمانان هتل پاسخگو باشد و به آن ها راهنمایی کند.
  • در برابر پیشنهادات و انتقادات و حتی شکایات صبور باشد و با حوصله به اعتراضات میهمانان گوش فرا دهد و در جهت هرچه بهتر شدن شرایط و امکانات هتل بکوشد.
  • یک رزروشن باید صورت حساب میهمانان را از قبل خروج آنان از هتل آماده نماید و در اختیارشان قرار دهد.

ویژگی های یک رزروشن هتل

شغل رزروشن هتل برخلاف تصور ما شغل آسان و راحتی نیست. با توجه به گسترش دامنه مسافرت ها و گردشگری ها این شغل دارای نکات و مسائل جزیی فراوانی است که یک فرد قبل از ورود به این کار باید دارای یک سری خصوصیات باشد که بتواند از پس این شغل بر بیاید. در زیر به چند ویژگی اشاره می کنیم که عبارت است از:

  • صبور و با حوصله باشد.
  • هوش بالایی داشته باشد.
  • سلامت جسمی و روحی داشته باشد.
  • به روی اعصاب و احساسات و نظرات شخصی خود تسلط داشته باشد و در برابر آنچه که میهمان می گوید صرفاً نظرات شخصی خود را بیان ننماید.
  • در برقراری ارتباط با میهمانان هتل، روابط اجتماعی مطلوبی داشته باشد.
  • در برابر مشکلات و حوادث گوناگون تسلیم نشود و سعی در برطرف کردن آن نماید.
  • در شرایط حساس بتواند تصمیم های صحیح و قاطع  بگیرد.
  • در برابر سختی ها و مشکلات، ظرفیت پذیرش خود را ارتقا دهد و راهی برای عبور از این مشکلات پیدا نماید.
  • به تمامی مسائل ریز و درشت هتل دقت و توجه نماید.
  • در گفتار و نوشتار، فردی مسلط و مصمم باشد.
  • یک مردم شناس، روان شناس، جامعه شناس، رفتار شناس، شخصیت شناس و چهره شناس باشد.
  • به کار با اینترنت و نرم افزارهای گوناگون کامپیوتر مسلط باشد.
  • بسیار مودب و با متانت باشد. اصول رفتار اجتماعی را رعایت کند.
  • کلامش پر نفوذ باشد.

اگر مجموع این ویژگی ها در یک رزروشن باشد؛ مسلماً در این کار موفق خواهد گردید. چون این فرد می تواند به راحتی بحران ها و موانعی که در سر راهش قرار می گیرد بردارد و به سرعت در جهت بهبود و پیشرفت هتل تلاش نماید. شغل رزروشن هتل یک شغل حساس است و کسانی که تمایل دارند که این شغل را برگزینند از متخصصین این کار اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

درآمد شغل رزروشن هتل

به طور کلی میزان درآمد در این شغل به شکل واحد تعیین نشده است؛ ولی از نوع کار و میزان تبحری که هر کس در این شغل دارد می توان میزان دریافت حق الزحمه یک رزروشن را برآورد نمود؛ طبیعتاً هر فرد فعالیت بیشتری در حرفه خود داشته باشد به همان میزان حق الزحمه بالاتری دریافت می نماید. بدیهی است که اگر در هر شغلی تنها یک کار مشخصی را انجام دهیم توقع این را نباید داشته باشیم که حقوق خیلی بالایی نیز دریافت نماییم. میزان درآمد شغل رزروشن هتل بستگی به قابلیت های یک فرد در حین انجام کار دارد و این که آن فرد چه نوع توانایی ها و تخصص هایی در حوز فعایت خود دارد.  

حضور یک رزروشن هتل خوب چه تاثیری در روند کاری هتل دارد؟  

مسلماً حضور یک رزروشن خوب در هتل می تواند در افزایش میهمانان تاثیر به سزایی بگذارد. یک رزروشن می تواند با برخورد خوب و محترمانه خود میهمان را به هتل خود جلب نماید. یک رزروشن باید موقعیت شناس باشد و در زمانی سخن بگوید که نیاز است. اگر او با علم جغرافی آشنا باشد به راحتی می تواند درباره موقعیت های هتل و پیرامون آن اطلاعات مهمی به میهمان ارائه دهد. شغل رزروشن هتل ارتباط مستقیمی با علم روان شناسی دارد و در واقع اگر یک رزروشن بتواند با تمام وجود به استقبال میهمان برود برای هتل بسیار پر فایده است. ما در این جا می توانیم به آن جمله زیبا اشاره کنیم که  "باران باش و بر سر همه بریز و بگذار همه از دانه هایت استفاده کنند. "حکایت یک رزروشن حکایت دانه های باران است. 

برخورد یک رزروشن هتل چگونه باشد؟

به طور کلی تمام کارهایی که با عموم مردم سر و کار دارد یک برخورد مناسب را می طلبد. یک بیان دلنشین می تواند تاثیر به سزایی به روی اطرافیان ما بگذارد. در هر برخوردی آشنایی ایجاد می شود. اگر یک رزروشن در همان بدو ورود مشتری، برخوردی بسیار خوب و صمیمانه با میهمان برقرار کند؛ مسلماً میهمان هم به راحتی به او اعتماد کرده و وقتی از آن هتل برود دفعات بعدی هم به آن هتل خواهد آمد؛ به دلیل این که برخورد صمیمانه ای از رزروشن دیده است.

برای آشنایی با شغل رزروشن هتل کافی است یک بار به یکی از هتل های اطراف محل زندگی خود سری بزنید تا با حساسیت این شغل از نزدیک آشنا شوید و با این افراد از نزدیک چند دقیقه ای هم صحبت شوید.

امتیازات شغل رزروشن هتل

به طور کلی کسانی که هم در شغل خود و هم در برقراری ارتباط با سایرین برخوردی مناسب دارند، این رفتار در زندگی آن ها نیز جاری می شود. آنان دیر عصبانی می شوند، در مقابل ناملایمات زندگی می جنگند، از کوره در نمی روند، برخوردی مهربانانه با همسر و فرزندتان خود دارد و می توانند زندگی خود را به خوبی سازماندهی کنند و در برابر رخدادها و وقایع تلخ و شیرین زندگی تصمیمات دقیقی می گیرند. در حقیقت شغل رزروشن هتل به روند زندگی فرد هم تاثیرگذار است  که این ها امتیازات خوب و جالب این شغل است.   

دشواری های شغل رزروشن هتل

به طور کلی هر شغل دشواری ها و سختی های خود را دارد. این که انتخاب کنیم مثلاً فلان شغل در جهان از همه سخت تر و دشوار تر است حرفی به گزاف گفته ایم. هر کار آسانی ها و سختی هایی دارد. مهم آن است که ما آن شغلی را که برای خود برگزیده ایم صمیمانه دوستش داشته باشیم و توان انجام آن کار را داشته باشیم در زیر به دشواری های این شغل اشاره می کنیم:

  • برخی اوقات میهمانانی که وارد هتل می شوند شاید برخورد مناسبی با رزروشن هتل یا سایر همکارانشان از خود نشان ندهند.
  • سختی این کار برای کسانی است که شیفت شب را نمی توانند بیدار بمانند.
  • شغل رزروشن هتل یک شغل اجرایی است. اگر کسی نتواند با میهمانان برخورد مناسبی نشان دهد این حرفه برایشان دشوار می شود.
  • این که با انواع و اقسام رفتار میهمانان مواجه می شویم و خودمان را با رفتار میهمان باید وفق دهیم.

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالبی که در بالا عنوان شد، بهتر است قبل از ورود به این حرفه قابلیت ها و توانایی هایی خود را بشناسیم و ببینیم که آیا به این شغل علاقه ای داریم یا خیر؟ باید سعی کنیم به صرف پیشنهادات والدین خود این شغل را انتخاب نکنیم؛ زیرا قرار است ما در شغل رزروشن هتل چندین سال کار کنیم و اگر بعدها دلزده شویم؛ مطمئناً مسیر را غلط طی خواهیم کرد و زمان با ارزش خودمان را بیهوده تلف کرده ایم. بسیاری از والدین مایل اند فرزندشان به شغلی که مورد پسند خودشان هست ورود پیدا کنند و چه بسا اکثر مردم با این نگاه فرزندان خود را به حرفه ای ترغیب می نمایند که فرزند هیچ علاقه ای به آن ندارد و بعدها با سرافکندگی مجبور است حرفه خود را تغییر دهد؛ زیرا به اصرار خانواده به این حرفه اشتغال یافته است؛ بنابراین بیاید در انتخاب یک کار مناسب ابتدا تحقیق نمایید و سپس آن حرفه را برای آینده خود برگزینید.  

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی