ایجاد برنامه اجرایی شغلی

نوشته شده توسط

باجاب

ایجاد برنامه اجرایی شغلی

ایجاد یک برنامه ی اجرایی شغلی چهارمین مرحله از فرآیند برنامه ریزی شغلی است. هر کسی باید بعد از فرایند خودشناسی کامل و دقیق که در مرحله ی انتخاب شغل انجام می شود برنامه ی اجرایی برای موفقیت در شغل مربوطه ایجاد نماید. با توجه به دقتی که در مرحله ی خودشناسی به کار گرفته می شود می توان بهترین شغلی که با شما مطابقت دارد را انتخاب کنید. بعدا از آن باید برنامه ریزی برای عمل به آنچه یافته اید، انجام دهید.

یک برنامه ریزی اجرایی شغلی مثل یک نقشه ی راه است که به شما از مرحله ی A که همان انتخاب شغل است تا مرحله ی B که نتیجه کار یعنی شایستگی در عمل به وظایف مربوطه در کار است، راهکار هایی را ارائه می دهد .این برنامه اجرایی حتی به  شما کمک می کند که به مرحله ی B به صورت کامل دست یابید. سپس از طریق مرحله ی میانی مثل Z ، به مرحله ی C که همان پیشرفت و حرفه ای شدن در شغلتان است، برسید. در واقع این برنامه با عنوان برنامه ی اجرایی انفرادی یا برنامه ی اجرایی پیشرفت انفرادی شناخته می شود.

استخدام مشاغل وب

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مشاغل وب

سوابق

یک کاربرگ ایجاد کنید که در آن برنامه اجرایی شغلیتان را به صورت خلاصه ثبت نمایید. این کاربرگ باید حاوی چهار بخش زیر باشد:

سوابق شغلی/تحصیلات و کارآموزی

عنوان اولین قسمت از کاربرگتان "سوابق شغلی/ تحصیلات و کارآموزی" است . این قسمت بسیار صریح و آسان است. هر شغلی را که قبلا مشغول بوده اید در این بخش ثبت نمایید. البته به ترتیب تاریخ، از جدید ترین به قدیمی ترین مرتب نموده و در این بخش وارد نمایید. جزئیات هر یک از مشاغل باید شامل مکان شرکت ، عنوان شغلتان و تاریخی که در آن شغل کار می کردید، باشد.

هنگامیکه رزومه ی خود را نوشتید، متوجه می شوید که این جزئیات بسیار مفید هستند. البته بخش های بعدی در همین قسمت نیز بسیار حائض اهمیت هستند و باید با دقت لازم تحصیلات و کارآموزی وارد شوند. جزئیات این بخش شامل دانشکده هایی که در آنها تحصیل کرده اید به همراه تاریخ شروع و پایان هر یک، نمرات و امتیازها، گواهی نامه ها یا رتبه ها و افتخاراتی که کسب کرده اید، باشد.

سپس آزمون هایی را که در آنها شرکت کرده اید را هم لیست کنید. در این میان با لیست کردن این موارد ممکن است فعالیت هایی که مربوط به اهداف شغلی تان است، را نیز پیدا کنید و با شرکت در آنها مهارت هایی را کسب نمایید که نقش حیاتی در شغل آینده ی تان  بازی کنند. همچنین، می توانید از این اطلاعات جدید در رزومه ی تان، در مصاحبه ی کاری، یا حتی زمانیکه برای دانشگاهی درخواست می دهید، استفاده کنید.

نتایج خودشناسی

قسمت بعدی کاربرگ باید مربوط به " نتایج خودشناسی تان" باشد . اگر در حال کار با مشاور شغلی یا متخصص در این زمینه باشید یعنی کسی که بتواند در زمینه ی جزئیات مربوط به خودشناسی که به منظور کمک در گردآوری اطلاعاتی درباره ی خودتان است، را تسهیل می کند، به راحتی می توانید نتایج حاصل از مرحله ی خودشناسی را در این کاربرگ یادداشت کنید. جزئیات این کاربرگ می تواند شامل شغل هایی باشد که به شما در طول این مراحل پیشنهاد شده اند. یا حتی ممکن است بخواهید که ابتدا اطلاعاتی را که گردآوری نمایید و پس از بررسی مشاغل مربوطه به سراغ یاداشت هایتان بیایید و جزئیات بیشتری برای آنها ثبت کنید.  

پس از اتمام مرحله ی اکتشاف مشاغل، ممکن است در بعضی از بخش های این فرایند، گزینه های چندتایی را به یک گزینه محدود کنید. در واقع این موضوع یکی از دلایلی است که باید برای آن برنامه ریزی کنید. حتی ممکن است مجبور به کار در دو شغل شوید، یک شغل برای هدف کوتاه مدتتان و یکی هم برای رسیدن به هدف بلند مدتتان باشد. برای مثال، شما می توانید تصور کنید که در کوتاه مدت یک کمک پرستار شوید، و بعد از اینکه تجاربی را کسب کردید، برای اینکه یک پرستار دارای پروانه ی رسمی شوید، در دانشکده ای ثبت نام نمایید.

اهداف بلند مدت و کوتاه مدت

قسمت بعدی باید مکانی باشد که بتوانید اهداف مربوط به شغل و آموزش هایتان را در آن ثبت کنید. این اهداف باید شامل مواردی باشد که شما را به آنچه که درباره آینده ی شغلیتان در نظر دارید برساند. یا ممکن است شما را به یکی از هدف های میانی برساند مثل آموزش های آکادمیک لازم برای رسیدن به هدف اصلی شغلیتان باشد. در این فرایند باید اهداف کوتاه مدت داشته باشید. اهداف کوتاه مدت می توانند به اندازه یکسال یا حتی کمتر از آن باشند. در مقابل اهداف کوتاه مدت، اهداف بلند قرار دارند که می تواند به اندازه پنج سال یا کمتر باشد. البته می توانید میزان مورد انتظار پیشرفت در یک یا دو سال از این برنامه ی پنج ساله را نیز تفکیک و پیش بینی نمایید. در واقع این بخش بندی اهداف و شکستن آنها به هدف های کوچک تر، باعث می شود که شما برنامه ی تان را آسانتر و راحت تر دنبال کنید.

به عنوان نمونه اگر هدف بلند مدتتان تبدیل شدن به یک مشاور حقوقی باشد ممکن است موارد زیر را در لیست خود وارد کرده باشید:

  • سال اول : تکمیل درجه ی لیسانس( 12 امتیاز برای زمانیکه که فارغ التحصیل می شوم )، درخواست برای دانشکده ی حقوق و رسیدن به جایی که من را در دانشکده ی حقوق بپذیرند.
  • سال دوم تا چهارم: رفتن به دانشکده ی حقوق، سخت درس خواندن و بدست آوردن نمره های خوب، فارغ التحصیل شدن از دانشکده ی حقوق با پیشنهاد های زیاد شغلی.
  • سال پنجم : شروع کار در یک شرکت حقوقی.

موانع موجود در رسیدن به اهداف

در هنگام تلاش برای رسیدن به اهداف، ممکن است با موانعی روبه رو شوید. در این حین باید برای رسیدن سریع تر به آنها مسیرهایی را پیدا کنید. در این قسمت از برنامه ی اجرایی، می توانید هر چیزی که ممکن است در این راه به شما کمک کند، را لیست نمایید.  سپس راه حل هایی که می توانید برای غلبه بر آنها، به کار ببرید را در لیست خود یادداشت کنید.

مثلا ممکن است وظیفه ی مراقبت از فرزندان یا والدین سالخورده ی تان را بر عهده داشته باشید، که این موضوع  می تواند در مسیر تکمیل تحصیلاتتان مشکلاتی را ایجاد نماید. در این حالت باید از همسر یا دیگر خویشاوندان برای رفع این موانع کمک بگیرید. یا حتی می توانید روزها و ساعات خاصی را صرفا برای مراقبت از فرزندان یا والدین تان اختصاص دهید.

در راه صحیحی هستید

برنامه ی اجرایی شغلی که با دقت ایجاد شده است به شما در این مسیر اثبات خواهد کرد که چه ابزار فوق العاده مفیدی بوده است. در واقع از طریق فرایند برنامه ی اجرایی به دقت در این مسیر هدایت می شوید که پایان آن رسیدن به جایگاه مناسب در شغل مد نظرتان است. اهداف و برنامه ای را مشخص کنید که نشان دهد برای رسیدن به آنچه که می خواهید باشید، چه چیزی هایی را نیاز دارید تا به صورت تضمینی به مقصد و سرنوشتی که انتظار دارید برسید.  

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی