آشنایی با مشاغل آموزشی

نوشته شده توسط

باجاب

آشنایی با مشاغل آموزشی

امروزه مشاغل آموزشی، بستر مناسب برای تربیت نیروهای انسانی توانمند و کارآمد را در اختیار سازمان ها و واحدهای صنعتی و تولیدی قرار می دهد. بدون تردید، برای ارتقای بهره وری، عقب نماندن از قافله رقبا و رسیدن به جاده پیشرفت و موفقیت در عرصه کسب و کار، آموزش، پرورش و تربیت کارکنان، یک راهکار مطلوب و مثمر ثمر محسوب می شود.

گفتنی است که یکی از روش های کاربردی و تاثیر گذار برای دستیابی به این مهم، داشتن برنامه های آموزشی می باشد. بدون اغراق، از جمله هدف های مهم و حائز اهمیت بسیاری از کشور ها، رسیدن به رشد و شکوفایی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و خصوصاً اقتصادی می باشد. برای جامه عمل پوشاندن به این اهداف، استفاده از فناوری های روز و تکنیک های جدید، در قالب مشاغل آموزشی نقش برجسته و پر رنگی ایفا می نماید. بر همین اساس، یکی از ابزارهای کاربردی و راهگشا برای رشد و توسعه در هر جامعه ای، داشتن برنامه ریزی مناسب آموزش و پرورش صحیح نیروی انسانی به شمار می رود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در پرتو وجود مشاغل آموزشی، قابلیت انتقال توانایی و مهارت های مختلف، فنون و تجربه، به نحو مطلوب امکان پذیر می گردد. ناگفته نماند که با گذشت زمان و تحولات و تغییرات ایجاد شده در مقوله آموزش، شیوه ها و روش های انتقال مفاهیم آموزشی نیز تغییرات گسترده ای را به خود دیده است. شایان ذکر است که امروزه یکی از شاخص های مهم و حائز اهمیت برای توسعه و پیشرفت هر جامعه ای، نهادینه شدن و برخورداری از مسائل آموزشی هدفمند و نهادمند به شمار می رود. بر این اساس، توجه و معطوف شدن جوامع بر روی برنامه های آموزشی و اهمیت آن در جوامع مختل، بستر مناسب برای ایجاد مشاغل حوزه آموزش یا مشاغل آموزشی را فراهم آورده است.

استخدام مشاغل آموزشی

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مشاغل آموزشی

اهمیت و ضرورت وجود مشاغل آموزشی

امروزه در پرتو رشد تکنولوژی و فناوری و به تبع آن، ایجاد صنایع بزرگ و حیاتی در اقتصاد یک کشور، مشاغل گسترده ای حول موضوع آموزش به وجود آمده است. از سوی دیگر، در کشورهای توسعه یافته اعتقاد بر این است که توجه نمودن و هزینه کردن برای مقوله های آموزشی و ایجاد مشاغل آموزشی، نه تنها هزینه بر نبوده، بلکه یک سرمایه گذاری مثمر ثمر و مطلوب به شمار می رود. توجه بسیاری از شرکت ها و واحدهای صنعتی و تولیدی به مشاغل آموزشی، علاوه بر توسعه بیش از پیش این نهادها، موجبات برخورداری از یک تجارت پر سود و پر رونق را برای متولیان و صاحبان این حوزه ها فراهم ساخته است. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که یکی از گزینه های مهم و مؤثر برای استخدام در هر شغلی، بهره مندی از مهارت و توانایی می باشد. به همین جهت، یک راهکار مؤثر و تاثیر گذار برای رسیدن به مرز مهارت و توانمندی، آموزش دیدن محسوب می شود. از سوی دیگر، برای کسب مهارت های لازم برای خلاقیت و نوآوری، بر روی مشاغل آموزشی می توان حساب ویژه ای باز نمود. بدون تردید، از نقش و اهمیت مقوله آموزش در دگرگونی و تغییر آینده یک شخص نمی توان غافل شد. در پرتو وجود برنامه های آموزشی مفید و کاربردی زمینه مناسب، برای کشف استعدادها و توانایی های فرد محقق می شود. ناگفته نماند که برای حرکت انسان ها به سمت هدف و قرار گرفتن در یک مسیر سازنده و مؤثر، برنامه های آموزشی نقش پر اهمیت و بسزایی بر عهده دارند. برای رسیدن به مرز مهارت و توانمندی، یادگیری، عنصر مهم و کلیدی محسوب می شود. در این میان، برنامه های آموزشی و خصوصاً مشاغل آموزشی، افراد را به سمت و سوی کسب مهارت و ارتقای توانایی های خود سوق می دهد.

اهمیت و ضرورت وجود مشاغل آموزشی

نقش مشاغل آموزشی در توسعه نیروی انسانی

بدون اغراق، برخورداری از نیروی انسانی، به ویژه نیروی انسانی متبحر و متخصص، از جمله فاکتورهای مهم و تاثیر گذار برای رشد و توسعه به شمار می رود. گفتنی است که وجود نیروی انسانی با مهارت و متخصص در پرتو وجود مشاغل آموزشی، علاوه بر افزایش میزان بهره وری و بازده کاری، یکی از پارامترهای تاثیر گذار و حائز اهمیت برای سوق پیدا کردن به سمت توسعه و شکوفایی اقتصادی قلمداد می گردد. بر همین اساس، امروزه بسیاری از جوامع به منظور دستیابی به مؤلفه های پیشرفت و توسعه، برنامه های آموزشی کاربردی و کارآمد را برای تربیت نیروهای انسانی مستعد و در ابعاد مختلف، در دستور کار قرار می دهند. در این میان، مشاغل آموزشی با انتقال دانش و تخصص روز به نیروها، گام بلند و مؤثری در مسیر رسیدن به توسعه و پیشرفت در جوامع مختلف بر می دارد. شایان ذکر است که مشاغل آموزشی در عمل به وسیله کارشناسان و مسؤولان واجد شرایط و در پرتو سال ها پژوهش و مطالعه در این زمینه، نقش بسزایی را در افزایش بهره وری و راندمان نیروها عهده دار می باشند. ناگفته نماند که متخصصان و کارشناسان مشاغل آموزشی، ضمن شناخت کافی از رویکردهای نوین آموزشی، به وسیله شیوه ها و روش های در دسترس و کاربردی، درصدد فراگیری آموزش های لازم به نیروها بر می آیند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که یکی از مفاهیم و مسائل حائز اهمیت در مشاغل آموزشی، آموزش موضوعات و مسائل تکنولوژی و فناوری های روز دنیا به شمار می رود. بدون تردید، همسو شدن با موازین تکنولوژی و همگام شدن با فناوری های مدرن و پیشرفته روز، در افزایش سطح رفاهی و کیفی زندگی مردم، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. بر همین اساس، مشاغل آموزشی، زمینه ساز ارتقا و بهبود کیفیت زندگی افراد یک جامعه می شوند.

نقش مشاغل آموزشی در توسعه نیروی انسانی

نگاهی به حیطه بندی شغلی حوزه مشاغل آموزشی

یکی از حیطه های بسیار مهم در مقوله مشاغل آموزشی، کارشناس آموزشی به شمار می رود. به طور کلی، کارشناس آموزش، شخصی است که ضمن ارزیابی علمی نیازهای آموزشی، شناسایی افراد فعال در یک حوزه خاص را در دستور کار قرار می دهد. شایان ذکر است که کارشناسان آموزشی پس از شناسایی نیازها، رویه و رویکرد آموزشی متعادل و مناسب را مورد استفاده قرار می دهند. بر این اساس، از وظایف مهم این دسته از افراد می توان به همکاری و تعامل با نهادهای آموزشی، متناسب با نوع نیاز نیروها، اشاره نمود. گفتنی که امروزه ردپای کارشناسان آموزش، در محیط های آموزشی نظیر دانشگاه ها، مدارس، سازمان های آموزشی و نهادها، به نحو ملموس و مشهود به چشم می خورد. مدیر امور آموزشی، از دیگر حوزه های مشاغل آموزشی محسوب شده که نظارت بر روی طراحی و اجرای فرآیندهای آموزشی، در طول یک دوره معین را بر عهده دارد. همچنین تحلیل نیازهای آموزشی و مشخص نمودن سیاست های کلی آموزشی یک مجموعه، از دیگر وظایف مهم مدیر امور آموزشی به شمار می آید. ناگفته نماند که مدیر امور آموزشی، مسؤول محوری و اصلی قسمت آموزش تلقی می شود. به همین جهت، همه فرآیندهای آموزشی برای وارد شدن به فاز اجرایی، باید به تایید این نهاد رسیده باشد. از دیگر حوزه های مهم مشاغل آموزشی، می توان به ارائه دهندگان آموزشی، اشاره کرد. در واقع، ارائه دهندگان آموزشی، فرد یا افرادی را در بر می گیرد که در پرتو استفاده از ابزارها و روش های به روز آموزشی، درصدد منتقل ساختن مفاهیم مورد نظر بر می آیند. مدرس زبان انگلیسی، مدرس موسیقی، مدرس دانشگاه و معلم، نمونه ای از ارائه دهندگان آموزشی تلقی می گردند. لازم به ذکر است که کارشناس آموزشی و فرهنگی و کارشناس تکنولوژی آموزشی، از دیگر حیطه های مهم مشاغل آموزشی به حساب می آیند.

نگاهی به حیطه بندی شغلی حوزه مشاغل آموزشی

بررسی وضعیت استخدام مشاغل آموزشی

بدون تردید، یکی از مؤلفه های مؤثر تاثیر گذار و حائز اهمیت برای استخدام در هر شغلی، برخورداری از مهارت و توانایی می باشد. مشاغل آموزشی هم از این قاعده تبعیت نموده و به منظور استخدام در این مقوله، مهارت و توانایی مورد نظر واقع می شود. شایان ذکر است که برای در اختیار گرفتن تصدی شغل مدیر آموزش یا کارشناس امور آموزشی، برخورداری از تحصیلات عالیه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، ضرورت و اهمیت پیدا می کند. در این میان، فارغ التحصیلان رشته های علوم تربیتی هم می توانند در این زمینه اقدام نمایند. به طور کلی، از لحاظ وضعیت استخدام در حوزه های مشاغل آموزشی باید خاطر نشان نمود که چشم اندازی مثبت و مطلوبی برای اشتغال فارغ التحصیلان این حوزه ها، برآورد می گردد. از سوی دیگر، خصوصاً در سال های اخیر مدیران و مسؤولان به سبب اهمیت و نقش آموزش در توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور، بیش از پیش بر روی این مقوله معطوف و متمرکز شده اند. بر همین اساس، می توان ابراز نمود که وضعیت اشتغال دانش آموختگان این حوزه ها، از وضعیت مطلوب و مناسبی برخوردار می باشد. از لحاظ درآمد و میزان دستمزد نیز باید ابراز کرد که به علت مشغول بودن بسیاری از فارغ التحصیلان در عرصه های مختلف دولتی، حقوق و مزایای آنها بر اساس قانون جامع مدیریت خدمات کشوری محاسبه و پرداخت می گردد. از طرف دیگر، فعالان در بخش های خصوصی، همانند سایر بخش های خصوصی، برای در اختیار گرفتن جایگاه شغلی بهتر و بالاتر، باید از تجربه، تخصص و مهارت لازم و کافی بهره مند باشند. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، میزان قابل توجهی از بودجه های کلی را برای مقوله آموزش و علی الخصوص مشاغل آموزشی، در نظر می گیرند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی