آشنایی با مشاغل دولتی

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل دولتی

مشاغل دولتی از جمله مشاغلی هستند که اکثر جوانان علاقمند هستند که در آن سازمان ها و بخش ها مشغول به کار شوند و مهم ترین علت برای این علاقمندی امنیت شغلی است که در مشاغل دولتی وجود دارد. یعنی فرد تا زمان بازنشستگی این امنیت را دارد که از محل کار خود اخراج نمی شود و با اطمینان خاطر کار می کند.

آشنایی با مشاغل دولتی

یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که امروزه جوانان در زندگی خود دارند این است که بعد از اتمام تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی به سراغ مشاغل دولتی بروند و یا به صورت آزاد و یا در شرکت های خصوصی فعالیت داشته باشند. بعضی بر این اعتقاد هستند که مشاغل دولتی به نفع آن ها است چرا که مزایای خاص خود را دارد و بعضی بر این باور هستند که شغل آزاد درآمد و حیطه اختیار بیش تری را دارند. به همین دلیل است که هیچ کس نمی تواند به طور قطع و یقین ادعا کند که کدام یک از این ها بهتر است چرا که هر کدام از این مشاغل مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و این افراد هستند که متناسب با روحیه ای که دارند باید شغل خود را انتخاب کنند. کسانی که به دنبال ریسک و خطر هستند و به یک زندگی برنامه ریزی شده و معمولی عادت ندارند به سراغ مشاغل آزاد می روند و کسانی که اهل ریسک نیستند، سرمایه کافی برای شروع یک شغل را ندارند و به دنبال آرامش فکری هستند به سراغ مشاغل دولتی می روند.

استخدام کارمند اداری

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام کارمند اداری

مشاغل دولتی از جمله مشاغلی هستند که اکثر جوانان علاقمند هستند که در آن سازمان ها و بخش ها مشغول به کار شوند و مهم ترین علت برای این علاقمندی امنیت شغلی است که در مشاغل دولتی وجود دارد. یعنی فرد تا زمان بازنشستگی این امنیت را دارد که از محل کار خود اخراج نمی شود و با اطمینان خاطر کار می کند. در مشاغل دولتی معمولاً بسیاری از مواردی که در شرکت های خصوصی و یا کارهای آزاد تاثیرگذار است، تاثیر ندارد مانند: نوسانات ارزی، عدم تعادل در عرضه و تقاضا، تغییراتی که در دولت ها اتفاق می افتد، تغییرات جناحی که در شرکت های دولتی با تغییر رئیس شرکت و یا سازمان رخ می دهد و غیره بر روی شغل فرد تاثیری ندارد.

مزیت های مشاغل دولتی

مشاغل دولتی معمولاً مزیت هایی دارند که بسیاری از مشاغل آزاد و یا حتی افرادی که در شرکت های خصوصی مشغول به کار هستند شامل این مزیت ها نمی شوند. در مشاغل دولتی مزایایی مانند: بیمه، حقوق هایی که در زمان مقرر واریز می شود، تخفیفاتی که برای خریدهای مختلف برای کارکنان مشاغل دولتی در نظر گرفته شده است، حقوق دوران بازنشستگی و غیره. در مشاغل دولتی، کارمند مطمئن است که تصمیمات شخصی در اخراج افراد و یا تغییر پست یک کارمند تاثیری ندارد چرا که سازمان از قوانین مخصوصی تبعیت می کند و اخراج و یا تنزل پست در شرایط خاص و با تصمیم نهادهای بالاتر صورت می پذیرد. برای کارمندها در نهادهای دولتی تعادلی بین کار و زندگی در نظر گرفته شده است، یعنی کارمند مورد نظر می داند که صبح ها چه ساعتی باید به محل کار برود و در آن جا حاضر باشد و در چه ساعتی باید محل کار را ترک کند. شاید مشاغل دولتی حقوق های بالایی نداشته باشند ولی تسهیلاتی برای آن ها در نظر گرفته شده است که جبران حقوق آن ها را داشته باشد. مشاغل دولتی اعتبار بالایی دارند و این ها دلایلی هستند که افراد را برای مشاغل دولتی تحریک و اغوا می کنند.

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که افراد کار کردن در مشاغل دولتی را ترجیح می دهند امنیت شغلی است که برای کارمندان وجود دارد. کارمندان این اطمینان را دارند که پس از 30 سال کار و بازنشسته شدن حقوق دریافت می کنند. یکی دیگر از مزیت هایی که نهادهای دولتی دارند این است که کارمندان آن ها به راحتی می توانند از یک بخش به بخش دیگر بروند و متناسب با وضعیت خود کار خود را سبک تر و یا سنگین تر انتخاب کنند. در سازمان های دولتی اضافه کار به صورت اجباری نیست و برای ساعات اضافه کار خود مبلغ مشخصی را می تواند دریافت کند و به همین دلیل است که فرد می تواند اضافه کار را قبول نکند و سر ساعت مقرر از محل کار خارج شود.

مشاغل دولتی متناسب با ویژگی های شخصیتی افراد

معمولاً گرفتن ترفیع و پیشرفت در محیط های دولتی به صورت آهسته ولی پیوسته می باشد. برای وارد شدن به مشاغل دولتی باید فرد یک سری ویژگی های شخصیتی را داشته باشد تا بتواند در همچین محیطی به کار خود ادامه دهد. معمولاً افرادی هستند که دوست ندارند هر روز به یک محیط ثابت بروند و پشت یک میز بنشینند و یک کار ثابت را انجام دهند. در آخر ماه یک حقوق ثابت کارمندی را دریافت کنند و با آن حقوق زندگی خود را بگذرانند و به فکر پیشرفت های زودرس در زندگی خود نباشند. این گونه افراد به دنبال پیشرفت های سریع هستند و نمی توانند با محدودیت هایی که سازمان های دولتی تعریف کرده اند خود را وفق دهند و در زندگی و کار خود موفق باشند. ویژگی های شخصیتی که در استخدام مشاغل دولتی بسیار مهم هستند عبارتند از: داشتن مدیریت زمان، فرد باید مسئولیت پذیر باشد تا بتواند وظایفی که برای او تعریف می شود را به درستی انجام دهد، توانایی شنیدن درست نیازهای ارباب رجوع و راهنمایی درست، به درستی پاسخگو باشد، هنر صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن را داشته باشد، روحیه اجتماعی را داشته باشد، توانایی نوشتن داشته باشد، امین و آگاه بودن و غیره.

معایب مشاغل دولتی

مشاغل دولتی مانند بسیاری دیگر از مشاغل معایب مخصوص به خود را دارند. در مشاغل دولتی معمولاً به این گونه است که یا مدیران سازمان ها به سرعت تغییر می کنند و یا ممکن است که چندین سال یک نفر با ویژگی های خاص خود مدیر یک بخش باشد که در هر دو حالت برای سازمان مضر است. در صورتی که یک مدیر سال ها در یک بخش بماند، باعث می شود دیگر افرادی که استعداد بیش تری دارند و تعهد بیش تری دارند نتوانند بر سازمان مدیریت کنند و در نتیجه افراد بی استعداد و با استعداد هر دو در یک طبقه در نظر گرفته می شود و باعث دلزدگی برای افراد می شود. در سازمان های دولتی معمولاً نظارت بسیار کم تر است و کارمندان هر طور که بخواهند رفتار می کنند و همین موضوع باعث به وجود مشکلات مختلفی در داخل سازمان ها و شرکت های دولتی شده است. در سازمان های دولتی معمولاً به این گونه است که هر کس فقط کار خود را انجام می دهد و به دیگر همکاران خود کمکی نمی کنند و به همین دلیل است که در سازمان های دولتی فضا صمیمانه و دوستانه نیست ولی در شرکت های خصوصی فضا بسیار یک دست و دوستانه است.

در مشاغل دولتی زمانی که به وی حکم بدهند که باید در یک شهر دیگر ادامه خدمت بدهد باید آن را حتماً انجام دهد و در صورتی که از آن سرپیچی کند مورد بازخواست قرار می گیرد. معمولاً در شرکت های خصوصی مدیر عامل خود به تنهایی تصمیم می گیرد که حقوق کارمندان را به چه اندازه افزایش دهد تا بتواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد ولی در مشاغل دولتی به این صورت نیست و فرآیند افزایش حقوق بسیار آهسته و کند پیش می رود. معمولاً در شرکت های دولتی زیر آب زنی یک امر بسیار رایج است هر چند در شرکت های خصوصی هم این مورد دیده می شود ولی در شرکت های دولتی بسیار بیش تر است و در این شرایط است که ممکن است کارمندان دولتی کار خود را از دست بدهند. به علت عدم نظارت کافی معمولاً برای بسیاری از افراد و ارباب رجوع ها اتفاق افتاده است که وقتی به سازمان های دولتی مراجعه می کنند با خوابیدن و یا صحنه های شوخی و حرف زدن کارمندان با یکدیگر مواجه شده است و یا کارمندان سعی می کنند که وظایف خود را به گردن دیگر کارمندان بیندازند و تنبلی می کنند. در این شرایط است که کار ارباب رجوع پیش نمی رود.

عنوان های مشاغل دولتی در قسمت اداری سازمان ها

مدیر امور اداری : که از مدیران رده بالای سازمان به حساب می آید. وظیفه این مدیر برنامه ریزی، راهبری و همچنین ایجاد یک روحیه مشترک در داخل سازمان می باشد. در صورتی که یک سازمان بزرگ باشد مسئولیت نظارت بر اداره بر عهده این مدیر است.

مدیر روابط عمومی : فردی است که وظیفه عملی کردن طرح های سازمان ها از طریق پژوهش، ایجاد سمینار ها، جمع آوری مطالب برای مجلات، امور تبلیغات، انتشار اطلاعیه، نظارت بر جلسات، نظارت بر برنامه های شرکت و یا سازمان و غیره را در جهت رسیدن سازمان به اهداف ترسیم شده خود دارد.

مدیر منابع انسانی : فردی است که باید تخصص لازم برای بهره بردن کافی و لازم از نیروهای انسانی سازمان را بر عهده دارد تا بتواند نیروهای انسانی را در جهت نیل سازمان به اهدافش یاری کند. او وظیفه دارد که بر تمام فرآیندهای مصاحبه ها، بررسی رزومه ها و فعالیت هایی مانند جذب، استخدام، آموزش را به درستی انجام دهد و همچنین نظارت کافی بر منابع انسانی سازمان داشته باشد.

مسئول دفتر : فردی است که وظایف او نظارت و تنظیم یک برنامه روزانه برای سازمان است. برنامه هایی مانند تنظیم جلسات، نوشتن نامه های اداری، تنظیم گزارش هایی که دریافت می کند و بررسی آن ها، تسلط کافی به فضای مجازی، تسلط بر کار با کامپیوتر و اینترنت، تسلط به تایپ به زبان فارسی و انگلیسی و غیره.

مشاور حقوقی : فردی است که بر قوانین و مقررات تسلط کافی داشته باشد. فعالیت هایی مانند تهیه و تنظیم آیین نامه ها، دستورالعمل ها، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

 

کار مشاغل دولتی از مزایایی همچون بیمه، حقوق به موقع، تخفیفات ویژه خرید های گوناگون و از همه مهم تر حقوق بازنشستگی مطمئن برای پس از کار نیز دارد. در مشاغل دولتی تصمیمات شخصی در اخراج و یا تغییر سطح یک کارمند تاثیر چندانی ندارد. برای افراد با مشاغل دولتی یک تعادل بین کار و زندگی برقرار است، زیرا شخص می داند در چه ساعتی باید در محیط کارش حاضر باشد و در چه ساعتی محیط کارش را ترک می کند. مشاغل دولتی به سان آهسته آهسته ولی پیوسته و دائم می باشند. باید این نکته هم گفته شود که مشاغل دولتی نیاز به یک سری ویژگی های شخصیتی هم دارند؛ عده ای هستند که دوست ندارند هر روز به یک محیط کاری بروند و به یک میز برای مدت ها تکیه کنند و با حقوق دولتی زندگی خود را پیش ببرند و دنبال درآمدهای بالا و پیشرفت های دست یافتنی زود به جای پیشرفت های آهسته آهسته باشند؛ مسلماً این افراد نمی توانند در مشاغل دولتی با محدودیت هایی که دارد، موفق باشند. اما هر شغلی دردسرهای خود را دارد و مشاغل دولتی هم از این مورد مثتثنی نیستند. در مشاغل دولتی معمولاً مدیران زیاد تغییر می کنند و گاهی یک سازمان در طول سال چندین نفر با ویزگی های خاص را بر روی میز ریاست خود می بیند و این باعث می شود که افراد با استعداد و متعهد با افراد کم کارآمد زیاد تفاوت چندانی نداشته باشند و چون نظارت کم است این موضوع پر رنگ تر از قبل شده است. دیگر مورد این است که در فضای کاری دولتی شاغلان سعی بر این دارند که کارخودشان را انجام دهند و از کمک کردن به دیگران همکار خود، خودداری می کنند و محیط صمیمانه ای برقرار نیست. در مشاغل دولتی گاهی شخص باید از شهری به شهر دیگر برود و ادامه خدمت خود را در آنجا انجام دهد و در صورت عدم قبول این مورد مطمئناً بازخواست می شود. حقوق شاغلان دولتی تعریفی ندارد اما واریز حقوق به موقع و امنیت شغلی و اهدا کردن یک سری امتیازات به مشاغل دولتی و همجنین اعتبار داشتن شغل دولتی برای دریافت یک سری تسهیلات از مزایای مهم این شغل است که جبران حقوق نه چندان بالای آنهاست.

منبع : باجاب

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی