آشنایی با مشاغل لجستیک

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

آشنایی با مشاغل لجستیک

مباحث مربوط در حوزه حمل و نقل کالا و یا محصولات یک شرکت از کارخانه یا همان مبدأ تا محل مصرف کنندگان و در دسترس بودن برای مشتریان را لجستیک می گویند.

این مباحث می تواند از نظارت گرفته تا خدمات و برنامه ریزی ها،نگهداری و اطلاغات مربوط به آن کالا باشند.تهیه مواد اولیه و انتقال آنها به کارخانجات مراکز تولیدی کالا و محل مواد تولیدی به سمت مصرف کننده و یا در صورت نیاز نگهداری آنها و حالت معکوس این روند نیاز به مهندسین و متخصصین دارد که در این زمینه فعالیت داشته باشند،شاغلان در این حوزه در پیروز شدن و فروش یک کالا نسبت به دیگر کالاهای مشابه در شرکت های دیگر،کلید برتری سازمان خود هستند. شاغلان لجستیک بحث هزینه ها را به حداقل می رسانند و از مهم ترین مباحث هزینه، بحث حمل و نقل و مدت زمان این انتقال است. میزان حمل و نقل در بسیاری از کشورها متفاوت است و طبیعی است هر چه حمل و نقل کمتر باشد هزینه ها نیز کمتر است.در اکثر کشورها که با برنامه هستند اگر مواد اولیه در مسیر قابل دسترس و مناسب از نظر جغرافیای باشند مواداولیه را به سمت کارخانه تولید و در غیر این صورت کارخانه را در نزدیکترین مکان نسبت به مواد اولیه ساخته و کالا را جابه جا می کنند و در هر صورت سعی بر این است که حداقل ترین حمل و نقل را داشته باشند. در ایران 700 تا 1000 کیلومتر حمل ونقل به صرفه است.شاغلان لجستیک قبل از هر چیزی باید در خود ببینند که آیا در کار تیمی موفق هستند یا نه ؛زیرا لجستیک یک کار زنجیره ای است که شاید به بلندی صدها کیلومتر باشد.لجستیک با شکوفایی تجارت و تنوع صادرات با رشد اقتصادی کشور رابطه مستقیم دارد.ایران در عملکرد لجستیک از دیگر کشورها بازمانده است و بدترین شرایط در کشورمان در ترخیص کالا و همچنین عدم توانایی در پیگیری و ردیابی کردن کالاهای خود است که بتواند شرایط بهتری را رقم بزند. به طور مثال بسته بندی جزئی از لجستیک به حساب می آید و ایران در این زمینه طوری است که برخی کشورها کالا را از ایران خریده و فقط آن را در بسته بندی های خود قرار داده و به عنوان محصولات خود به فروش می رسانند.در سال 2007 رتبه ایران در بین 150 کشور 78 و در سال 2016 رتبه 96 را داشته است که مهر تائیدی بر ضعیف بودن شاغلان لجستیک است با این که کشور از نظر لجستیک دارای شرایط و مزیت های خوبی است.عدم تربیت نیروی انسانی برای لجستیک، عدم اقدامات پشتیبانی بین المللی شدن صنعت، عدم برنامه ریزی های صحیح، عدم توسعه زیر ساخت ها برای یک یکپارچگی و همچنین عدم اقدامات بر حسب ضرورت از جمله دلایل ناموفق بودن کشور در لجستیک است.

منبع : باجاب

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی