چگونه توصیف شغلی ، برای یافتن کارمندان خوب ایجاد کنیم

نوشته شده توسط

سارا عیوضی

چگونه توصیف شغلی ، برای یافتن کارمندان خوب ایجاد کنیم

ایجاد توصیف شغلی خوب برای متمایز کردن آگهی شما در بین هزاران آگهی برای افراد جویای کار، بسیار حائز اهمیت است. این کار، اولین گام برای معرفی شرکت شما و یافتن شخص مناسب برای استخدام است.

مهم ترین نکته در ایجاد یک توصیف شغلی مناسب، ایجاد تعادل در ارائه جزئیات شغل مربوطه به گونه ای که افراد جویای کار شرکت شما و کاری که باید انجام شود را درک نمایند. یافته ها نشان می دهد که یک توصیف شغلی در حدود 700 تا 2000 کاراکتر می تواند 30 درصد موثر تر باشد.

در ادامه نکاتی که باید در یک توصیف شغلی خوب ذکر شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استخدام کارمند کامپیوتر در ایلام

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام کارمند کامپیوتر در ایلام

 

توصیف شغلی چیست؟

توصیف شغلی به صورت خلاصه، وظایف اصلی، فعالیت‌ها ومهارت‌های لازم را نشان می دهد. همچنین نوع کاری را که توسط شرکت شما انجام می شود را توصیف می کند.

توصیف شغلی باید شامل اطلاعات اولیه درباره شرکت، ماموریت شرکت، فرهنگ سازمانی و هر نوع مزایایی که برای کارمندان فراهم می‌کند، باشد. این توصیف همچنین می تواند شامل موقعیت شغل مربوطه در چارت سازمانی به همراه حدود حقوق پرداختی باشد.

 

افراد جویای کار با مطالعه ی این توصیف باید متوجه شوند که صلاحیت لازم برای اشغال شغل مربوطه را دارند یا نه.

 

عنوان شغل

عناوین شغلی که به آنها نیاز دارید را مشخص کنید. از عناوین شغلی کلی بپرهیزد و تا حد ممکن از کلماتی استفاده کنید که به صورت دقیق شغل مربوطه را از دیگر شغل های مشابه، متمایز کند.

ممکن است در شرکت یا سازمان شما، شغل مربوطه دارای عنوانی باشد که برای دیگران گیج کننده باشد. پس سعی کنید عنوانی را انتخاب کنید که برای همگان مشخص باشد. به جای کلمه ای مانند "کارمند سطح ششم" از کلمه های معمول تری مانند "کارمند ارشد" استفاده کنید.

 

خلاصه شغل

با یک چکیده جالب شروع کنید. این خلاصه باید یک دید کلی از شرکت و انتظارات شما برای این موقعیت شغلی را ارائه کند.

سعی کنید خواننده تان را با جزئیاتی که شرکت شما را از دیگران متمایز می کند، آشنا کنید. این خلاصه، مقدمه‌ای بر معرفی شرکت و برندتان است. سعی کنید اطلاعاتی را درباره شرکت خود ارائه دهید که خوانند متوجه شود که چرا باید برای کار شما درخواست ارسال کند.

محل کار را به صورت دقیق ذکر کنید و از ابزارهای مناسب برای نشان دادن آن نقطه استفاده نمایید. این کار باعث خواهد شد که در نتایج جستوجو جایگاه بهتری داشته باشید.

 

وظایف و مسولیت ها

مسئولیت‌های اصلی شغل مربوطه  را تعیین نمایید. دقت کنید که لیست مسئولیت‌های شغل مربوطه در عین حال که با جزئیات است، اما باید تا حد ممکن خلاصه باشد. در این لیست بر روی مسولیت هایی که برای شرکت شما بسیار با اهمیت است تاکید کنید. مثلا اگر شما در حال استخدام مدیر روابط عمومی هستید، حتما ذکر نمایید که در این شغل نیازمند تخصص کافی در زمینه ی رسانه های اجتماعی است به گونه ای که فرد مربوطه بتواند به گونه ای موثر به نشر رویداد و اتفاق ها نماید. حتما جزئیات اینچنینی را در نظر بگیرید تا افرادی برای آن نامزد شوند که واجد شرایط مورد نظر باشند.

فعالیت‌ها و کارهای روزمره ای که فرد در آن شغل باید انجام دهد را مشخص کنید. با این کار فرد با  محیط کار و فعالیت‌هایی که هر روز در معرض آن قرار می‌گیرد آشنا تر می شود و می تواند به درستی تصمیم بگیرد.

جایگاه شغل مربوطه در چارت سازمانی شرکت یا سازمان را مشخص نمایید. با این کار به افراد جویای کار دید شفاف تر و کلی تری از کاری که باید انجام دهد و نقشی که در کسب و کار شما دارند، ارائه می کنید.

 

صلاحیت ها و مهارت های لازم

صلاحیت ها و مهارت های لازم شامل فهرستی از موارد سخت و نرم می شوند. قسمت مهارت های سخت شامل، آموزش های لازم، تجربه های شغلی، گواهینامه ها و مهارت های فنی مورد نیاز برای شغل مربوطه می شود. مهارت های نرم افزاری مانند ارتباط با دیگران، حل مسئله و ویژگی های شخصیتی را که برای شغل لازم است را عنوان نمایید.

مانند دیگر بخش ها توجه به کوتاهی محتوا نمایید. البته ممکن است در این مسیر وسوسه شوید که لیستی از مواردی که برای استخدام یک فرد ایده آل لازم است را درخواست نمایید، اما این کار ممکن است افراد مناسب را از درخواست برای کار شما منصرف کند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی