آشنایی با مشاغل ارتباطات Telecommunications Jobs

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل ارتباطات  Telecommunications Jobs

انسان‌ها همواره به دلایل درونی و بیرونی نیاز به ارتباط را در خود احساس می‌کرده‌اند و همواره در جهت گسترش ابزار و وسائلی جهت سهولت و بهبود ارتباطات، تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند. در موضوع مفاهیم نیز می‌توان به نکاتی اشاره نمود. به واقع واژه ارتباط از واژه‌ای دیگر که به معنای مشترک و یا عمومی است، گرفته شده است.

در یک تعریف ساده از ارتباط می‌توان گفت: مبادله منظور و مفهوم بین طرفین به صورتی که برای هر دو طرف قابل فهم باشد. در بحث انواع ارتباطات با دو دسته کلی ارتباط مواجه هستیم: ارتباطات غیر ‌شفاهی و ارتباطات شفاهی که در رابطه انسان‌‌ها با یکدیگر معنا و مفهوم می‌یابد.

تا به این قسمت از مباحث، پیشینه‌ای از موضوع ارتباطات بشری و نیز اشاره ای گذرا به مفاهیم کلی شد. اما تحول در جوامع بشری و جایگزینی تحقیقات و نظریات علمی به جای نگاه سنتی به مقولات مختلف، موجب دگرگونی در تمام حوزه‌ها و زمینه‌هایی که بشر با آن‌ها در ارتباط بوده شده است.

یکی از همین نمونه‌ها مقوله‌ای به نام ارتباطات است. که جایگاه و تعریف ارتباطات در گذشته با جایگاه امروزی آن که به عنوان یک علم شناخته شده است در حالی که در گذشته محدود به انواع روابط ساده‌ی انسانی بوده است، اما امروزه حیطه‌ی گسترده ای را در علم و به طبع آن بازار اشتغال به خود داده است.

از زمانی که نگاه علمی و عقلایی به مسائلِ مختلف مبتلابه جوامع بشری جایگزین نگاه سنتی و غیرعقلانی شده است. بی‌شک در تمامی حوزه ها شاهد پیشرفت‌های چشمگیر و شگرف بوده‌ایم. در تمامی علوم بشری پیشرفت‌ها بی‌نظیر بوده و بسیاری از حیطه‌های جدید نیز به عنوان علوم جدید به جوامع بشری راه یافته‌اند. یکی از این را می‌توان علوم ارتباطات دانست.

 

تا بدین جای بحث آنچه که مطرح شد، مباحثی ابتدایی پیرامون مقوله ارتباطات بود. همانگونه که ارائه بحث گردید هدف از ارتباط انتقال پیام از یک طرف گیرنده به فرستنده است، که از طریق یک واسطه ارتباطی صورت می پذیرد. با این دیدگاهِ کلی می‌توان وارد بحث انواع حیطه های شغلی که ذیل مفهم ارتباطات تعریف می‌گردد، شد.

 

مشاغل حوزه ارتباطات

بسیاری از مشاغل را می‌توان در این حوزه دسته بندی کرد مانند مشاغل مخابراتی، اینترنتی، کارشناس روابط عمومی و غیره اما هر یک از این مشاغل را هم می‌توان در دسته بندی‌های دیگری جای داد. اگر ارتباط را به معنایی که در بالا یادآور شدیم در نظر بگیریم بیشتر مشاغل این حوزه به تبلیغات، رسانه و روزنامه بر می‌گردد.

بنابراین اولین حیطه‌ای که می‌توان در این بخش به آن اشاره نمود، حیطه‌ی گسترده‌ای به نام تبلیغات است. موضوع تبلیغات جزو آن دسته از مقوله‌هایی است که تحولی اساسی در جوامع انسانی پدید آورد و هنوز هم بصورت مداوم در حال رشد و خلق افق‌های جدیدی است.

برای تبیین بهترِ این موضوع باید گفت که اگر هدف از ارتباط، انتقال پیام یا مفهومی باشد بنابراین مقوله تبلیغ را می توان خلق نوعی ارتباط جهت انتقال پیامهایی خاص دانست و به بیان دقیق‌تر تبلیغات بدون ارتباطات و ملزومات آن امکان پذیر نخواهد بود. فلذا در صورت ایجاد و وجود واسطه و کانال ارتباطی مناسب، تبلیغات تأثیر پذیر خواهد بود.

اگر مختصرا به تعریف مقوله تبلیغات بپردازیم، باید گفت تبلیغات عبارتست از بیان عقیده یا عمل افراد و گروه‌ها که بطور سنجیده و عمدی برای نفوذ بر عقاید یا اعمال افراد یا گروهای دیگر و برای تامین مقاصد از پیش تعیین شده، طرح و اعمال گردد.

در حقیقت وسیله ای که بصورت محوری و اصلی برای بسیاری از اتفاقات و برنامه‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رسانه‌های همگانی هستند. در حال حاضر همه جوامع بشری مملو از تبلیغات رنگارنگ است. شاید بتوان اینچنین ادعا نمود که انسان مدرن بصورت مداوم و لحظه‌ای با انواع تبلیغات مواجه است. اجتماعات بشری امروزه به نوعی جوامع پیام زده بوده و هجوم همه‌ جانبه تبلیغات در تمام لحظات زندگی وجود دارد.

 

حیطه شغلی دیگر که تحت عنوان کلی مشاغل ارتباطات دسته بندی می شود، مشاغل مربوط به حیطه روزنامه‌نگاری است. روزنامه‌ها بیش از صد سال است که  یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطات جوامع بشری بوده و در برهه‌‌هایی حتی اصلی‌ترین منبع رجوع مردم برای کسب اطلاع از پیرامون خود بوده‌اند.

حتی امروزه و با وجود رشد افسارگسیخته‌ی رسانه‌ها و کانال‌ها که به تولید خبرهای مختلف در باب تمامی مسائل می‌پردازند، روزنامه‌ها کماکان جایگاه خود را در سرتاسر دنیا به عنوان یکی از اصلی ترین منابع مورد اعتماد جهت رجوع مردم حفظ نموده‌اند.

البته ناگفته پیداست که با ظهور و قدرت گرفتن فضای سایبر و فضای مجازی و علاقه‌مندی مردم جهت رجوع به این فضاها، روزنامه‌ها نسخه های الکترونیکی خود را بصورت مرتب انتشار داده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. حتی برخی از روزنامه‌های مطرح جهان زمان فراوانی جهت طراحی و اجرای هر چه مناسب‌تر نسخه های الکترونیکی خود اختصاص می‌دهند.

 

در همین حیطه رورنامه نگاری که شرحی از چیستی آن آورده شد نیز مشاغل و موقعیت‌های شغلی زیادی وجود دارد. که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موقعیت شغلی سردبیر روزنامه اشاره نمود که به واقع مسئول هماهنگی و راهبری همه سرویس‌های موجود در روزنامه یا نشریه بوده، همچنین سردبیر به صورت محتوایی و علمی تمام مطالب نویسندگان، خبرنگاران و ویرایش‌گران را بررسی می‌نماید. و همچنین نظارت بر عملکرد دبیران سرویس های مختلف؛ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را نیز برعهده دارد.

البته این وظایف بسته به این که سردبیر در مجموعه‌ی رسانه‌ای بزرگی فعالیت نموده و یا در مجموعه‌ای کوچک متفاوت خواهد بود. زیرا معمولا سردبیران در روزنامه‌ها و نشریات کوچک، علاوه بر وظایف رایجی که بدان‌ها اشاره شد. در تهیه مطالب به هیئت تحریریه کمک نموده، با طراحان همکاری‌های مداومی دارند و نیز به صورت فعال در پروسه ویرایش مشارکت نموده و یا کل ویرایش‌گری را انجام داده و یا به همکاری با ویرایشگر متون مبادرت می‌ورزند. حال اینکه در یک مجموعه‌ی رسانه ای حرفه ای، خواه یک روزنامه باشد خواه یک نشریه، سردبیر تنها وظیفه اصلی که همانا نظارت و راهبری است را انجام می‌دهد و بصورت موردی وارد عمل نخواهد شد.

موقعیت شغلی دیگری که در حیطه مشاغل ارتباطات جای می‌گیرد؛ شغل روزنامه‌نگاری یا خبرنگاری است. روزنامه نگار که گاها خبرنگار نیز نامیده می شود، فردی است که به مطالعه، تحقیق و پس از آن تقریر برای روزنامه ها، نشریات و یا خبرگزاری های کشوری و منطقه ای می‌پردازد. خبرنگار هر رویداد، اتفاق و خبری را که برای دسته‌های مختلف مخاطبان جذاب باشد را بررسی نموده و پوشش می دهد، از رویدادهای بین الملی و  ملی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، ورزشی و اجتماعی-فرهنگی گرفته تا رویدادهایی محلی و حتی منطقه ای که تنها قشر خاصی از مخاطبان را هدف گرفته است.

اینک آخرین حیطه‌ای را که از مشاغل ارتباطات معرفی می‌نماییم حیطه مدیریت رسانه است. همانطور که از این عنوان شغلی پیداست یک مدیر امور رسانه وظیفه مدیریت، هماهنگی، راهبری و در نهایت نظارت بر نحوه عملکرد همه افراد درگیر در یک نهاد، سازمان و یا بخشی که وظیفه‌ای در حیطه‌ی ارتباطات و یا رسانه دارند.

نکته مهم دیگر آن است که افراد شاغل در حیطه مشاغل ارتباطات دارای چه تحصیلاتی و در چه سطحی هستند

منبع اصلی تربیت این متخصصان؛ رشته علوم ارتباطات اجتماعی است که مشتمل بر گرایش‌های مختلفی نیز هست. از گرایش های این رشته دانشگاهی می‌توان به گرایش روزنامه‌نگاری اشاره نمود و همانطور که از نام آن پیداست به تربیت روزنامه نگاران و خبرنگاران می پردازد

گرایش دیگر، علوم ارتباطات است که متخصصانی در حیطه علوم ارتباطات، تبلیغات و بازاریابی را تربیت می نماید و گرایش دیگر نیز مدیریت رسانه است که به تربیت مدیران رسانه‌ای و حتی مدیران بخش های روابط عمومی نهاد‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد.

 

وضعیت اشتغال و بازارکار

در موضوع وضعیت اشتغال باید به طور کلی عنوان نمود که این حیطه به نوعی بخش‌های بکری هنوز در خود دارد که ظرفیت اشتغال فراوانی را ایجاد می نماید. اما بصورت موردی باید گفت؛ به دلیل شرایط کشور ما امروزه نشریات و مطبوعات در وضعیت مناسبی بسر نمی‌برند و قاعدتا خبرنگاران و سردبیران و غیره نیز وضعیت مالی و معیشتی قابل قبولی نخواهند داشت.

اما در مشاغلی چون مدیریت رسانه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، وضعیت شغلی و درآمد نسبتا خوبی در انتظار این متخصصان است. مدیران رسانه ذیل رده های مدیریتی تعریف شده و قاعدتا طبق قانون جامع مدیریت خدمات کشوری مزایای مناسبی همراه خواهد داشت. در بخش خصوصی نیز در صورت وجود ملاک هایی چون تخصص، تجربه و غیره دریافتی‌های خوبی خواهند داشت. خبرنگاران نیاز درآمدهایی بین بازه حداقل دستمزد مصوب تا متوسط حقوق پرداختی خواهند داشت.

در سایر مشاغل این حوزه مانند کارشناس تشریفات، کارشناس روابط عمومی، مجری خبری، مدیر تولید، مشاور اجتماعی و غیره هم وضعیت تقریبا مشابه شرایط بالاست. معمولا میانگین درآمد در این رشته‌ها حدود دو میلیون تومان است که حداقل درآمد حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است. بسیاری از مشاغل این حوزه از امنیت شغلی چندانی هم برخوردار نیستند و بیشتر جنبه قراردادی دارند به همین دلیل خلا های اساسی در این حوزه حس می‌شود.

وضعیت مشاغل ارتباطی در کشور‌های منطقه تقریبا به یک شکل است در برخی کشور‌ها مانند عربستان، قطر و امارات هم اوضاع چندان مطلوب نیست اما در برخی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان و خصوصا انگلیس درآمد این گروه شغلی بسیار بالا گزارش شده است چرا که به عنوان مرکز ارتباطات جهان هم شناخته شده‌اند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی