آشنایی با شغل آبدارچی

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با شغل آبدارچی

این شغل جزو دسته شغل های سخت محسوب می شود و از جمله وظایفی که در این دسته قرار می گیرند: پذیرایی، نظافت و حفاظت از وسایل آبدارخانه، تهیه لیست و خرید احتیاجات آبدارخانه، انتقال زباله ها و مواد دور ریختنی و غیر قابل مصرف به خارج از محیط می باشد.

وظایف یک آبدارچی چیست؟

نیروهای خدماتی از جمله آبدارچی، نظافتچی، پیشخدمت دارای یک سری وظایفی هستند که در محیط های اداری، مانند شرکت ها و سازمان های متفاوت باید به این وظایف عمل نمایند. در ضمن هر یک از این عوامل نیز باید یک سری آموزش هایی را از قبل می بینند که مربوط به همان مکان و افراد است.

استخدام در ارومیه

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام در ارومیه

بر طبق مکانی که فرد خدمات خود را انجام می دهد یک سری وظایفی دارد که این وظایف شامل:

  1.  شرح وظایف نیروی خدماتی (نظافتچی) برای ادارات و سازمان ها
  2. آموزش وظایف نیروی خدماتی در محیط های بانکی
  3. آموزش نیرو و مسئول خدمات اداری برای مدارس
  4. شرح وظایف نیروی خدماتی (نظافتچی) در شرکت های خصوصی
  5. توضیح و تشریح وظایف نیروهای خدماتی برای محیط های رستورانی و هتل ها
  6. شرح وظایف نیروهای خدماتی برای مکان های عمومی مانند شهرداریها

همه این بخش ها دارای وظایفی هستند که خاص همان مکان است، پس بنابراین بهتر است از قبل همه نیروهای خدماتی آموزش های لازم را ببینند. وظایفی که نیروهای خدماتی در هر شرکت انجام می دهند بر مبنای توقعاتی است که آن شرکت از نیروهای خود دارد. در همین راستا اغلب شرکت های اداری و مراکزی که از نیروهای خدماتی استفاده می کنند، از قبل نیروهای خود را آموزش می دهند و اصولی را برای آن ها شرح می دهند. در کل از وظایف عمومی هر می توان به این موارد اشاره کرد: تهیه و پذیرایی نوشیدنی های گرم وسرد در محیط ادارای و سازمانی، پذیرایی از مدیران و کارکنان و همه مهمان ها در طول روز، حفاظت از وسایلی که در محیط آبدارخانه قرار داده شده است. از دیگر وظایفی که باید آبدارچی انجام دهد، تهیه لیست و خرید مایحتاج آبدارخانه و در ضمن نظافت محیط و گردگیری و جارو کشیدن و کشیدن تی است. نظافت راهروها و راه پله های شرکت با مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده نیز از دیگر وظایف وی می باشد.

مهارت های آداب و معاشرت ویژه آبدارچی ها و نیروهای خدمات:

از جمله مهارت هایی که یک نیروی خدماتی برای انجام وظایف خود در محیط ادارای داشته باشد شامل: مهارت در نوع صحبت و رعایت آداب معاشرت و نحوه برخورد با مشتریان و ارباب رجوع است. در ضمن باید کاملا آداب رفتاری و هم چنین نوع صحبت با مدیران و پرسنل داخل سازمانی را نیز داشته باشند. فقط داشتن این مهارت ها می باشد که نیروهای خدماتی را از یکدیگر متمایز می کند و در میزان درآمدشان نیز تاثیر گذار است. شرکت ها و اداراتی که در سطح بالایی هستند به این نوع آداب و معاشرت ها اهمیت می دهند و سعی می کنند از نیروهایی در سازمان و شرکت خود استفاده نمایند که تمامی این آداب و اصول مهارتی را بداند و یا اینکه دارای قدرت یادگیری بالایی باشد. در ضمن نوع صحبت و برخورد در مقابل مدیران و طرز برخورد حرفه ای افراد در سمت های مختلف سازمانی نیز بسیار اهمیت دارد. در ضمن نحوه خوردن و آشامیدن در مقابل دیگران نیز بسیار تاثیرگذار می باشد، چگونگی پذیرایی حرفه ای و هم چنین نوشیدنی ها و خوردنی ها نیز در مقابل دیگران و ارباب رجوع بسیار تاثیرگذار می باشد. از کلمات ممنوعه هرگز نباید در گفتار خود استفاده نمایند و تمام اصول پذیرایی حرفه ای و بدرقه مشتریان را نیز باید بدانند. یک سری از خدمتکاران هستند که کارهای خود را به صورت سرپایی انجام می دهند و این گونه از افراد دارای وظایفی از جمله جابه جایی وسایل و ابزارهای کارمندان سازمان و مواردی که باید به انبار شرکت انتقال داده شود را بر عهده دارند. در ضمن خرید انواع لوازم التحریر و هم چنین سایر ملزومات ادرای را نیز بر عهده دارند، برای جابه جایی اسناد و مدارک بین واحد های داخلی سازمان نیز می توان از نیروهای خدماتی استفاده نمود.

برای استخدام یک آبدارچی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

بر خلاف تصور عموم، نیروهای خدماتی هر سازمان و شرکتی، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در ارتباط داخلی آن شرکت و مجموعه دارد. آبدارچی ها و نیروهای خدماتی نیز از پرسنل تاثیر گذاری هستند که باید در زمان استخدام این افراد از دقت بالایی استفاده نمود و استخدام یک نیروی کارآمد که به تمام اصول و ضوابط خدمات و هم چنین پذیرایی مسلط باشد نقش بسیار موثری در یک شرکت و هم چنین موسسه دارد و می تواند تا حد زیادی در پیشبرد امور به همه کارمندان یک شرکت کمک بسیار شایانی را برساند. پس در زمان استخدام  نیروی خدماتی باید تمام وظایفی که آن فرد داوطلب قرار است انجام دهد را برایش کاملا شرح داد. برای این شغل یک سری از مهارت ها لازم می باشد و این آداب و مهارت ها شامل: آشنایی با آداب تشریفات و هم چنین پذیرایی استف در عین حال باید دارای روابط عمومی بسیار بالایی نیز باشد و بتواند با مواد شوینده به راحتی کار کند. مهارت کامل در تهیه انواع نوشیدنی ها را داشته باشد. با قوانین بهداشتی کاملا آشنا باشد و اصول نظافت را نیز بداند. در زمان کار نیز بتواند با ارباب رجوع و سایر پرسنل نیز ارتباط موثر برقرار نماید. در کل یک آبدارچی باید در طول روز نظافت سازمان و شرکت را انجام دهد و برای خرید لیست مایحتاج شرکت نیز برنامه ریزی کند و این لیست خرید را باید در دفتر انبار ثبت نماید. در ضمن یک نیروی خدماتی باید قدرت مشارکت در اجرای مراسم های مختلف در شرکت و سازمان را نیز داشته باشد. پس استخدام نیروی متخصص برای بسیاری از مدیران شرکت ها و هم چنین سرپرستان منابع انسانی بسیار مهم است. همه مدیران این انتظار را دارند که تمام نیروهای خدماتی، وظایف خود را بدون هیچ کم و کاستی انجام دهند و در ضمن از نیروهای خدماتی به عنوان ویترین هر سازمانی استفاده می شود، پس باید از کارایی نسبتا خوبی برخوردار باشند. اهمیت این موضوع به این دلیل است که اولین قضاوتی که در مورد یک شرکت یا یک ادراه در مراجعه اولیه صورت می گیرد، بر اساس نظم و بی نظمی مکان اداره و سازمان است.  در مورد نظم و زیبایی ظاهری یک سازمان، نیروهای خدماتی نقش بسیار موثری دارند، پس باید کاملا آموزش دیده و دارای تجربه لازم برای انجام کارهای محوله داشته باشند. بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ برای نیروهای خدماتی خود از آموزش های مختلف در جهت پیشرفت و کارایی نیروهای خود استفاده می نمایند.

وظایفی که نیروهای خدماتی در ادارات و سازمان های بزرگ دارند:

هر سازمان بر مبنای وظایفی که بر عهده دارد، خدماتی را به سازمان ها نیز ارائه می نمایند و همه این خدمات با مدیریت سازمان انجام می گیرد. در این راستا نیروهای خدماتی بر اساس انتظاراتی که مدیریت از سازمان دارد، دارای یک سری وظایف هستند که بدین شرح می باشد:

  • نظافت به صورت تی کشیدن، جارو، گردگیری
  • تهیه چای و انواع نوشیدنی ها و شستن ظروف
  • جابه جایی وسایلی که در واحدها می باشد و بنا به درخواست مدیر انتقال آن به انبار
  • جابه جایی نامه نامه ها و پیگیری و فراهم نمودن وسایل مورد نیاز واحد های مختلف
  • جمع آوری وسایل اسقاطی و در ضمن تعمیر و نگهداری وسایل و لوازم خراب
  • نظافت پبله ها و راهروها و هم چنین سرویس های بهداشتی کل سازمان
  • کمک نمودن در برگزاری همایش ها و دوره هایی که در سازمان برگزار می گردد.
  • پذیرایی از مهمان ها در زمان برگزاری جلسات بسیار مهم
  • نظافت و گرد گیری درب اطاقها، پشت پنجره ها، پرده ها و کرکره ها
  • سم زدایی محوطه داخلی شرکت و سازمان برای از بین بردن تمام حشرات
  • عدم استفاده از وسایلی که برای نظافت محوطه دیگری استفاده شده برای جایی دیگر، هر محوطه باید وسایل تمیز کننده مخصوص به خود را داشته باشد.
  • نظافت عمومی بایگانی ها و هم چنین گردگیری محل پرونده ها و بایگانی ها هر دو هفته یک بار
  • نظافت  و جارو کردن و تی کشیدن با مایعات شوینده بسیار مناسب باید انجام گیرد تا بهداشت برای کارمندان در محط داخلی سازمان فراهم شود.
  • نظافت و پاکیزگی به صورت مکرر محیط آبدارخانه و نگهداری از وسایل آبدارخانه

همه این مواردی را در بالا گفته شد، به صورت روزانه یک نیروی خدماتی باید انجام دهد و در قبال این مسئولیت ها نیز ، سازمان دارای یک سری مسئولیت هایی می باشد. این مسئولیت ها شامل: تهیه وسایل لازم برای انجام امور خدماتی می گردد. در ضمن باید تمام لوازم بهداشتی نیروی خدماتی را برای انجام نظافت آماده و مهیا کند. در ضمن سازمان موظف است تمام آموزش های لازم را برای نیروهای خدماتی خود ارائه نماید تا پرسنل خدماتی بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. سازمان موظف است نیروهای خدماتی خود را کاملا توجیه نمایند که با اشخاص دیگر رابطه موثر و مفیدی داشته باشند و در عین حال مدیریت سازمان موظف است برای انجام درست خدمات، به صورت مکرر بر نیروها نظارت داشته باشد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی