آشنایی با شغل کارشناس فروش

نوشته شده توسط

باجاب

آشنایی با شغل کارشناس فروش

کارشناس فروش به فردی گفته می شود که بتواند محصولی را به مشتریان عرضه کند.این عرضه و معرفی باید به گونه ای باشد که فرد برای خرید آن علاقه مند شود.کارشناس فروش بازاریابی خود را به صورت تلفنی و یا حضوری می تواند انجام دهد.

کارشناسان فروش با توجه به محصول تولید شده توسط سازمان و یا شرکتی  که در آن مشغول به کار هستند برای افزایش مقدار فروش راه کارهای جدیدی را پیشنهاد می دهند.کارشناسان فروش می توانند با توجه به شرایط محل کار خود وظایف مختلفی داشته باشند.این شغل در دسته مشاغل پر هیجان و با استرس می تواند باشد.اگر شما نیز علاقه به کار فروش و بازاریابی دارید و یا دلتان می خواهد  یک کار پر هیجان را تجربه کنید می توانید با مطالعه ی این مقاله با شغل کارشناس فروش آشنا شوید و درباره مهارت ها و دانش لازم برای این کار اطلاع پیدا کنید.

بازار کار کارشناس فروش

امروزه با رقابتی تر شدن بازار ,مدیران شرکت ها و سازمان های بازرگانی وتجاری نیاز به افرادی دارند که کار فروش را برای آن ها به صورت تخصصی انجام دهد و یا خدمات آن ها را به بازار عرضه کند.امروزه نحوه معرفی محصول از عوامل تاثیرگذار بر فروش است و یک کارشناس فروش حرفه ای می تواند تا حد زیادی برا میزان فروش یک شرکت تاثیر بگذارد.از این رو در آگهی های مربوط به استخدام آگهی جذب کارشناس ویا مدیر فروش بخش بزرگی را به خود اختصاص می دهد.با توجه به افزایش شرکت ها و تولید محصولات داخلی در ایران انتظار می رود که این شغل از آینده خوبی برخوردار باشد.

کارشناس فروش چه کاری انجام می دهد؟

شرکت ها و یا سازمان هایی که محصولی برای عرضه به بازار دارند همواره به دنبال راه کارهایی برای معرفی و عرضه محصول خود هستند.با توجه به این که امروزه بازار رقابت بسیار گرم است و تعداد محصول های مشابه بسیار زیاد است مدیران درصدد این هستند تا با بهره گیری از کارشناسان فروش میزان فروش خود را بالا ببرند.مدیران فروش ممکن است با انجام سفر به شهرها و یا حتی کشورهای مختلف جهت معرفی کالای عرضه شده این کار را انجام دهند.در واقع کارشناسان  فروش از طریق برقراری روابط مناسب با مشتریان , محصولات و یا خدمات شرکت را  به خریداران احتمالی طوری عرضه می کنند تا آن ها را به خریداران واقعی تبدیل کنند.

مهارت های یک کارشناس فروش

از اولین مهارت های فردی که می خواهد به عنوان کارشناس فروش مشغول به کار شود  تاثیرگذاری مثبت  بر خریدار است.یک کارشناس فروش باید دارای روابط اجتماعی  بسیار خوبی باشد و توانایی مذاکره بالایی داشته باشد.از  عوامل مهم موفقیت در فروش , نحوه مذاکره یک کارشناس فروش است.داشتن شم اقتصادی و تجاری خوب از جمله مهارت های ضروری برای این حرفه است.یک کارشناس فروش باید با توجه به شرایط بازار بتواند تصمیم های متفاوتی را جهت افزایش میزان فروش محصولات اتخاذ کند.تشخیص فرصت های تجاری و سیاست گذاری های درست از مهارت های دیگر یک کارشناس خوب است.با توجه به این که ممکن است مذاکرات اولیه با مشتریان و یا خریداران در همان جلسات اول رضایت بخش نباشد باید کارشناش فروش بتواند انگیزش تیم خود را همواره برانگیخته کند و کنترل تیم را در دست داشته باشد زیرا داشتن یک تیم پر انرژی از جمله مواردی است که خواهد توانست موفقیت را برای شرکت ,کارخانه و یا سازمان ارائه دهنده محصول به ارمغان بیاورد.اعضای تیم در صورت مشاهده اشتیاق کارشناس فروش تلاش خود را جهت جلب رضایت وی بیشتر خواهند.داشتن خلاقیت و ایده پرداز بودن از جمله مهارت های کاربردی دیگری است که می توان نام برد.ارائه راهکار های تکراری و روش های قدیمی امروزه دیگر کارساز نیست.یک کارشناس فروش باید بتواند با خلافیت خود و ارزیابی سلیقه عموم نظر خریداران را جلب کند.مدیریت منابع مالی و در نظر گرفته میزان بودجه از مهارت های مهم برای یک کارشناس فروش است.او باید با دقت به پیش بینی درآمد و بودجه برای تبلیغ بپردازد تا بتواند با سازمان دهی مناسب بهترین دست آورد را داشته باشد.باتوجه به نوع محصول و حوزه فعالیت ممکن است مهارت های تخصصی نیز نیاز باشد.به عنوان مثال فردی که به عنوان کارشناس فروش در حوزه کامپیوتر و یا فناوری اطلاعات درحال فعالیت است باید در مورد سخت افزار و یا نرم افزار کامپیوتر تا حد قابل قبولی اطلاعات داشته باشد تا بتواند با خریدار در محصول گفتگو کند و در صورت لزوم با محصول های مشابه موجود در بازار مقایسه انجام دهد. از دیگر مهارت های کاربردی توانایی کار با  برنامه های نرم افزاری مربوط در صورت لزوم ,کار با ایمیل ,توانایی گزارش نویسی است.

 

وظایف یک کارشناس فروش

شرح وظایف یک کارشناس فروش با توجه به محلی که در آن سرپرستی فروش را انجام می دهد می تواند متفاوت باشد.بزرگی و یا کوچکی شرکت و یا سازمان نیز بر نوع وظایف می تواند تاثیر گذارد باشد.اما وظایفی مانند شناسایی بازار هدف و تامین بودجه واحد فروش از مهمترین وظایف یک کارشناس فروش در هر شرکت و یا سازمان و ... است.بررسی آمارهای فروش و ارائه گزارش درباره آن ها از وظایف اصلی دیگر کارشناسان فروش است.آن ها باید با تحلیل آمارهای فروش نتایج به دست آمده را به مدیر خود تحویل دهند و درباره آن گفتگو کنند.آماده کردن مستندات و گزارش های دوره ای  ماهانه و یا سالانه از جمله وظایفی است که باید توسط کارشناس فروش انجام شود.در صورتی که فروش به صورت استانی و یا منطقه ای صورت می گیرد با برقراری ارتباط منظم با مدیران آن بخش ها از روند فروش آگاهی پیدا کنند و درصورت لازم تصمیم های جدید اتخاذ کرده و جلساتی جهت هماهنگی های بیشتر با یکدیگر ترتیب دهند.یک کارشناس فروش باید سیاست های مناسبی را برای خدمات پس از فروش نیز داشته باشد.زیرا کارشناسان فروش حرفه ای خوب می دانند درصورتی که مشتری بعد از خریدشاهد پشتیبانی مناسبی و پیگیری برای کالای خود نباشد برای خرید مجدد اقدام نخواهد کرد.مدیریت زمان از دیگر وظایف یک کارشناس فروش است.کارشناس باید بتواند طبق برنامه ریزی زمانی به اهداف از پیش تعیین شده در میزان فروش دست پیدا کند در صورتی که طبق برنامه نتواند پیش نرود باید با مدیر خود درباره راه کارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات موجود مشاوره کند.کارشناس فروش باید توانایی پاسخگویی تلفنی به مشتریان را در ساعات کاری داشته باشد و بتواند یک سری اطلاعات اولیه را درباره محصول به خریدار ارائه کند این مکالمه طولانی نباید بیش از اندازه کوتاه و یا بلند باشد.تکمیل و تهیه فرم های قراردادکاری و پیگیری پرداختی های از دیگر وظایف فردی است که به عنوان کارشناس فروش مشغول به کار می شود.

دانش مورد نیاز برای کارشناس فروش

برای انتخاب این رشته داشتن مهارت و استعداد بسیار مهم است.بسیاری از افرادی که به فروش علاقه دارند و در این زمینه خود را توانمند می بینند با گذراندن دوره های موسسات آزاد و کسب دانش اولیه شروع به فعالیت در حوزه فروش می کنند.در صورتی که تمایل داشته باشید تا این رشته را در دانشگاه ادامه دهید باید یکی از رشته هایی مانند مدیریت بازرگانی را انتخاب کنید.امروزه بیشتر شرکت ها با توجه به سابقه برای بخش فروش خود کارشناس استخدام می کنند اما ممکن است برخی شرکت ها و یا کارخانه های رده بالا داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط را شرط استخدام قرار دهند.یک فرد نباید تنها به دروس دانشگاهی اتکا کند بلکه باید در حین تحصیل باگذراندن دوره های کارآموزی تخصص و تجربه لازم را در این زمینه به دست بیاورد.

چه کسانی برای حرفه کارشناسی فروش مناسب هستند؟

افرادی که دارای پشتکار بالا هستند و با شنیدن جواب منفی زود دست از هدف خود برنمی دارند می توانند تیپ های شخصیتی مناسبی برای حرفه فروش باشند.کارشناسان فروش موفق افرادی پیگیر,اهل یادگیری ,مثبت اندیش  هستند.آن ها به سرعت خسته نمی شوند وتا رسیدن به هدف تمام راه های ممکن را امتحان می کنند و سعی می کنند با خلاقیت خود مسائل را حل کنند.در واقع کارشناسان فروش ایده پردازان بسیار حرفه ای هستند. اگر فردی هستنید که این ویژگی ها را در خود دارید و به کار فروش نیز علاقه مند دارید و از طرفی تمایل به انجام کارهای روتین اداری ندارید انتخاب این حرفه به شما به شدت توصیه می شود.

 

 

دشواری های شغل کارشناس فروش

کارشناسان فروش نیز در حرفه خود دارای مشکلاتی هستند .به عنوان مثال ممکن است ساعات کاری یک کارشناس فروش کاملا تعریف نشده باشد و او مجبور باشد در ساعات غیر کاری نیز درگیر مسائل مربوط به کار باشد.از طرفی در صورت لزوم یک کارشناس فروش بایدمسافرت های داخلی و یا حتی خارجی برای معرفی محصول خود انجام دهد.اصولا در کنار یک حقوق پایه برای کارشناسان فروش مبلغی در ازای فروش نیز به آن ها تعلق می گیرد که درآمد اصلی کارشناسان فروش از این بخش است گاهی ممکن است به علت شرایط اقتصادی و یا مشکلات دیگر یک کارشناس فروش تا مدتی فروش نداشته باشد که در این صورت بخشی از درآمد خود را از دست خواهد داد.اگر به دنبال این هستید که این حرفه را برای خود برگزینید تمام مطالب بالا را به دقت بخوانید و در صورتی که در خود روحیه مبارزه طلبی و علاقه می بینید قدم در راه پر از فراز و نشیب اما شیرین فروش بگذارید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

اخبار استخدامی