توصیف تجربه های شغلی

نوشته شده توسط

باجاب

توصیف تجربه های شغلی

یکی از دشوار ترین بخش های نوشتن یک رزومه، توصیف کار یا شغل، پروژه و تجربه های مرتبط با آن است. تمام توصیفات شما از سابقه و پیشینه ی کاری تان باید واضح، شفاف و مختصر باشد. یک کارفرمای استخدام بعد از خواندن روزمه ی شما دقیقا می داند که شما چه توانایی هایی داشته و دارید و چه مسئولیت هایی در گذشته بر عهده ی شما بوده است و چه دست آورد هایی داشته اید.

در این بخش ما چند راه کار به شما پیشنهاد می کنیم که به شما کمک می کند که بتوانید یک رزومه ی مختصر، شفاف و خوب بنویسید.
1-در بیان کردن هر آیتم اسم مکان یا محل انجام کار، تاریخ و عنوان شغل را به صراحت بیان کنید. تجربیات خود را به ترتیب از مهم ترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید.
2-مسئولیت های خود را باعبارات کوتاه و مختصر ولی با استفاده از افعال قوی توصیف کنید. سعی کنید بر روی مسئولیت هایی متمرکز شوید که با زمینه ی فعالیت شما بیشترین ارتباط و نزدیکی را داشته باشد. تا جایی که می توانید از لغات کلیدی مرتبط با شغل و صنعت خود استفاده کنید. به کارفرمایان ثابت کنید که این شغل دقیقا برای شما ساخته شده است و شما بهترین فرد برای پر کردن این پست هستید.
3-از به کار بردن ضمیر من جدا خودداری کنید.
4-در مواقع لزوم توانایی های خود را به صورت کمی بیان کنید. برای این کار شما می توانید از آ»ار، اعدادف درصد، مقادیر دلار و ... استفاده کنید.
دقت کنید که برای نوشتن اعداد کمتر از ده باید از شکل حروفی اعداد استفاده کنید و برای نوشتن اعداد از ده به بالا مباید از نماد عددی آن ها استفاده کنید.
از خلاصه کردن بیش از حد مسئولیت ها و فعالیت هایی را که قبلا انجام داده اید خودداری کنید.
5-توصیف خود را در سه یا چهار کلمه و نکته ی مهم خلاصه کنید.
بازاریابی تجربه ی بین المللی:
مطالعه، کار کردن و کار های داوطلبانه به یک دانش آموز این اجازه را می دهد که بسیاری از مهارت های خود را بهبود ببخشد و آن ها را اصلاح کند. این مهارت ها شامل موارد زیر می شوند:
تطبیق پذیری:
تطبیق پذیری به فرهنگ ، زبان ، ارزش ها ، رسوم، واحد پول ، تجارت ، قوانین ، سنت ها و مواردی از این دست بستگی دارد. شما احتمالا توانایی ایجاد دوستی ها و روابط جدید را در خود دارید. سعی کنید از محیط های منفی دوری کنید.
مهارت ارتباط:
این بخش شامل مواردی چون صحبت کردن، آشنایی با زبان نوشتاری و گفتاری و رفتار های غیر کلامی مثل زبان بدن می شود. شما به احتمال زیاد در برقراری ارتباط با دیگران وابسته به غریزه و قدرت درک و فهم خود هستید. بنابراین قدرت ارتباط بین فردی و میزان آگاهی جهانی و فرهنگی خود را افزایش دهید.
تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله:
زمانی که شما در خارج از کشور و یا به طور کلی در جایی قرار دارید که مقداری با آن بیگانه هستید ممکن است با وضعیتی روبرو شوید و در شرایطی قرار بگیرید که پاسخ روشنی برای ان ندارید و برای شما کمی مبهم است. در چنین شرایطی شما باید از تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله، مهارت های منطقی و خلاقیت خود استفاده کنید تا بتوانید راه حل مناسب را پیدا کنید.
از دیگر مهارت هایی که به شما کمک می کند تا توانایی های خود را بهبود ببخشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استقلال، مدیریت زمان ، مدیر مالی، اعتماد به نفس ، ابتکار عمل ، آگاهی جهانی ، مسائل فرهنگی ، مهارت های بین فردی و شبکه ای.
 
برای بیان مهارت هایی که در بالا گفته شد شما نیاز به استفاده از افعال مشحصی در جملات خود دارید. از جمله ی این افعال می توانید به موارد زیر اشاره کنید:
تطبیق یافتن ، به دست آوردن ، ساختن، همکاری کردن، گسترش دادن ، تبدیل کردن ، پرورش دادن، اجرا کردن ، بهبود بخشیدن ، زندگی کردن ، مدیریت کردن ، سازمان دهی کردن ، غلبه کردن ، تمرین کردن ، تشخیص دادن ، تقدیم کردن ، شناسایی کردن ، اشتراک گذاشتن ، سفر کردن، ترجمه کردن ، بازدید کردن.
حال برای نوشتن یک رزمه ی خلاقانه چه باید کرد. چند نکته ی ساده وجود دارد که با رعایت کردن آن ها می توانید رزومه ی خود را خلاقانه کنید.
1-از فونت ها و رنگ های مختلف استفاده کنید. از موارد عینی دیگر نیز می توان استفاده کرد تا رزومه از حالت عادی و ساده خارج شود و منحصر به فرد و خاص جلوه کند و مهارت های و توانایی های شما را به خوبی بازتاب دهد.
2-از ستون ها و جدول ها در رزومه ی خود استفاده کنید. این کار باعث می شود که نکات مهم رزومه ی شما نمود بیشتری پیدا کنند و بیشتر دیده شوند. همچنین این کار باعث انعطاف پذیری بیشتری در رزومه ی شما می شود. علاوه بر مواردی که گفته شد، این کار باعث می شود که شما بتوانید موارد بسیاری را در یک صفحه جا بدهید و از طولانی و خسته کننده شدن رزومه ی شما جلوگیری می کند.
3-علاوه بر طراحی خوب یک رزومه شما باید به خلاقیت محتوای آن نیز توجه داشته باشید. از آیتم های استفاده کنید که که مهارت های شما را به خوبی بازتاب دهد از جمله: پروژه های آکادمیک، تحقیقات، کارهای آزاد و انجمن های حرفه ای. شخصیت خودتان را با استفاده از نوشتن عادت های خاص، مهارت زبان انگلیسی، سفر کردن، اهداف و ... نشان دهید.
4-از فرمت پی دی اف و فرمت هایی که تغییر وضعیت نمی دهند استفاده کنید و چند کپی از آن را با خود داشته باشید.
5-یک رزومه ی خلاقانه، برای هر شرکت و هر جایی مناسب نیست. اگر شما در زمینه های محافظه کارانه و سنتی فعالت می کنید و یا این که شرکتی که برای آن ها رزومه می فرستید یک شرکت با بافت و ساختار سنتی است، رزومه ی خلاقانه نمی توانید تاثیر چشم گیری در استخدام و قبولی شما داشته باشد.
6-حساب لینکدین خود را بسازید و آن را گسترش دهید. لینک رزومه ی خود را در آن قرار دهید تا با استفاده از آن مهارت ها و توانیی های خود را به افراد بیشتری در جهان بشناسانید.
7- رزومه ی خود را با استفاده از یک تم، کارت ویزیت و یک جعبه ی و پاکت مناسب تبدیل به یک برند کنید.

باید دقت داشت که مدیران توجه زیادی به وقت خود دارند و رزومه نباید به گونه ای باشد که وقت زیادی از آن ها را اشغال کند. بنابریان اصل مختصر نویسی که در ابتدای مقاله گفته شد باید مورد توجه قرار گیرد اما مختصر نویسی به این معنا نیست که نسبت به اصل کار یعنی نوشتن مهرات ها و توانیی های خود بی توجه باشیم. مدیران بیشتر به مواردی توجه دارند که در کوتاه ترین زمان بیشترین بازده را با خود داشته باشند. در تعریف علمی و اصطلاحی به این مبحث مبحث کیفیت گفته می شود. که در مقاله های آینده بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی