هنگامی که در کار دچار اشتباهی می شوید، چه کارهایی باید انجام دهید

نوشته شده توسط

باجاب

هنگامی که در کار دچار اشتباهی می شوید، چه کارهایی باید انجام دهید

هر کسی ممکن است دچار اشتباه شود. اغلب اشتباهات به گونه ای است که امکان اصلاح آن وجود دارد و یا حتی اگر نتوانید آن را اصلاح کنید، می توانید با فراموش کردن همه چیز، از جای خود حرکت کنید و به مسیر خود ادامه دهید. به هر حال، اشتباه در کار، موضوع خیلی جدی است. انجام برخی از اشتباهات می تواند تاثیر منفی بر روی کارفرمایتان بگذارد. یا ممکن است به رابطه تان با مشتری آسیب بزند، که این هم می تواند باعث مشکلاتی از جمله بحث های حقوقی شود که در نهایت باعث تخریب اعتبار شما در نزد آنها خواهد شد که این نیز بازده و عملکرد نهایی شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و خروجی کار شما را کم خواهد کرد. برطرف کردن یک اشتباه در برخی از موارد صرفا یک امر اختیاری نیست و شما باید در مسیر رفع آن گام برداید. حتی در برخی ازموقعیت هایی که مرتکب اشتباهی می شوید، ادامه کارتان، به عکس العملی که برای رفع آن اشتباه انجام می دهید ربط پیدا می کند. در ادامه آنچه که می تواند پس از یک اشتباه، خطر از دست دادن کارتان را کاهش دهد، بررسی می شود.

خطا و اشتباهتان را بپذیرید

به محض اینکه از خطایتان مطلع شدید، فورا به رئیستان اطلاع دهید. البته صرفا در مواردی که خطای کوچکی انجام داده اید که به کسی ضرری نرسانده است یا حتی می توانید آن خطا را قبل از اینکه بر دیگران تاثیری داشته باشد، اصلاح کنید، می توانید آن را به رئیستان اطلاع ندهید. در غیراینصورت هرگز سعی نکنید که اشتباهتان را پنهان کنید. در واقع با این کار قبل از اینکه اشتباهتان تاثیرات خیلی بدتری در مجموعه بگذارد، آن را تمام می کنید در غیر این صورت حتی ممکن است دیگران شما را به عنوان کسی که درلاک دفاعی فرو رفته است و در حال توجیه عملکرد نادرست خود است، متهم کنند. صداقت یکی از جنبه های حرفه ای بودن است که برای بسیاری از کارفرمایان ارزش بسیار زیادی دارد.

استخدام سیرجان

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام سیرجان

برنامه ای برای اصلاح اشتباهتان به رئیستان بدهید

پس از اعلام مشکل به رئیستان، سعی کنید برنامه ای زمانبدی شده همراه با راه حل مناسب نیز به رئیس ارائه دهید و آنچه را که برای رفع مشکل مربوطه نیاز دارید به او اعلام کنید. احتمالا قبل از اینکه بخواهید با مدیرتان در میان بگذارید زمان کافی برای برنامه ریزی خواهید داشت، اما اگر به هر دلیلی نتوانید راه حلی پیدا یا برنامه ی مشخصی ارائه کنید، این به این معنا نیست که فرصت را از دست داده اید. در این شرایط باید به او اطمینان دهید که در حال کار روی پیدا کردن یک راه حل هستید .

در اغلب موارد، شما خواهید توانست که راه حلی را پیدا کنید. در زمان ارائه ی برنامه باید درباره ی افکارتان  و چیز هایی که باید انجام دهید و انتظاراتی را که از آن راه حل دارید را کاملا روشن برای رئیستان عنوان کنید. با رئیستان صحبت هایی درباره ی اینکه چه مدت زمانی برای اجرا و تکمیل این کار لازم است و حتی درباره ی مسائل مالی این راه حل اطلاعات لازم را به او ارائه نمایید. همیشه سعی کنید که برنامه ی دومی نیز داشته باشید تا درصورتی که رئیستان برنامه ی اول را رد کرد، از آن استفاده کنید. قطعا و هرگز انجام یک اشتباه چیز خوبی نیست، اما اتفاقی بوده که افتاده و پس از ارتکاب اشتباه باید فرصت بوجود آمده را برای نشان دادن مهارت های حل مساله تان غنیمت بشمارید.

 

انگشتتان را به سمت دیگری نگیرید

در محیطی هایی که به صورت گروهی کارها انجام می شود، هنگامیکه اشتباهی رخ می دهد می توان از شانس مقصر کردن دیگران در اشتباه رخ داده استفاده کرد. این در حالی است که در این شرایط افراد برای حفظ آبرو و شهرت خود در محیط کار و موفق نشان دادن خود هیجان زده هستند و به شدت از قبول اشتباهاتشان گریزانند. در این شرایط بسیار سخت است که به کسی بفهمانید اشتباهی را انجام داده است.

متاسفانه، واقعیت این است که ممکن است نتوانید به آن شخص بقولانید که اشتباه کرده است. و یا حتی ممکن است که بعضی ها بگویند "این اشتباه من نبوده است" . و این موضوع باعث می شود که نتوانید انگشتتان را به سمت دیگری بگیرید، حتی اگر سهمی در قبول مسئولیت انجام آن اشتباه داشته باشند. پس هرفردی مسئول فعالیت های خودش است و قبل از اینکه دیگری را نیز مسول مشکلی معرفی نمایید خوب فکر کنید که آیا می توانید این موضوع را اثبات کنید. اگر نمی توانید این موضوع را ثابت کنید با اشاره به دیگران، وضعیت را بحرانی تر نکنید.

 

عذر خواهی کنید، اما خودتان را سرزنش نکنید

تفاوت بزرگی بین پذیرفتن مسئولیت و سرزنش خود وجود دارد. اشتباه خودتان را بپذیرید اما خودتان را برای انجام آن، مخصوصا در یک جمع سرزنش نکنید. اگر به اشتباهتان زیاد تاکید کنید، قطعا این موضوع در ذهن دیگران بیشتر باقی خواهد ماند .

قطعا می خواهید رئیستان بر روی فعالیت های موفقیت آمیزی که بعد از اشتباهتان انجام داده اید، توجه کند. به هر حال، مواظب حرف زدن و رفتارتان باشید که مانند شیپور عمل می کند. پس از یک اشتباه به کار هایی که برای رفع آن انجام داده اید اشاره کنید و به گونه ای افتخار آمیز رفتار کنید که افراد به اشتباه اصلی تان توجه نکنند. با این کار باقی مانده ساعات روزتان را نیز با بهره وری بالایی می توانید کار کنید که این نیز در حفظ موقعیت شما در محیط کار کمک خواهد کرد.

 

تا حد امکان اشتباهتان را در زمان خودش اصلاح کنید

اگر قرارداد شما به گونه ای است که اضافه کاری دریافت نمی کنید، زود به سرکارتان بروید، و بیشتر در محیط کارتان بمانید و حتی ساعت استراحت و نهارتان را روی میزتان بگذرانید. این روند را تا وقتی که اشتباهتان اصلاح شود، ادامه دهید. اما اگر در قرارداد کارتان، دریافت حقوق برای ساعات اضافه کار برای شما منظور شده است، هرگز ساعات کارتان را افزایش ندهید یعنی بیش از 40 ساعت در هفته کار نکنید چرا که رئیستان باید به شما پولی برای ساعات اضافه کاری بدهد که این حدود 1.4 برابر میزان پرداختی دستمزد شما در ساعات کاری است. در این شرایط ممکن است کارفرما به صورت یکطرفه بسیاری از ساعات اضافه کار شما را نادیده بگیرید که این باعث بحرانی تر شدن موضوع خواهد شد. در واقع با ایجاد رویه ای در شرکت است که مدیر برای برخی از ساعت ها به شما حقوق اضافه کاری را نمی دهد ممکن است در شرایط دیگری اختلاف های جدیدی ایجاد شود. پس اگر مایل اید که ساعات کاریتان را افزایش دهید حتما به رئیستان بگویید و از او اجازه بگیرید .

   

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی