آشنایی با شغل کارشناس بازاریابی

نوشته شده توسط

باجاب

آشنایی با شغل کارشناس بازاریابی

نزدیک به دو دهه است که واژه بازاریابی وارد حوزه کاری و ادبیات ما شده است و هنوز هم ابهام هایی در این خصوص وجود دارد. بسیاری بد بین به این کار هستند و هر وقت اسم این شغل را میشوند میگویند دروغ است و از طرفی بسیاری از افراد که در این شغل مشغول فعالیت هستند و مدعیان درآمد بسیار زیادی دارند. اما واقعا بازاریابی چیست و چه درآمدی دارد؟ وقتی از بازاریابی سخن میگوییم دقیقا مقصودمان چیست؟ آیا بازاریابی یک شغل کاذب است که تنها وقت و هزینه افراد را به باد میدهد و یا میتوان از آن درآمد خوبی کسب کرد؟

همه این پرسشها در ذهن مخاطبان وجود دارد. بسیاری بازاریابی را به شرکتهای هرمی گره زده اند و تصورشان هم یک خرید پرسود برای دیگران است و یا جذب نیرو برای افرادی که حتی هویتشان هم معلوم نیست. اما بهتر است واقع گرایانه و علمی به این قضیه بنگریم و از افراط و تفریط پرهیز کنیم. بازاریابی تنها حضور و خرید و فروش برای شرکت های هرمی نیست. اشکال دیگری از بازاریابی نیز وجود دارند که شیوه کسب درآمد آن کاملا مشخص است و حتی شرکت هایی برای مدیر بازاریابی حقوق ثابت در نظر میگیرند. بنابراین به صرف این که اسم کار بازاریابی است نباید از کنار آن به راحتی بگذرید و از سوی دیگر نباید فریب معادلات افرادی که در برخی شرکت ها به صورت غیر شفاف فعالیت میکنند را خورد. در این یادداشت تلاش میکنیم با بررسی انواع بازاریابی و مشکلات و موانع آن و همچنین وظایف بازاریاب تصور درستی از این شغل را ارائه دهیم.

 بازاریابی چیست و به چه منظور صورت میگیرد؟

با توجه به تولیدات گستردهای که در سطح جهان اتفاق میافتد و همچنین از بین رفتن انحصار شرکت ها و تولیدکنندگان علاقمند هستند تا بازار مصرف خوبی برای کالاهایشان بیابند. یافتن بازار برای فروش بهتر مستلزم کارشناس بازاریابی است. در واقع کارشناس بازاریابی کسی است که به بررسی بازار مصرف کالاها و همچنین سلیقه افراد میپردازد و حتی زمینه عقد قرارداد با مصرف کنندگان را نیز فراهم می آورد. تعریف فوق یک تعریف جامع و مانع از کارشناس بازاریابی است اما آن چه در ذهن بیشتر ما ایرانیان شکل گرفته است فردیست که به واسطه حضور در یک شرکت اقدام به جذب نیروی بیشتر برای خرید کالاهایی میکند که مشابه آنها نیز در بازار یافت نمیشود و همین موضوع نیز سود کلانی را برای دیگران فراهم میکند. این تصور از بازاریابی نیز کاملا درست است. احتمالا شما به مراسمات عجیبی دعوت شده اید و یا یکی از دوستان قدیمی تان بعد از مدتها با شما تماس گرفته اند و شما را ملاقات کرده اند. معمولا همه این تماس های مشکوک برای دعوت به حضور در یک شرکت بازاریابی است. شرکت هایی که هر چند ممکن است برای افرادی سود آور باشد اما اغلب شرکت کنندگان آن بعد از مدت کوتاهی از شرکت خارج می شوند. توصیه ما مطالعه بسیار در این خصوص است و حتی الامکان نیز در این شرکت ها سهیم نشوید چرا که علاوه بر مسائل حقوقی و شرعی که ممکن است پیش بیاید بخش زیادی از وقت خود را نیز تلف کرده اید. بنابراین بازاریابی به دو صورت اتفاق می افتد اول در جریان تولید قرار گرفتن و مشارکت مستقیم برای تولید بیشتر و دیگری در یک حلقه نامعلوم شرکت هرمی حضور پیدا کردن که ما توصیه ای برای ورود به این شغل نخواهیم کرد.

مشکلات بازاریابی

ابتدا مسائل و مشکلات بازاریابی در شرکت های هرمی را بررسی می کنیم. این شرکت ها که معمولا مجوز رسمی هم دارند اغلب به سراغ دانشجویان و حتی دانش آموزان میروند و هرگز تبلیغ عمومی نمیکنند. به عبارت کنایه آمیزی سالهاست که در کشور ما به دعوت پنهانی مشغول هستند. معمولا افرادی در راس هرم قرار گرفته اند که زیر مجموعه های جدید خود اقدام به زیر مجموعه سازی میکنند. این کار معلوم نیست تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و این شرکت ها نمیتوانند پاسخ این سوال را نیز بدهند. اما در کنار همه آرمان هایی که مطرح میکنند در این وضعیت واقع گرا میشوند و میگویند چنین چیزی محال است. ولی همین پرسش نشانهای از ضعف ساختاری این شرکت هاست. نکته دیگر میزان سودی است که افراد این مجموعه ها دریافت میکنند. برای مثال برخی از شرکت ها در ازای یک خرید توسط زیر مجموعه به همه بالادستی ها سود میدهد. جالب است یکی از شرکت های جدید به صورت تک خرید فعالیت میکند به این صورت که شما یک محصول نسبتا گرانقیمت خریداری میکنید و سپس به دنبال مشتریان جدید میروید در ازای هر خریدی که آنها انجام دهند مبلغ زیادی نیز به شما داده خواهد شد و قوانینی که اگر برای اولین بار بشنوید احتمالا بسیار هم عقلانی جلوه کنند اما هیچ منطق مالی در پس آنها وجود دارد. بازاریابی به این شکل در گذشته و حتی در حال حاضر نیز در بسیاری از کشورها صورت میگیرد. اما بسیار قاعده مند است. طرحهای توجیهی شرکتهای خارجی توسط کارشناسان و بازرسان بررسی میشود و در صورت بروز مشکل اجازه فعالیت به این شرکتها را نمیدهند. در صورتی که بسیاری از این شرکتها در ایران معتقد هستند که به فروش مستقیم کالا و حذف واسطه همت کرده اند اما به خوبی میدانیم حتی اگر این اجناس داخلی هم باشند واسطه های بسیار زیادی برای فروش وجود دارد که هر حلقه این مجموعه ها خود یک دلال و واسطه محسوب میشوند. بنابراین به صورت کلی باید در انتخاب این شرکتها بسیار هوشیار بود چرا که احتمال فریب همواره وجود دارد و ممکن است اجناس زیادی خریداری کنید و حتی تونایی فروش آن را نیز نداشته باشید از طرف دیگر قیمت بسیاری از این اجناس در بازار ارزانتر هستند و دلیلی ندارد که خریدار چنین کالاهایی را خریداری کند. اما به بازاریابی که بسیار سودمند است بپردازیم. در این شکل از بازاریابی شما حقوق ثابتی دریافت میکنید و در ازای موفقیت هایی که کسب میکنید نیز پورسانت و پاداش به شما تعلق میگیرد. این نوع بازاریابی نیازمند استعداد و هوش اقتصادی بالا، درک کاملی از جریان بازار و مصرف کننده و توانایی نکته سنجی و زمان سنجی در بازار است. در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولیدی داخلی و خارجی و شرکتهای وارداتی و صادراتی اقدام به جذب بازاریاب میکنند. برای مثال در کشوری مانند چین این شغل بسیار رونق دارد و بازاریابان شرکت های چینی معمولا با بررسی و مطالعه بازارهای هر منطقه به صرفه ترین و پرفروشترین کالاها را شناسایی میکنند و آن را با قیمت بسیار پایینی روانه بازار میکنند. بنابراین بازاریابی به مفهوم علمی، یک حرفه و تکنیک است که در بهبود اقتصاد هر کشوری نیز موثر است. بازاریابانی که در سطح منطقهای و فراملی فعالیت میکنند موفقیت های چشمگیری نیز کسب میکنند. در کنار آنها بازاریاب های داخلی و فروملی هستند که بیشتر بر تولیدات داخلی و به دست گرفتن بخش زیادی از بازار تمرکز کرده اند. در حال حاضر در اقتصاد جهان نمیتوان موفقیتی را تصور کرد مگر آنکه از بازاریابان حرفه ای استفاده شده باشد. این بازاریابان در فضای مجازی و حقیقی اقدام به فعالیت هایی به صورت گسترده میکنند. در بخش بعدی عمده وظایف آنها را شرح خواهیم داد.

وظایف و مهارت های مدیر بازاریابی

- توانایی تبلیغات گسترده در فضای مجازی

- شناسایی بهترین محل ها برای تبلیغ کالا

- شناخت سلیقه مشتریان 

- شم اقتصادی بالا

 - برآورد مزیت نسبی هر کالا در جریان تولید

- به دست آوردن اطلاعات موفق

- توانایی عقد قرارداد با مجموعه های مختلف

- توانایی تجزیه و تحلیل داده ها

- پیش بینی قریب به وقوع حوادث اقتصادی

- فن بیان مناسب جهت ارتباط با مشتریان

- پرتلاش در فضای مجازی و حقیقی به طور کلی دهها مهارت و وظیفه دیگر نیز میتوان به این لیست اضافه کرد

. هنگامی که وارد این شغل شوید با درک پیچیدگی ها و مشکلات آن احتمالا با مسائل این کار بیشتر آشنا خواهید شد. برای مثال کارشناسان بازاریابی باید حداقل به یک یا دو زبان دیگر تسلط داشته باشند. بسیاری از مزیت های اقتصادی در کشورهای مختلف را میتوان در فضای مجازی و یا سایت های خبری هر منطق های خواند. فردی که به زبان دیگری تسلط داشته باشد و استعداد و از هوش اقتصادی کافی نیز بهره مند باشد به راحتی میتواند پیشنهادات خوبی برای ورود به یک بازار و یا تولید یک محصول ارائه دهد. 

تحصیلات و آینده شغلی کارشناس بازاریابی

اگر وقتتان را برای نوع اول بازاریابی تلف نکنید و به صورت حرفهای شغل دوم را پیش بگیرید احتمالا بعد از مدتی به درآمد بسیار خوبی هم خواهد رسید. مدیر بازاریابی مستلزم تحصیلات در رشته هایی چون علم اقتصادی، حسابداری و مدیریت است. البته در صورتی که اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید قطعا موفق خواهید شد. بنابراین حتما نیاز نیست که شما در رشته تحصیلی خاصی فعالیت کرده باشید اما مهارت های لازم را باید کسب کنید. بر خلاف بسیاری از مشاغل بازاریابی آینده شغلی بسیار خوبی دارد. بسیاری از بازاریابان در معاملات اقتصادی حضور دارند و یا به تجار مشورت هایی نیز ارائه میدهند. در صورتی که پیش بینی و مشورت کارشناس مطابق میل افراد باشد باید انتظار درآمد بسیار بالایی را داشت. برای مثال اگر بازاریاب بتواند مزیت نسبی تولید یک کالا را در یکی از کشورهای منطقه تشخیص دهد احتمالا برای مدت طولانی میتوان انتظار صادرات گسترده را داشت. از آن جا که این کار درآمد بسیار زیادی دارد معمولا برای بازاریابان نیز سود قابل توجهی در نظر گرفته میشود.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی