آشنایی با مشاغل فروش

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل فروش

مسئله مهم در تولید هر کالایی بحث فروش آن است.فروش در این روزها به طور جدی دگرگون شده است و با توجه به پیشرفت هایی که در همه زمینه ها داشته ایم فروش نیز تغییرات زیادی داشته و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در ده سال آینده 15 میلیون شغل فروش از بین می روند.

مشتریان در خرید کالا قطع به یقین در هسته مرکزی هستند و باید برای فروش کالا متناسب با آنها پیش رفت.اینترنت، گوشی های همراه و فضای مجازی باعث شده اند که اشخاص به طور سنتی خرید نکرده و بدون اینکه دراجناس فروشگاه ها بچرخند و از فروشندگان سوال کنند مستقیم دنبال کالای مدنظر خود باشند.اما بحث مورد نظر این است که چطور می توان این افراد را به سمت کالای خود آورد؟چطور می توان ذهنیت خریداران را به سمت خود جذب کرد؟ چطور می توان کالای خود را به آنها معرفی و اطلاعات لازم و کافی به آنها داد؟ پاسخ این سوالات را شاغلان فروش می دانند و از وظایف آنهاست که سوالات مشتریان را پاسخ و در جذب آنها به بهترین نحو عمل کنند. جذب مشتری در حقیقت یعنی توقف مشتری از خرید کالای مشابه از رقبای دیگر و این پیروز شدن و فروش کالای خود هست. مشاغل فروش در داخل و یا خارج سازمان خود می توانند فعال باشند مثل خورده فروش ها و یا عمده فروش هایی که از طریق خورده فروش ها، فروش می کنند.شاغلان می توانند با روابط خوب و دانش خود دیگران را مجاب به خرید محصول خود بکنند.شاغلان فروش در حقیقت نمایندگان شرکت خود در ملاقات با خریداران هستند و با مهارت هایی که دارند بین شرکت و مشتریان رابطه برقرار می کنند.از مهارت های مهم شاغلان فروش می توان به داشتن شناخت از کالای خود، تصمیم گیری درست در مورد بازار،داشتن هنر مثبت نفوذ در ذهن مشتری و آشنایی با شغل و تخصص خود نام برد. شاغلان فروش باید تکنیک های بازار یابی را به طور کامل بدانند و در صورت نیاز آموزش خود را دنبال کنند.از مهم ترین ویژگی مشاغل فروش، باید به اثبات صداقت خود به خریداران، گوش دادن به حرف خریدار و اقدام مناسب در راستای صحبت هایی که شنیده و تجزیه و تحلیل رفتار خریدار نام برد. شاغلان فروش متناسب با فعالیت و نوع سازمانی که در آن فعال هستند حقوق می گیرند؛ فرضاً شاغلان فروش در یک شرکت خودرو سازی شاید حقوقی به اندازه چندین نفرکه شاغل در فروش مد ولباس یا شاغل در فروش یک قطعه الکتریکی هستند داشته باشند. ما همه فروشنده هستیم ولی باید بدانیم در قبال فروشی که داریم چه چیزی خریداریم رضایت و اطمینان یا فقط بحث فروش و خالی شدن سبد کالای مورد نظر...

استخدام مشاغل فروش

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مشاغل فروش

مشاغل فروش چیست ؟

فروش از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است و است و مشاغل فروش هم در شکل ابتدایی آن از همان دوران آغاز شده است. مبادله کالا یا خدمات با پول در اصطلاح حقوقی به معنای فروش است و فردی که این کار را انجام می دهد، فروشنده نامیده می شود که به شغل فروشندگی مشغول است. بسیاری از مردم فکر می کنند که فروختن صرف یک کالا یا خدمت به معنی فروشندگی است اما با گسترش علم اقتصاد این کشور به یک تخصص مهم تبدیل شده است که به صورت یک علم در دانشگاه ها تدریس می شود و افراد بسیاری از علاقمندان به این حرفه در آن مشغول است و همه ساله کتاب های زیادی برای هنر فروشندگی نوشته می شود. امروزه دیگر این علم به یک تکنیک تبدیل شده است که دارای ترفند های بسیاری است که با فراگیری آنها می‌توان به فروش بهتر و بیشتری رسید.

البته فروشندگی را نمی‌توان تنها به کالا‌ها هم ربط داد. بسیاری از مشاغل فروش در واقع خدمات خود را می‌فروشند در آن کالایی نه تولید می‌شوند و نه عرضه. به همین دلیل هم عرصه فروش در دنیای جدید بسیار گسترده شده است. بازاریابی جدید هم در گسترده شدن این حوزه نقش زیادی داشته است و آن را بزرگ و بزرگ‌تر کرده است به همین دلیل شایسته‌ است تا در این یادداشت به طور مفصل جنبه‌های مختلف فروش را مورد بررسی قرار دهیم و مشاغل فروش را معرفی و بازار کار آن را ارزیابی کنیم.

 مشاغل فروش

 مهارت فروشندگی یکی از مهارت‌های است که خواهان بسیار دارد. هنری که در فروختن یک کالا یا خدمت از طریق ترفند ها و تکنیک های خاص خود وجود دارد باعث می‌شود شما در فروش اجناس خود بسیار موفق باشید یا از این طریق بتوانید شغل پیدا کنید. در نهایت فروش و فروشندگی یکی از چهار رکن اساسی تشکیل بازار اقتصادی است. چهار رکن اساسی عبارتند از مصرف کننده یا تقاضا کننده، نیاز و احتیاج، قدرت خرید و عرضه کننده یا تولید کننده.

 برای ورود تخصصی به بخش فروش و مشاغل فروش نیاز است شما دانش و مهارت آن را از طریق دانشگاه و رشته هایی مانند مدیریت بازرگانی دنبال کنید. رشته مدیریت بازرگانی  افراد علاقه مند به تجارت را با دانش مورد نیاز آن آشنا می کند تا آنها بتوانند از طریق این دانش تجارت موفق داشته باشند یا بتوانند شغل های مورد نظر خود در حوزه تجاری و اقتصادی را پیدا کنند.در کارشناسی این رشته از حسابداری تا اقتصاد و منابع انسانی تدریس و آموزش داده می شود. این رشته دارای  ۱۳۳ واحد در کارشناسی  است که ۳۰ واحد آن را دروس اصلی تشکیل می دهد و ۳۰ واحد دروس تخصصی و همچنین ۴۰ واحد درسی دروس پایه و بقیه عمومی اختیاری و است.

 این رشته همچنین دارای چندین گرایش در کارشناسی ارشد است که به علاقمندان به حوزه بازرگانی و تجارت کمک می کند تا با مسائل اصلی این حوزه آشنا شوند.

انواع مشاغل فروش

 مدیر فروش

 مهم‌ترین شغل مشاغل فروش است. یک شرکت برای موفقیت خود در حوزه فروش به فردی نیازمند است که بتواند با علم خود این بخش از شرکت را مدیریت کرده و برای بهتر شدن آن تلاش کند. مدیران فروش با دانش خود و تجربه می توانند از این وظیفه را انجام دهند. این بخش از مدیران، تیم های فروش یک مجموعه را مدیریت و هدایت می‌کنند. طراحی اهداف فروش ، تحلیل اقتصادی شرایط داده ها از بازار و آموزش کارمندان فروش از وظایف اصلی مدیران فروش است.

آنها استراتژی معین و هدفمند برای یک مجموعه فروش برای موفقیت در این حوزه  طراحی و برنامه ریزی می کنند و بر اجرای صحیح آن نظارت کامل دارند. مدیران فروش راهکارهایی برای بهبود فروش به سازمان ها و شرکت های خود ارائه می دهند و ارتباط آنها با دیگر فروشندگان و خریداران می‌توانند به آگاهی آنها از شرایط بازار و کمک برای بهبود فروش شرکت‌ها و مجموعه‌های خود کمک کند.

بخش فروش با بخش بازاریابی تفاوت دارد. بخش بازاریابی نقش پیدا کردن مشتریان جدید را دارد و آنها را به بخش فروش معرفی می کند بخش فروش وظیفه فروش کالا و خدمات به مشتریان جدید را دارد. آنالیز و ارزیابی مشتریان و درخواستهای آنها از دیگر وظایف این مدیران است که برای بهبود عملکرد حوزه فروش انجام می گیرد. مدیران ارشد فروش در شرکت های بزرگ بردیگر بخش‌های فروش  و مدیران آنها نظارت می کند و وظیفه هماهنگی بین آنها را دارد. همچنین تعیین و طراحی میزان خدمات‌دهی حین فروش و پس از فروش به مشتری بر عهده مدیران فروش است.

 کارمندانی که وظیفه اصلی فروش در شرکت ها و مجموعه های بازرگانی و تجاری هستند زیر نظر مدیر فروش مجموعه آموزش دیده و برای فروش و کار خود آماده می شوند. مدیر فروش نیز باید بتواند موقعیت های و شرایط سودآوری را مشخص و برای آن برنامه ریزی دقیق و منظم داشته باشد. از بازار کار مدیران فروش می توان از سازمان ها و مجموعه های تجاری نام برد. همچنین مدیران فروش می توانند مستقلا به کار فروشگاه داری دست بزنند.

کارشناس فروش

وظیفه اصلی و مهم او فروش است. فروش از طریق انواع تکنیک ها و مهارت ها از وظایف اصلی او است. یک کارشناس فروش باید بتواند ارتباطات عمومی و اجتماعی خوبی  داشته باشد تا بتواند با مشتریان و مراجعه کنندگان به او ارتباط برقرار کند و فروش موفقی داشته باشد. یکی از مهارت های کارشناسان فروش جلب اعتماد و نظر مشتری برای برگشت و فروش دوباره به اوست که می تواند در پیشرفت شرکت و مجموعه کاری کارشناس فروش بسیار مفید باشد. در یک شرکت این کارشناس فروش است که با مشتریان و مراجعه کنندگان به آن شرکت ارتباط مستقیم دارد و آنالیز و بررسی و آگاهی از خواسته ها و نیازهای مشتریان از  وظایف دیگر او است که باید بتواند از تخصص خود در این حوزه استفاده کند.

بازاریاب

البته بازاریاب را می‌توان از مشاغل بازاریابی دانست اما هدف بازاریاب فروش است به همین دلیل می‌توان گفت از مشاغل جدید اما اهمیت فروش به حساب می‌آید. در حال حاضر بیشترین تعداد استخدامی‌ها در مشاغل فروش مربوط به بازاریابان است اگر فروشنده‌ها را در نظر نگیریم.

بازاریابان با تکنیک‌های خاصی که دارند تلاش می‌کنند تا با از بین بردن واسطه‌ها سعی در فروش بیشتر محصولات داشته باشند و از این راه درآمد نسبتا خوبی نیز برای خود ایجاد کنند.

فروشنده

فروشندگی بزرگترین گروه شغلی حال حاضر در کشور ماست. در همه حوزه‌ها چه خدمات و چه کالا‌های اساسی و چه تزئینی و لوکس و پوشاک و غیره نیاز به فروشنده داریم. روزانه تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده در کوچه و خیابان در سایت‌ها و بر روی درب مغازه‌ها می‌بینم و این ظرفیت شغلی هرگز پر نخواهد شد.

فروشنده‌ها اغلب افرادی هستند که به دلیل آشنایی به یک حوزه خاص اقدام به تاسیس شرکت  یا مغازه کرده‌‌اند و از این طریق مشغول به کار شده‌اند.

 بازار کار مشاغل فروش

 هر شرکتی که به صورت تولیدی یا خدماتی به افراد مختلف سرویس می دهد نیاز به بخش فروش کالا یا خدمات خود دارد که مدیران و کارشناسان این بخش را تشکیل می دهند. انواع شرکت های تجاری و بازرگانی و سازمان های اقتصادی از تخصص مدیران و کارشناسان فروش استفاده میکنند. مدیران و کارشناسان فروش  شیوه‌ها و روش‌های مرسوم فروش را می دانند و می‌توانند به فروش بیشتر و بهتر یک محصول یا خدمت کمک کنند. آنها باید علاوه بر تخصص خود به مباحث حوزه فعالیت کاری خود آگاه باشند تا بتوانند بر اساس اطلاعات کامل خود به فروش بیشتر و بهتر کمک کرده و باعث شکوفایی و  پیشتازی یک مجموعه اقتصادی و تجاری شوند.

بازارکار این مشاغل با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی در ایران افزایش چشمگیری یافته، بسیار بهتر شده است و متخصصان می‌توانند در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از خصوصی یا دولتی یا حتی فروشگاه های بزرگ و کوچک مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند.

 مقدار درآمد ماهانه یک مدیر فروش در حوزه های مختلف به طور متوسط متغیر ​​بین پنج میلیون تومان تا چهارده میلیون و چهارصد هزار تومان است که که بر اساس آمار جزو مشاغل سطح بالا محسوب می شود. البته درآمد مدیر فروش در شرکت های بزرگ بیشتر است که این میزان به طور متوسط به صورت ماهیانه ۱۲ میلیون تومان تا ۱۸ میلیون تومان تخمین زده شده است که این میزان حقوق این شغل را نیز جز مشاغل پرطرفدار قرار داده است. اطلاعات و آمار دقیقی از میزان درآمد کارشناسان  فروش شرکت ها و سازمان ها و مجموعه اقتصادی وتجاری در دسترس نیست که البته وابسته به ارتباط با فروش و سودآوری متغیر است.

فروشنده‌ها نیز ممکن است چنین درآمدی و یا حتی بیشتر از این را داشته باشند اما افرادی که به استخدام در می‌آیند معمولا بیش از یک میلیون و نیم درآمد ندارند. و در خصوص بازاریابان نیز درآمد مشخصی را نمی‌توان عنوان کرد. ممکن است فردی ادعا کند که بیش از ده‌ها میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد درحالی که درآمد ثابت این افراد بیش از دو میلیون تومان نیست. اما عده‌ای که به صورت پورسانتی حقوق دریافت می‌کنند ممکن است درآمد بیشتر و یا خیلی کمتری داشته باشند. به همین دلیل هم معمولا ورود به این شغل برای عده‌ای جالب و جذاب و برای عده‌ای بسیار ناخوشایند است.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی