معرفی مشاغل هتلداری

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

معرفی مشاغل هتلداری

هدیه دادن رفاه و آسایش و آرامش به کلیه مسافرانی که چه داخلی باشند چه خارجی تا رضایت کامل آنها جلب شود مفهوم وسیع هتل داری است.

استخدام کارشناس مشاور املاک

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام کارشناس مشاور املاک

با توجه به گسترش صنعت گردشگری و تاثیر آن بر روی اقتصاد در تمام دنیا، هتل و هتل داری هر روز بیشتر از روز قبل در این صنعت تاثیر می گذارد به طوری که در برخی موارد دیده شده یک کشور با هتل ها و خدمات هتل های آن در جذب گردشکر موفقیت دارد. اما باید گفت هتل داری امری بسیار مشکل است. شرایط اقتصادی و میزان درآمد افراد بر این امر بسیار تاثیر دارد. شاغلان هتل داری، زمانی می توانند خود را موفق بدانند که با همه نوسانات اقتصادی درب های هتل خود را باز نگه دارند.داشتن مهارت و توانمندی های لازم برای هتل داری، نیروی انسانی کارآمد و مدیریت هتل دار از جمله مواردی هستند که باید دقت شوند زیرا عدم هر یک از این موارد باعث می شود نارضایتی میهمانان را حاصل کنند.از جمله وظایف شاغلان هتل داری باید از به کارگیری استراتژی و تکنیک های بازاریابی، آگاهی دادن به افراد برای انجام وظایف خود، کمک گرفتن از مشتریان خود با دریافت نظرات و پیشنهادات سازنده آنها، ایجاد هماهنگی های لازم بین قسمت های مختلف، مدیریت کردن اطلاعات مربوط به هتل، اطلاع داشتن از کلیه قوانین و چهارچوب های لازم برای هتل داری،آگاهی داشتن با فرهنگ های مختلف به خصوص نسبت به میهمانانی که بیشتر به سوی آنها می آیند و... نام ببریم. در میان افراد شاغل در هتل داری افرادی که بیشتر در ارتباط با مشتریان و میهمانان هستند باید از همه نظر آموزش های لازم را ببینند از استقبال و راه رفتن و ارتباط داشتن با میهمان تا نحوه چگونگی غذا گذاشتن بر روی میز غذا و خداحافظی هر کدام قوانین خود را  دارند. تمیز بودن و نظافت داشتن در کلیه مجموعه هتل، تهیه انواع غذا و کیفیت داشتن آن، چگونگی نگهداری مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه،شناخت و خرید وسایل و تجهیزات برای پذیرایی و.... از جمله فعالیت هایی هستند که مدیریت کردن آنها با شاغلان هتل داری است. در مورد حقوق دریافتی کارکنان هتل داری باید گفت شرایط زیادی دخیل است که مهم ترین آنها میزان مشتریان هتل هست؛ فرضاً شاید یک ماه هتلی در مشهد به اندازه چندین ماه هتلی در شهری دیگر ورودی داشته باشد ولی عموماً شاغلان در هتل به صورت قراردادی و وزارت کاری هستند. مشهد با 111 هتل، تهران با 103 هتل و کیش با 49 هتل بیشترین تعداد هتل رادر ایران دارند.

مشاغل هتلداری

مشاغل هتلداری چیست ؟

انسان‌ها همیشه به مسکن خود به عنوان نیاز اصلی نگاه کرده اند وتامین آن یکی از مهمترین دغدغه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره آدم‌ها بوده است. بیشتر دولت ها هم وزارتی به نام مسکن یا شبیه به آن را برای بهبود و بهتر کردن وضعیت سکونت شهروندان خود دارند. در گذشته صرفا داشتن یک خانه برای زندگی انسان کافی بود اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی و تغییر زندگی انسان از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی  و همچنین افزایش نیاز انسان به مکان های مسکونی متفاوت تر بیشتر حس شد، مکان‌هایی که به خصوص در سفر برای کمک به اسکان انسان‌ها به وجود آمدند. 

 البته در همان گذشته هم رفت آمد و سفر میان مکان‌های مختلف و نیاز به استراحت استراحتگاه و مکان مسکونی به غیر از خانه خود انسان، خود را برجسته می کرد. کم کم با پیشرفت انسان مکانهایی به نام هتل برای اسکان مسافران و گردشگران به وجود آمد.

 هتل یا مهمانخانه مکانی مسکونی است که صاحبان آن به صورت اجاره ای آن را به مسافران و گردشگران داده می شود و شهرهای مختلفی که دارای مسافر و گردشگر هستند دارای نسبتی از این مکان‌های اقامتی هستند. هتل‌ها تعداد زیادی اتاق دارند و امکانات مختلف جانبی نیز همراه با اتاق خواب به مشتریان خود ارائه می‌دهند. 

امکاناتی مانند رستوران، استخر شنا، کافی‌شاپ، سالن اجتماعات و... از نمونه‌های امکانات این هتل‌ها هستند. اتاق های هتل‌ها نیز معمولا امکانات استراحتی مانند تخت، سرویس بهداشتی و حمام را دارا هستند. هتل یک واژه فرانسوی است که در ریشه به معنی میزبان بر می‌گردد و به معنی ساختمان‌هایی است که بازدید کننده و مراجعه کننده دارد.

این همه امکانات و سرویس دهی اقامتی حتما باید دارای افراد متفاوت و زیادی باشد که با استفاده از مهارت خود بتوانند به مسافران خود کار سرویس دهی را انجام دهند.  پس از واژه ای به نام هتلداری به مجموعه مشاغل مربوط به اداره و هندل یک هتل گفته می شود. در هتلداری باید حوزه های مختلف مدیریتی هتل مانند پذیرش و اطلاعات، امور بهداشتی هتل، امکانات تفریحی، امور پذیرایی و تشریفات، امور امنیتی و غیره باید به نحو صحیح  توسط افراد خبره طراحی و اجرا شود.

مشاغل هتلداری چیست ؟

 تحصیل در رشته هتلداری

 هتلداری امروزه یک رشته تحصیلی دانشگاهی است که دانشجویان با انتخاب این رشته می توانند مهارت‌ها و کارهایی مانند: معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل تجهیزات لازم برای پذیرایی، تقسیم کار در موسسه‌ها، رزرو کردن، منو شناسی،  شناخت مواد غذایی و بهداشت و ایمنی کار هتل را یاد بگیرند.

دانشجویان این رشته باید بتوانند روابط اجتماعی خوبی را فرا بگیرند تا بتوانند با مسافران یا مراجعین هتل به نحو صحیح  برخورد داشته باشند. البته برخی هتل ها از این فراتر رفته و به بحث گردشگری هم اهمیت می‌دهند که در این را بخشی از رشته گردشگری نیر وارد رشته هتلداری می شود.

کارشناسی هتلداری در ایران چهار سال است که 8 نیمسال تحصیلی آن را تشکیل می دهد. تعداد واحدهای آن 133 واحد می باشد. تسلط به زبان انگلیسی یک نیاز ضروری در این رشته است و یکی از زبان‌های آلمانی عربی و فرانسوی برای دانشجویان ایرانی نیز در نظر گرفته می شود.

 مشاغل مرتبط با هتلداری

در یک هتل افراد زیادی مشغول به کار هستند تا آن هتل بتواند اداره شود و به موفقیت برسد. از مهمترین مشاغل هتلداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیر هتل؛ مهم‌ترین شغل در هتلداری مدیریت هتل است. در کشور‌های مسافر پذیر و همچنین در شهر‌های بزرگ مدیریت هتل اهمیت زیادی دارد به همین دلیل هم رئیس هتل‌ها معمولا مدیر هتل نیستند. مدیر هتل وظیفه برنامه ریزی در خصوص استفاده بهتر از نیروی کار، ارائه خدمات مطلوب تر و همچنین جذب گردشگر و مسافر بیشر را بر عهده دارد به همین دلیل هم همواره سعی می‌کند تا با عقد قرارداد با شرکت‌های مسافربری و گردشگری و همچنین انجام تبلیغات زمینه کسب درآمد برای هتل را فراهم کند. بسته به میزان موفقیتی که مدیران هتل به دست می‌آورند درآمد آن‌ها هم متفاوت است برای مثال در بهترین‌ هتل‌های تهران درآمد مدیر هتل بیش از پنج میلیون تومان در ماه است در حالی که در هتل‌های کم اهمیت مدیر و متصدی و رئیس همگی در یک سطح فعالیت می‌کنند و میزان درآمد‌ها هم به بیش از دو میلیون تومان نمی‌رسد.
  •  متصدی مورد پذیرش و اطلاعات: انجام رزرواسیون و همکاری اطلاعاتی به مشتریان و مسافرین و باید بیشتر اطلاعات مربوط به هتل را بداند. متصدیان باید توانایی و مهارت‌های زیادی برای انجام امور خود داشته باشند. در ابتدا باید به روابط عمومی متصدی اشاره کرد. روابط عمومی در هتلداری اصلی اساسی است، بنابراین هتلدار باید بتواند با افراد با سلیقه‌ها و زبان‌های مختلف ارتباط قرار کند. در کنار این موضوع باید به تسلط هتلدار به همه بخش‌های هتل هم اشاره نمود، انواع غذا‌ها، انواع خدمات و انواع مکان‌های هتل، متصدی پذیرش باید همه این موارد را به خوبی بداند تا در صورت لزوم به مشتری توضیحاتی ارائه دهد. علاوه بر این متصدی باید توانایی کار با رایانه و اینترنت و همچنین توانایی انجام امور رزرو و رزرو اینترنتی را داشته باشد.
  • متصدی امور طبقات و منسوجات: که به موضوعات و مسائل مربوط طبقات رسیدگی می کند.
  • متصدی امور اماکن عمومی: به مکان هایی مانند سرویس بهداشتی، استخر، لابی رسیدگی می کند و کار مدیریتی این مکان‌ها را انجام می دهد. تمیزی و بهداشت در هتلداری بسیار مورد توجه است به همین دلیل هم کار شاغلان این حوزه کاملا زیر نظر است.
  • متصدی خانه داری و لندری: که مسائل مربوط به اتاق‌های هتل را انجام می دهد. این شغل هم در هتلداری حساسیت‌های زیادی دارد و شاغلان باید به دقت کار خود را انجام دهند.
  • متصدی امور پذیرایی هتل: امور غذایی ، رستوران و هر آنچه مربوط به پذیرایی در یک هتل است مربوط به این متصدی است. انجام برنامه‌های غذایی و تهیه مواد غذایی و همچنین منو‌ها بر عهده متصدی امور پذیرایی است.
  • متصدی آماده سازی غذا و شیرینی:  پخت و آماده سازی غذا و شیرینی 
  • متصدی امور رسمی و مهمان ها: در بسیاری هتل ها همواره مهمانی ها و مراسمات و مجالس مختلفی در جریان است، که طراحی، برنامه ریزی و هر چه بهتر برگزار شدن این مجالس و همچنین امور مربوط به هماهنگی این مهمانی ها را این متصدی انجام می دهد.
  • کنترل کننده هزینه غذا و نوشابه، کنترل هزینه‌های جاری در هتل بر عهده مدیران است اما چون باید بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند هزینه‌ها غذا، شیرینی و نوشیدنی و غیره توسط فرد خاصی کنترل می‌شود. این مسئول باید تمام تلاش خود را کند که بدون ضرر رساندن به کیفیت از هزینه‌ها بکاهد.

همچنین علاوه بر این مواردی که ضروری هستند برخی شغل‌ها هم مانند امور آموزش و توسعه هتلداری که مسئولیت های آموزشی و برنامه ریزی برای توسعه آموزشی هتل را برعهده دارد وهمچنین حسابدار که در امور بانکی و امور حسابرسی مسئول است و همچنین  بازاریاب که مسئول توسعه مشتریان و توسعه مسافرین و افزایش آن است و همچنین راهنمای تور گردشگری که به مباحث گردشگری هتل رسیدگی می‌کند از مشاغل دیگر مرتبط با هتل و هتلداری هستند.

 مشاغل مرتبط با هتلداری

بازار کار و درآمد

طبیعتا هر جا مسافر داشته باشد هتل هم دارد و هتل هم نیازمند به مشاغل هتلداری و مباحث به آن است. پس در مکان های پر رفت و آمد و دارای گردشگر زیاد هتل و هتلداری دارای بازار کار بهتری نسبت به دیگر مکان‌ها دارد.

هتلداری در ایران به دلیل گردشگر پذیر بودن کشور دارای پتانسیل مناسبی برای هتلداری است و از مشاغل خوب برای افراد جویای کار محسوب می شود. البته درآمد آن بسته به نوع شغل انتخابی در هتلداری متفاوت است. که البته بین درآمد های خوب و سطح  بالای تلقی می شود. ارتباط عمومی خوب و صحیح، سرویس دهی مناسب، امکاتنات رفاهی و تفریحی و جانبی متنوعتر بیشتر و جذابتر از مواردی هستند که در بالا بردن درآمد یک هتل بسیار تاثیرگذار است که طبیعتا باعث بالا رفتن میزان درآمد کارکنان و افراد شاغل در آن می شود.

درآمد یک متصدی پذیرش هتل‌های ایران بین یک میلیون و نیم تا سه میلیون تومان است. درآمد کارکنان هتل در بخش نظافت هم بین یک و نیم تا دو میلیون تومان است اما درآمد آشپز و شیرینی پز در هتل‌های بزرگ بیش از پنج و گاه تا ده میلیون تومان هم می‌رسد.

مزایا و معایب مشاغل هتلداری

هتلداری در ایران متاسفانه هنوز به یک حرفه و شغل تخصصی تبدیل نشده است. اغلب هتل‌های ایران بدون داشتن علم و مهارت اداره می‌شوند و نیازی هم به استخدام نیروی حرفه‌ای نمی‌بینند. در حالی در کشورهای نه چندان پیشرفته‌ای مانند ترکیه هتلداری اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و به دلیل تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت بزرگ رقابت بین هتل‌ها باعث استفاده از نیروی متخصص در هتل شده است.

بنابراین بزرگترین ضعف هتلداری در ایران عدم استفاده از نیروی متخصص است البته که باید چند مورد خاص را از بقیه جدا کرد اما وضعیت عمومی زیاد خوشایند نیست. اما در کنار همه این موراد باید اذعان کرد که هتل داری یک شغل جذاب است چرا که شاغلان با فرهنگ ها و انسان‌های مختلفی روبرو می‌شوند و از سوی دیگر در یک محیط تمیز و بسیار آرام فعالیت می‌کنند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی