چگونگی تغییر زمینه شغلی موفق

نوشته شده توسط

باجاب

چگونگی تغییر زمینه شغلی موفق

تغییر شغل معمولا به معنی سرمایه گذاری در زمان و پول است. این کار مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری نیازمند کسب اطلاعات قبل از انجام آن است. در ادامه گام های مقدماتی برای تغییر شغل ارائه می شود.

1. تصمیم گیری درباره اینکه آیا تغییر شغل لازم است.

قبل از اقدام به تغییر شغل، باید خوب فکر کنید که آیا واقعا به تغییر شغل نیاز دارید. ممکن است فقط نیاز به پیدا کردن شغل جدیدی داشته باشید. هر چند این کار نیز ساده نیست، اما این کار، ساده تر از تغییر کلی شغلتان از یک زمینه به زمینه ای دیگری خواهد بود.

استخدام مشاغل حسابداری

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

استخدام مشاغل حسابداری

2.خود را بشناسید.

اگر در نهایت به این نتیجه رسیده باشید که باید شغل خود را عوض کنید باید ابتدا ارزش‌ها، مهارت‌ها، شخصیت و علایق خود را با استفاده از روش های خودشناسی ارزیابی کنید. روش های خودشناسی برای تهیه لیستی از مشاغل مناسب، بر اساس پاسخ های شما به مجموعه ای سوالات، استفاده می شوند. در این زمینه برخی از افراد تصمیم به کمک از مشاوران شغلی و حرفه‌ای می نمایند اما بسیاری دیگر از افراد از تست‌های شغلی که به رایگان در وب در دسترس هستند، استفاده می کنند.

 

۳. لیستی از مشاغل را برای جستوجو آماده کنید

به لیستی از مشاغل که توسط ابزارهای خودشناسی ایجاد شده است، نگاه کنید. این لیست ها احتمالا طولانی هستند. شما می توایند ابتدا لیستی کوتاه‌تر با پنج یا 10 شغل ایجاد کنید. مشاغلی که در لیست های متعدد وجود دارند را در لیست نهایی وارد کنید. همچنین کارهایی را که قبلا در نظر داشتید و برای شما جذابیت دارد را نیز به لیست اضافه کنید. ودر نهایت نام این لیست جدید را "مشاغل برای جستوجو" قرار دهید.

 

4. درباره شغل های موجود در لیست تان تحقیق کنید

برای شغل های موجود در فهرست تان باید شرح شغل، نیازهای آموزشی و دیگر نیازها، چشم‌انداز شغلی، فرصت‌های پیشرفت و درآمد وارد شود.

 

5. فهرست خود را کوچک کنید.

فهرست مشاغل را براساس آنچه از تحقیقات مختلف یاد گرفتید، دسته‌بندی کنید. مثلا ممکن است نخواهید زمان و انرژی خود را برای کاری که نیاز به آماده‌سازی شغلی خاصی یا درجه پیشرفته ای لازم دارد، بنمایید یا ممکن است میزان درآمدها شغلی را، نامناسب ارزیابی کنید.

 

6.انجام مصاحبه های شغلی

با رسیدن به این مرحله باید تعداد شغل کمی در لیست داشته باشید. حال باید اطلاعات دقیق تری جمع آوری نمایید. بهترین منبع اطلاعات، افرادی هستند که اطلاعات نویی از شغلی که شما به آنها علاقه‌مندید، دارند. آن‌ها را بشناسید و با آنها مصاحبه کنید.

 

7. اهداف خود را مشخص کنید.

پس از کسب اطلاعات کافی، باید تصمیم بگیرید که می خواهید شروع به انجام چه کاری کنید. حال زمان آن است که برنامه‌ ریزی کنید و کاری در آن زمینه پیدا کنید اما ابتدا باید اهداف خود را در آن شغل و زمینه تغیین کنید.

 

8. برنامه اقدام شغلی بنویسید

پس از تعیین اهداف باید نحوه ی دسترسی به آنها را مشخص کنید برنامه عملی شغلی به شما در زمینه ی دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه‌مدت تعیین شده کمک می کند.

 

9. آموزش برای شغل جدید

با تغییر شغل شما باید کمی تمرین کنید اما این به معنای از دست دادن تمام آموخته های قبلی شما نیست بلکه احتمالا مهارت‌های قابل انتقالی به کار جدید را خواهید داشت که بتوانید در شغل جدید از آن استفاده کنید. قبل از اقدام به هر کاری بفهمید چه مهارت‌هایی دارید و چه چیزهایی باید به دست آورید. یادگیری مهارت‌های جدید می‌تواند شامل اخذ مدرک، کارآموزی یا شرکت در دوره‌های آموزشی باشد.

 

۱۰. خداحافظی با شغل فعلی تان

تصمیم به تغییر شغل ممکن است باعث از دست دادن شغل جاریتان شود. در این حالت، نباید نگران ترک شغل خود شوید. با این حال، اگر  استخدام شده اید، باید کار خود را رها کرده و به برخی از مسائل مربوط به آن رسیدگی کنید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی